لوگو امرداد
همراه با معرفی نوآموزگاران

مهرگان؛ جشن مهر و فروتنی در شیراز برگزار شد

زرتشتیان شیراز مهر ایزد و مهرماه، «مهرگان» را به گونه‌ی مجازی جشن گرفتند.

خوان مهرگان در جلوی آدریان به زیبایی تمام چیده شده بود. در ابتدای برنامه فرشته هنگامی بندی از گات‌ها را با آوایی خوش خواند، سپس خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز، به سخنرانی پرداخت. وی در آغاز سخنانش با درود به روان افلاتون سهرابی، یاد و خاطره‌اش را گرامی داشت. قدس با سپاسگزاری از کمیسیون دینی و دست اندرکاران برگزاری این جشن، از ویژگی و ارزش داد و دهش در دین زرتشتی سخن گفت و از روانشاد شیرین جوانمردیان به پاس دهش نیکش در همه‌ی مراسم‌ها و آیین‌هابه نیکی یاد کرد. همچنین از خانواده‌ی شهریار بختیاری به پاس دهش برای ساخت بنایی به نامگانه‌ی فرزندان درگذشته‌شان سپاسداری کرد و وعده داد در نخستین فرصت به گونه‌ی شایسته از آنها سپاسداری و آیین گشایش بنا برگزار شود. (روانشاد شیرین جوانمردیان واپسین بانوی سنتی‌پوش زرتشتی شیراز بود که در زمان زندگانی، پیوسته لباس سنتی به تن داشت).

با پایان سخنان فرنشین انجمن، فلسفه‌ای از جشن مهرگان خوانده شد و اجزای خوان مهرگانی به نمایش درآمد. از گذشته‌ها هنگام جشن مهرگان همچون سفره هفت‌سین نوروز، سفره مهرگانی یا خوان مهرگانی پهن می‌کردند. این سفره که برگرد آتشدان پهن می‌شد به رنگ ارغوانی بود و در آن از گونه‌های میوه‌ و هفت غله گذاشته می‌شد. کاسه‌ای پر از گلاب، آب، سرکه و برگ آویشن به همراه آینه، اسفند و عود نیز زینت‌بخش خوان مهرگانی بود. جشن مهرگان در پیوند با فرشته‌ی بزرگ مهر و برابر با مهرروز (شانزدهم مهر) است و برابر با گاهنمای کنونی دهم مهرماه است. این جشن فرخنده و زیبا در گذشته میان ایرانیان جایگاه بسیار ارجمندی به اندازه‌ی نوروز داشت. همان گونه که ایرانیان نوروز را به سبب پایان سرما و آغاز بهار جشن می‌گرفتند، جشن مهرگان را نیز در نیمه سال و با پایان فصل گرما و آغاز سرما برگزار می‌کردند. آداب و رسوم جشن مهرگان بسیار شبیه به نوروز است. همان‌گونه که نوروز را به پادشاه افسانه‌ای ایران شاه‌جمشید نسبت می‌دهند، مهرگان نیز به پیروزی فریدون دیگر پیروزمند ایرانی بر ضحاک پیوند داده می‌شود.

در ادامه بهدین مهتاب گشتاسبی بر اساس متنی از ناهید فلفلی و کارگردانی شهرام پوردهی، به قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی پرداخت تا داستان فریدون و ضحاک برای همگان بازگویی شود. سپس آرمیتا جمشیدی‌کلانتری فرنشین کمیسیون دینی با یادی از روانشاد افلاتون سهرابی، از مهوش نامداریان همسر آن روانشاد به پاس کوشش‌هایی که در راستای آموزش نوآموزگاران کلاس‌های دینی بر دوش داشته‌اند، سپاسگزاری کرد. همچنین از کسانی که در برپایی خوان مهرگانی، تدارک و برگزاری برنامه‌ها و سامان دادن پخش زنده‌ی جشن همکاری کرده‌اند، سپاسگزاری کرد. در ادامه با فراخواندن خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز، ساناز گشتاسبی، آتری قدس، پرنیان کوکلری و مهتاب گشتاسبی به عنوان نوآموزگاران کلاس‌های دینی معرفی شدند و هدیه‌ای به همراه گواهینامه‌ی پایان دوره‌ی آموزشی از سوی فرنشین انجمن به آنها پیشکش شد. خسرو قدس ایجاد تحول و نوآوری در آموزش و تغییرات سازنده را به عنوان خواسته از نوآموزگاران برشمرد و از کوشش‌های مهوش نامداریان در جایگاه فردی با دانش دینی بالا در راستای آموزش نوآموزگاران سپاسداری کرد. هماهنگ‌کنندگی این آیین که از ساعت 17 پنجشنبه 10 مهرماه 1399 خورشیدی آغاز شد و یک ساعت به درازا انجامید، بردوش پرنیان کوکلری بود.

