لوگو امرداد
معاون میراث فرهنگی استان تهران خبر داد

نمای بیرونی خانه‌ی تاریخی مهبد فروریخت

mahbod1بارندگی‌های چند روز گذشته در تهران، به برخی از آثار تاریخی این شهر آسیب زد. خانه‌ی تاریخی مهبد از شمار بناهایی است که نمای آن بر اثر بارنگی فروریخت.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران، با اشاره به آسیب‌هایی که بارش باران بهاری در روزهای گذشته به بناهای تاریخی تهران وارد کرده است، گفت: «بر اثر بارش‌های اخیر افزون‌بر سقف بازار امین‌السلطان، شاهد ریزش و وارد شدن آسیب‌هایی به برخی از خانه‌های تاریخی و ارزشمند تهران نیز بودیم».
او درباره‌ی خانه‌ی مهبد که بر اثر بارش باران آسیب‌دیده است نیز گفت: «هرچند این خانه ازجمله آثار میراث فرهنگی تهران به شمار نمی‌آید و هنوز در فهرست میراث ملی به ثبت نرسیده اما باتوجه به آنکه ازجمله آثار دارای ارزش است، برای بازدید از آن رفتیم و وضعیت آن را مورد بررسی قرار دادیم. بخشی از نمای بنا به دلیل بارندگی‌های اخیر ریخته است اما امکان بازسازی آن وجود دارد».
ادیب‌زاده با پافشاری بر آنکه خانه‌ی مهبد ازجمله خانه‌هایی به شمار می‌آید که مالک شخصی دارد، افزود: «این خانه نه ثبت ملی شده و نه لکه‌گذاری میراث شده است. اما باتوجه به شرایط ویژه‌ی این خانه تاریخی، پیشنهاد آن را داده‌ایم که به عنوان خانه‌ی واجد ارزش تاریخی، شناخته شود. اما در حال حاضر به حال خود رها شده. با این وجود ما نامه‌نگاری‌های لازم را با شهرداری منطقه انجام داده‌ایم تا به وضعیت خانه مهبد رسیدگی و جلوی تخریب بیشتر گرفته شود و رفع خطر کنند».
به گفته‌ی معاون میراث فرهنگی تهران، هرچند خانه‌ی محبوب نیز مانند بسیاری از خانه‌های تاریخی تهران دارای ارزش تاریخی است اما در نقشه‌های میراث فرهنگی نامی از آن برده نشده است. با این همه، مستندات برای طرح مساله درباره‌ی تاریخی بودن خانه مهبد فراهم شده و چنین نهاده شده است که به زودی پیشنهاد ثبت ملی این خانه به دستیاری معاونت میراث فرهنگی تهران ارایه شود.

* شوربختانه هیچ عکسی از این خانه‌ی تاریخی در دسترس نیست.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06