لوگو امرداد
گزارش اتاق بازرگانی زرتشتیان از برنامه برخط بازارهای مالی

حفظ سرمایه در بازار بورس با مدیریت دارایی

دکتر نوذری
چهره از بالا به پایین: دکتر نوذر نوذری، هموند اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران، دکتر اردشیر ظهرابی، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری

اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران در سلسله نشست‌های برخط (:لایو) به مقایسه‌ی بازدهی بازار بورس  و دیگر واسطه‌های سرمایه‌گذاری پرداخت. بکارگیری دانش مدیریت دارایی و سبد سهام برای حفظ سرمایه و پیشگیری از زیان در روزهای غیرصعودی بورس از نکته‌های گفته شده است.

در نشست کارشناسی با حضور  اردشیر ظهرابی، دانش‌آموخته‌ی دکترای مالی از دانشگاه تهران و مدیر صندوق سرمایه‌گذرای، پیرامون بازارهای مالی موازی و بازدهی گفت‌وگو شد. گزارش دکتر نوذر نوذری، هموند اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران برگرفته از نکته‌های کاربردی تبادل شده را در ادامه می‌خوانید:
در مقایسه‌ی بازار سرمایه مانند طلا و ملک با بازار بورس سهام و اوراق بهادار با توجه به ورود سرمایه‌گذاران حقیقی روزانه نزدیک به 150هزار نفر و خرید و فروش روزانه بیش از 25 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه، بازار بورس سهام و اوراق بهادار در شرایط کنونی به عنوان بازار رو به رشد مطرح می‌شود.
دکتر ظهرابی در ادامه‌ی برنامه‌ی گفت‌وگو توضیح داد که بسیاری از افراد به دلیل‌های گوناگون مانند کمبود وقت، نداشتن اطلاعات کافی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود و … به تنها گزینه‌ای که برای پس‌انداز پول خود فکر می‌کنند، بانک است. در نتیجه، فرصت کسب بازده‌های بیشتر را از دست می‌دهند.
سپس پیرامون این پرسش که آیا بازار بورس دارای حباب است، گفت‌وگو شد و با توجه به تورم ناشی از افزایش قیمت دارایی‌های ثابت شرکت‌ها دکتر ظهرابی گفت، نشانی از حباب نیست و بورس روند طبیعی عرضه و تقاضا را می‌گذراند. برای خواستاران برای ورود به بازار بورس می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات مشترکین در سجام  (سامانه‌ی جامع اطلاعات مشتریان) نام‌نویسی کنند و با گذراندن دوره‌های تحلیل بنیادی و سایر روش‌ها به خرید و فروش سهام اقدام کنند و یا از راه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه خود را به کارشناسانی که در این کار تخصص دارند و به صورت قانونی با مجوز فعالیت می‌کنند، بسپارند.
یکی از ابزارهایی که این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این صندوق‌ها برای افرادی که می‌خواهند به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه زمان و اطلاعات کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم را ندارند، مناسب است. با این کار، سرمایه‌گذار امکان دستیابی به بازدهی‌ بالاتر از سود بانکی را به دست خواهد آورد. یک صندوق سرمایه‌گذاری، مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توانید شرکتی در نظر بگیرید که افراد مختلف، پول‌های خود را روی هم می‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.
دکتر ظهرابی در ادامه‌ سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازارها را مقایسه کرد و گفت: اصولا در بازارهای غیرهیجانی سود بازار بورس بین 10 تا پانزده درصد بالای سود بانکی است ولی با حجمی از سرمایه که امسال وارد بورس شده است بازدهی‌های بالای صد درصد نیز در برخی از سهام‌ها دیده شده است. شایان گفتن است این افزایش شاخص کل مربوط به 60 تا 70 شرکت است و روی‌هم‌رفته شرکت‌هایی که دربورس حضور دارند در حدود هفتصد شرکت است که برخی از آنها زیان نیز کرده‌اند و زمان مناسب خرید و فروش هر دو دارای اهمیت است و حجمی از سهام که روزانه معامله می‌شود که نشان از ترکیب سهامداران حقیقی و حقوقی است. هم‌کیشان برای انتخاب صندوق سرمایه گذاری می‌توانند اطلاعات فعالیت صندوق‌ها را در سایت fipiran بررسی کنند. سرمایه‌گذاران می‌تواند از انواع صندوق‌ها هر کدام که علاقه‌مند هستند انتخاب کنند. یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ صندوق‌های سرمایه‌گذاری، متنوع بودن آنها است. تقریبا برای هر نوع سلیقه سرمایه‌گذاری و هر میزان ریسک‌پذیری، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد. تفاوت اصلی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ترکیب دارایی‌های آنها است. به این معنی که صندوق‌ها با توجه به ماهیت و نوع آن درصدی از سرمایه‌ی خود را در گزینه‌های کم ریسک مثل سپرده بانکی، اوراق مشارکت و در گزینه‌های با ریسک بیشتر در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.
در پایان نشست کارشناسی، درباره حداقل سرمایه برای ورود به بورس بحث شد که یکی از نکات جالب این بود که اگر سهامداران در سال گذشته فقط سهام عرضه اولیه ارایه شده در بورس معادل 5 میلیون تومان از قبیل شستا و…خریده باشند با سهام عدالت یک میلیونی امروز تقریبا معادل پنجاه میلیون تومان دارایی دارند.
دکتر ظهرابی به این نکته نیز اشاره کرد که شاید در زمان روند صعودی بازار بورس دانش خیلی موثر نباشد چون همه سهام‌ها افزایش می‌یابد اما روزهای غیرصعودی نیز بازار خواهد داشت که مشخص می‌کند افراد در بازار بورس مدیریت دارایی و سبد سهام خود را چگونه انجام داده‌اند تا زیان نکنند و بتوانند سرمایه‌ی خود را حفظ کنند.
این نشست کارشناسی شنبه 28 تیرماه 1399 خورشیدی از شبکه همرسان (اینستاگرام) اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران به نشانی wzcc.iran زنده و برخط پخش شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30