نیکوست اگر در پایان این گزارش بخشی از سخنان روانشاد افلاتون سهرابی را در جشن مهرگان سال‌های گذشته، باز به یادآوریم: «مهرگان یعنی مهر و فروتنی، فروتنی چقدر پرمعناست. اینکه بتوانیم در هر پست و مقام و جایگاهی که هستیم فروتن باشیم، بسی پسندیده است». روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

آتشدان خوان مهرگانی 1 copy 1

آتشدان خوان مهرگانی

گاتهاخوانی توسط فرشته هنگامی 2 فرتور از پریسا کوکلری copy 1

گات‌ها خوانی با آوای فرشته هنگامی

سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز3 فرتور از پریسا کوکلری copy 1

سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز4 فرتور از پریسا کوکلری copy 1

سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز

مهتاب گشتاسبی و روایت داستان فریدون و ضحاک از زبان شاهنامه 5 فرتور از پریسا کوکلری copy 1

مهتاب گشتاسبی و روایت داستان فریدون و ضحاک از زبان شاهنامه 6 فرتور از پریسا کوکلری copy 1

مهتاب گشتاسبی و روایت داستان فریدون و ضحاک از زبان شاهنامه 7 فرتور از پریسا کوکلری 1

مهتاب گشتاسبی و روایت داستان فریدون و ضحاک از زبان شاهنامه

پخش زنده جشن مهرگان8 فرتور از پریسا کوکلری copy 1

پخش زنده جشن مهرگان

سخنرانی آرمیتا جمشیدی کلانتری فرنشین کمیسیون دینی9 فرتور از پریسا کوکلری copy 1

سخنرانی آرمیتا جمشیدی کلانتری فرنشین کمیسیون دینی

معرفی و قدردانی از نوآموزگاران کلاس های دینی 10 فرتور از پریسا کوکلری copy 1

معرفی و قدردانی از نوآموزگاران کلاس‌های دینی

معرفی و قدردانی از نوآموزگاران کلاس های دینی 11 فرتور از پریسا کوکلری copy 1

 

معرفی و قدردانی از نوآموزگاران کلاس های دینی

 فرتورها  از پریسا کوکلری است.

1842

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. سپاس از گزارش زیبایتان، اینکه این جشن بزرگ را در این شرایط به نحو احسنت برگزار کرده اید جای بسی خوشحالی دارد. مهرگان رو به همه هموطنانم تبریک میگم.

  2. جشن مهر گان فرخنده

    روز مهر در ماه مهر باشد که نامش مهرگان—مهر گان باشد خجسته یاران مهربان
    ارزو دارم که این جشن خجسته شاد باد—بر شما یاران – یاران پیر و جوان
    دیر زیوید شاد زیوید زیوید بکام—کامتان پیروز و هر روزتان مهرگان
    منوچهر مبارکه

  3. با سپاس از برگزاری این برنامه و این که موارد بهداشتی برای کرونا بسیار بهتر رعایت شده است. از این نظر که در فضای باز برگزار شده است و تا حدودی هم فاصله فردی رعایت شده است. امید که در اجرای این نوع برنامه ها هر چه بیشتر این موارد رعایت شود. فاصله فردی و استفاده از ماسک هر دو شرط به حداقل رساندن انتقال هستند. کاش این عکس های دسته جمعی اخر برنامه انجام نمی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01