لوگو امرداد
عشق آغاز آدمی‌زادی‌ست*

هویار؛ توله خرسی که در آغوش میزبانش آرام گرفت

انسان بخشی از سامانه‌ی نظام‌مندی است که جهان هستی‌اش می‌خوانند و همچون دیگر موجودات به طبیعت وابسته است. بی‌گمان این وابستگی بایستگی‌هایی را در سرشت انسان نهادینه کرده است. بایستگی سازگاری با مجموعه‌ای که بخشی از آن به‌شمار می‌رود. مهربانی سرشتی است که طبیعت به انسان پیشکش کرده است. اگرچه گاه خودخواهانه این سرشت را پایمال و به طبیعت خود پشت می‌کنیم ، اما طبیعت ما در درون ما زنده است و مهربانی با خودمان، جهان و هرآنچه در او هست می‌تواند نجات‌دهنده‌ی ما و جهان ما باشد. 

توله خرس هرگز تا به این اندازه به انسان‌ نزدیک نشده بود. می‌ترسید و پشت سر هم فریاد می‌کشید. اما با در آغوش گرفتن توله خرس و ناز و نوازش و حتا خواندن لالایی، توانستند آن را آرام کنند و ترس او را از میان ببرند!

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این روزها تصویرهای منتشر شده از نگهداری یک توله خرس در خانه‌ی یکی از محیط‌بانان مریوانی، غوغا کرده و سوژه‌ی کاربران فضای مجازی شده است.

حبیب‌الله دبستانی، محیط‌بان مریوانی است، این بار مهرورزی انسان در برابر جانوران را در ذهن‌ها بیدار کرده است و نشان داده که نگرانی برای طبیعت، در سرشت انسان نهادینه است.

این محیط‌بان می‌گوید: «چهارشنبه هفته گذشته بود که از سوی اداره‌ی محیط‌زیست به ما خبر داده شد که یک قلاده خرس ماده در ارتفاعات روستای “بلچه سور” مریوان تلف شده است. صبح روز بعد همراه با یک اکیپ متشکل از دامپزشکی، محیط زیست و مرکز بهداشت محیط مریوان به محل گزارش شده اعزام شدیم و لاشه قلاده خرس ماده را پیدا کردیم. احتمال آن می‌رفت که خرس ماده بر اثر بیماری هاری تلف شده باشد».

toole02

toole05

دبستانی در ادامه گفت: «پس از پیدا کردن لاشه‌ی خرس ماده و نمونه‌برداری و کالبد شکافی از خرس، مشخص شد که به بیماری هاری مبتلا بوده و بر اثر بیماری هاری نیز تلف شده‌است. یک کیلومتر پایین‌تر از لاشه خرس، یکی از محیط بانان ما را از وجود توله خرس یک‌ساله‌ای که در زیر بوته‌ها مخفی شده بود، آگاه ساخت. به دلیل اینکه توله تا به حال از نزدیک با انسان مواجه نشده و انسان‌ها تا این حد به او نزدیک نشده بودند، به شدت ترسیده و مرتب فریاد می‌کشید. با در آغوش گرفتن توله خرس و ناز و نوازش و حتی خواندن لالایی، توانستم آن را رام و ترس او را از بین ببرم».

toole01

toole03

این محیط بان گفت: «با ماشین اداره محیط زیست توله خرس را به داخل شهر منتقل کردیم و با گذشت زمان توله خرس آرامش خود را بازیافت و ترسش به کلی از بین رفت. به دلیل اینکه توله خرس زود به انسان وابسته می‌شود و هنوز یک سال بیش نداشت، همچنین نیازمند مراقبت و نگهداری بود تا از تلف شدن نجات یابد آن را به منزل خود بردم و با استقبال خانواده‌ام مواجه شد؛ اسمش را “هویار” به معنی “یار خوب و خوش” گذاشتیم. روز بعد سازمان محیط زیست به دلیل ابتلای خرس ماده تلف شده به بیماری هاری و اینکه امکان آن می‌رفت که توله خرس نیز ناقل بیماری هاری باشد، با ما تماس گرفت و جویای حال توله خرس شد. طی این تماس تصمیم گرفتم عکسی را که خرس در بغل پسرم به خواب رفته بود برای محیط زیست ارسال کنم و اینگونه این عکس در فضای مجازی منتشر شد».

حال‌و‌هوای این روزهای توله خرس نجات‌یافته

دبستانی می‌گوید که “هویار” چهارشنبه سوم اردیبهشت، نزدیک ساعت 9 صبح در تهران به باغ پردیسان سازمان حفاظت محیط ‌زیست تهران سپرده شد تا همراه سه توله خرس دیگر در این مجموعه پرورش داده شده و زیر نظر دامپزشکان و متخصصین محیط زیست نگهداری و به زندگی خود ادامه دهد.

دلیل رفتار انسانی محیط‌بان مریوانی

محیط‌بان مریوانی در ادامه گفت: «در کالبدشکافی انجام گرفته از خرس ماده تلف شده، روشن شد که خرس ماده نزدیک یک هفته هیچ غذایی نخورده و به دلیل بیماری نتوانسته به توله‌ی خود شیر بدهد. زمانی که توله خرس را در زیر بوته‌ها پیدا کردیم از شدت گرسنگی بی حال و در آستانه‌ی تلف شدن بود».

toole04

او در ادامه افزود: «به دلیل ابتلای خرس ماده تلف شده به بیماری هاری و این که امکان آن می‌رفت که توله خرس ناقل بیماری باشد، بسیاری از همکاران با نگهداری آن در منزل مخالف بودند اما من با توجه به وضع وخیم توله و بی حال شدن آن از فرط گرسنگی، آن را به منزل خود بردم و با کمک همسر خود با دادن شیر خشک و موز و عسل آن را از تلف شدن نجات دادیم».

و این‌گونه است که عشق معنا می‌شود …

* مصرعی از سروده‌ی زیبای هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه)

عشق شادی‌ست، عشق آزادی‌ست
عشق آغاز آدمی‌زادی‌ست

عشق آتش به سینه داشتن است
دم همت بر او گماشتن است

عشق شوری زخود فزاینده‌ست
زایش کهکشان زاینده‌ست

تپش نبضِ باغ در دانه‌ست
در شب پیله، رقص پروانه‌ست

جنبشی در نهفتِ پرده‌ی جان
در بن جان زندگی، پنهان …

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19