لوگو امرداد

پاکسازی تخت‌جمشید از علف‌های هرز آغاز شد

a01رویش گیاهان و علف‌های هرز در محوطه‌ی سازه‌ی جهانی تخت‌جمشید روندی طبیعی است که هر ساله در آغاز فصل بهار پیرامون این یادمان ارزشمند جهانی رخ می‌دهد. رویش و ریشه‌دواندن این گیاهان در زیر سنگ‌ها بی‌گمان به این محوطه‌ی باستانی آسیب‌رسان و نگران‌کننده است. 

از این‌رو پاکسازی علف و گیاهان هرز در مجموعه جهانی تخت جمشید همچون سال‌های پیش آغاز شده تا از آسیب‌رساندن به سنگ‌های مجموعه جلوگیری شود.

به گزارش مهر، هر ساله با آغاز فصل بهار نگرانی در مورد افزایش رویش گیاهان هرز در مجموعه جهانی تخت‌جمشید وجود دارد. امسال نیز با توجه به بارش‌های مناسبی که در فرودین‌ماه در استان فارس به وقوع پیوست نگرانی از افزایش رویش گیاهان هرز و علف در مجموعه جهانی تخت جمشید به عنوان بزرگترین سازه‌ی سنگی به وجود آمده است.

این رویه در سال‌های گذشته نیز رخ داده که با کوشش نیروهای سرپرست (:متولی) فضای تخت‌جمشید از این گیاهان پاک شده است.

متخصصان سال‌هاست نسبت به ریشه دواندن گیاهان در زیر سنگ‌ها و احتمال ایجاد آسیب همواره هشدارهایی رداده‌اند.

در این رهگذر مدیر مجموعه‌ی جهانی تخت‌جمشید در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: «سال ۹۷ به دلیل بارش‌های خوبی که در استان وجود داشت و دریک بازده یک ماهه مقدار زیادی باران در تخت جمشید بارید که باعث شد میزان قابل توجهی گیاهان و علف مجموعه را در بر بگیرد به گونه‌ای که تخت جمشید را می‌بلعیدند».

حمید فدایی با اشاره به اینکه امسال هم برای پیشگیری از این موضوع اقداماتی انجام شده، ادامه داد: «متاسفانه رویش این علف‌ها از دو جهت می‌تواند به مجموعه آسیب برساند یکی ریشه کردن در سنگ‌ها و دیگری افزایش خطر آتش سوزی است از این‌رو در سال جاری از مدتی قبل اقداماتی برای حذف این علف‌های هرز انجام شده است».

وی با اشاره به اینکه رویش علف‌های هرز در صفه همواره نگرانی‌هایی زیادی را به همراه داشته، توضیح داد: «در این راستا برای حذف علف‌های هرز در مجموعه جهانی تخت‌جمشید در حال حاضر نیروها مشغول به فعالیت هستند و سعی می‌شود که از ابزاری استفاده شود که آسیبی به سنگ نرسد».

مدیر پایگاه جهانی تخت‌جمشید با اشاره به اینکه از یک ماه پیش حذف علف‌های هرز در مجموعه آغاز شده، تاکید کرد: «هم اکنون حذف این علف‌های هرز در صفه در دستور کار است و پیگیری می‌شود که البته امیدواریم با حذف به موقع آن بتوان از آسیب به مجموعه جلوگیری کرد».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10