لوگو امرداد
بارش‌ها برای زمانی کوتاه، کویر زواره را سیراب کرد

دریاچه‌ای که سیراب نشده، خشک شد

12 3دریاچه‌ی طبیعی زیبای کویر زواره، در استان اصفهان، که ۲۵ روز پیش به سبب بارش‌های خوب بهاری پس از ۶۵ سال پر آب شده بود، خشک شد.

در پی بارش‌های خوب بهاری، کویر «دق‌سرخ زواره» در منطقه‌ی «تل شیطان» در نزدیکی روستای امیرآباد از توابع بخش زواره پر آب شد و پس از دهه‌ها دوباره دریاچه طبیعی زیبایی را در این گستره پدید آورد.
کویر «تل شیطان» زواره با ۱۳۱۱ کیلومتر مربع مساحت و طول ۵۷ کیلومتر و عرض ۲۳ کیلومتر در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر زواره جای دارد.

افزایش دما در روزهای گذشته سبب تبخیر آب دریاچه و تبدیل آن به نمک شد. با پر آب شدن کویر زواره و ایجاد دریاچه، افراد بسیاری برای تماشای طبیعت زیبای کویر به زواره سفر کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، بخشدار زواره در این باره گفت: «با خشک شدن دریاچه طبیعی کویر زواره، نمک فراوانی در کویر تشکیل شده است».
سید مهدی آموزگار گفت: «نمک کویر زواره برای بهره برداری دارای ارزش اقتصادی بالایی است و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای برداشت نمک در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند».
بخشدار زواره گفت: «با پر آب شدن کویر زواره بسیاری از افرادی که به کویر زواره آمدند، به دلیل آشنا نبودن به منطقه وسایل نقلیه آنان دچار مشکل شد که با کمک دستگاه‌های دولتی و مردم نجات یافتند».
دمای هوا در چند روز گذشته در زواره به بالای ۳۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

13 3

محمدرضا شواخی‌زواره کنشگر رسانه‌ای هم در این راستا گفت: «خشک شدن دریاچه کویر زواره هم در حال حاضر صحنه‌های بسیار دیدنی و زیبا خلق کرده است».
وی گفت: «پر آب شدن کویر زواره پس از ۶۵ سال روحی تازه به کویر زواره بخشید و علاوه بر شادابی کویر سبب خوشحالی مردم منطقه هم شد».
وی از افرادی که برای تماشای کویر زواره آهنگ سفر به این شهر را دارند خواست با راهنمایان بومی به کویر رفته تا هم گرفتار کویر نشده و هم سبب ویرانی طبیعت دست نخورده و زیبای کویر نشوند».
دریاچه طبیعی کویر زواره در پایان فروردین ماه امسال در پی بارش های بهاری به درازای ۲۰ کیلومتر و پهنای ۵ کیلومتر یعنی مساحتی نزدیک به یک سوم کویر زواره شکل گرفت و میزان آب آن به ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر رسید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-27