لوگو امرداد
تصمیم‌هایی که ویران‌گر زیست‌بوم است

ساخت جاده‌ای که زیستگاه حیات‌وحش تنگه‌واشی را نابود می‌کند

jadeبا پیگیری مصرانه استاندار تهران «انوشیروان بندپی» قرار است جاده‌ای، «لزور» در فیروزکوه استان تهران را به «بندپی» در استان مازندران وصل کند! جاده‌ای که راه‌اندازی آن می‌تواند نابودی شاخص‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش استان تهران را در پی داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، تصمیمات ویرانگر زیست‌بومی از سوی برخی مسوولان، مساله‌ای است که در چندسال گذشته آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به محیط زیست کشورمان وارد کرده است و این در حالی است که اصل 50 قانون اساسی کشورمان به صراحت پافشاری دارد: «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ روبه‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏‌شود، از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیرقابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند “ممنوع‏” است.»
شوربختانه برخی تصمیمات مسوولان در حوزه مسوولیتی آن‌ها نه با نگاه ملی و نگاهبانی از حقوق مردم، بلکه در برخی موارد با نگاه‌ سودجویی (انتفاع) منطقه‌ای و حتا شخصی گرفته می‌شود که چنین مواردی باید با جدیت تمام از سوی مراجع نظارتی و قضایی مورد پیگیرد و رسیدگی قرار گیرد.
پافشاری استانداری تهران برای ساخت جاده
پافشاری بر اجرای برخی از طرح‌های انتقال آب، اجرای پروژه‌های صنعتی در نواحی خاص و حتا مناطق حفاظت شده، احداث جاده از اراضی جنگلی بکر کشور و نمونه‌های دیگر، از جمله مواردی است که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان نمونه‌های آشکار تصمیمات ویرانگر زیست‌محیط با نگاه به منافع گروهی و فردی اشاره داشت.
ساخت جاده از میان یکی از مناطق دست‌نخورده و البته منطقه‌ای که از آثار طبیعی ملی کشورمان به شمار می‌رود نیز از نمونه‌های اخیر چنین تصمیاتی است که شوربختانه با پافشاری استانداری تهران در حال پیگیری است.
بر همین اساس، به‌تازگی برخی مسوولان استانی با همراهی فرمانداری شهرستان‌ فیروزکوه و دیگر ادارات مربوط با بسیج امکانات و اعتبارات دولتی در روستای «لزور» از توابع شهرستان فیروزکوه، در حال ساخت جاده‌ای به مقصد روستای «بندپی» از توابع شهرستان بابل در استان مازندران هستند.
گویا ساخت چنین جاده‌ای می‌تواند سبب دسترسی بهتر و سریع‌تر برخی مسوولان ارشد استانی به روستای محل زادگاهشان باشد و البته ساخت چنین جاده‌ای‌، بهای زمین‌های این منطقه را به‌‌گونه‌ی نجومی افزایش خواهد داد و کسانی که در اکنون از زمین‌‌داران این منطقه در توابع روستای بندپی هستند، بیشترین سود را از این جهش نجومی خواهند برد!
جاده‌ای که نابودی زیست‌بوم را در پی خواهد داشت
جاده‌ای که قرار است با اصرار استانداری تهران، «لزور» را به «بندپی» وصل کند در ارتفاعات بالای 2000 متر قرار دارد که مسیر خود را از قلب اثر طبیعی ملی کشورمان یعنی «تنگه واشی» خواهد گشود و افزون‌بر نابودی مراتع غنی و بکر این منطقه یکی از مهمترین کریدورهای حیات و زیستگاه‌های گونه‌های کمیاب جانوری از جمله گونه‌های حمایت‌شده و در معرض خطر انقراض از جمله پلنگ ایرانی، خرس، گونه‌های گربه‌سانان و پرندگان شکاری کبک دری و گونه‌های قوچ، میش، کل و بز و گونه‌های بسیار دیگر را نابود خواهد کرد.
همچنین ویرانی مراتع و از میان رفتن پوشش گیاهی، مقدمه‌ای بر زمین‌خواری و کوه‌خواری و دست‌درازی شکارچیان غیرمجاز و غارتگران عرصه‌های طبیعی را موجب خواهد شد؛ تجربه‌ی تلخ ساخت جاده در مناطق بکر طبیعی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
بر همی نپایه پاسخ روشن مسوولان امر درباره‌ی چرایی گرفتن چنین تصمیم قابل تاملی در استانداری تهران و سازمان محیط‌زیست، خواست افکار عمومی و همه‌ی دلسوزان و کنش‌گران محیط‌زیست کشورمان است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10