لوگو امرداد
موبد مهربان پولادی در نشست حقوق بشردوستانه:

جنگ و دشمنی در دین زرتشتی با هر دلیلی نارواست

14753185521موبد مهربان پولادی در نشست اصول و ارزش‌های مشترک ادیان به نادرست و ناروا بودن جنگ و دشمنی در دین زرتشتی اشاره کرد و در این‌باره گفت: «در آیین اشوزرتشت، جنگ و دشمنی چه از برای كشورگشایی و چه به نام گسترش دین، نادرست است.»

موبد مهربان پولادی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست گفت: «یک ایرانی برای جهانیان خوشبختی و شادی را خواستار است به گونه‌ای که زرتشت به جهانی سرشار از دوستی و مهربانی می‌اندیشد. همه انسان‌ها باید با پیوستن و پایبندی به اَشا ، مهربانی و یگانگی را در میان خود گسترش دهند تا دوستی جهانی پدیدار شود. در آیین اشوزرتشت، جنگ و دشمنی چه از برای كشورگشایی و چه به نام گسترش دین، نادرست است. در بینش اشوزرتشت خوشبختی و آسایش راستین تنها با تلاش و از راه راستی به دست می‌آید و هرگز انسانی که از راه ناشایست خود را خوشبخت می‌پندارد به خرسندی راستین دست نیافته است. »

موبد مهربان پولادی در این نشست نخست پیرامون واژه‌ی ایران گفت: «”ایران” در فارسی باستان (Airya) و در فارسی میانه به شکل اران  (Erān) بوده و به چم(:معنی) آزاده و نجیب است، ایرانی از هر دین و قوم و مذهب شخصی نجیب و آزاده است و دشمن جنگ و خونریزی و برای هم‌نوع خود خواستار خوشبختی و شادی بر پایه اشویی است. به آن گونه که در 3754 سال پیش، پیامبر بزرگ ایران اشوزرتشت در کتاب آسمانی گاتا از سوی خداوند بزرگ اهورامزدا آورده است، “خوشبختی از آن کسی است که در پی خوشبختی دیگران باشد. هات 43 بند 1”»

موبد پولادی دراین نشست افزود: «ما ایرانیان در سنگ‌نبشته‌ها و مکان‌های تاریخی خود داریم که خدای بزرگ اهورامزداست که زمین را آفرید، که آسمان را آفرید، که جهانیان را آفرید که برای جهانیان شادی راآفرید.»

موبد مهربان پولادی یكی از مؤثرترین عوامل آبادانی و پیشرفت كه خوشبختی مردمان را به دنبال خواهد داشت، كار و كوشش عنوان کرد و در این‌باره گفت: «اشوزرتشت از همه می‌خواهد كه در راستای پیروی از قانون اَشا و به یاری منش نیك تا آن‌جا كه می‌توانند برای پیشرفت و آسایش هازمان(:جامعه) انسانی تلاش و سازندگی ایجاد کنند.»

موبد مهربان پولادی با دو بند از گاتا سخنان خود را پایان داد. «پروردگارا بشود مانند کسانی که جهان را به سوی رسایی و آبادی پیش می‌برند و مردم را به سوی راستی و پارسایی ره نمایند، از آفریده‌های وفادار تو باشیم. هات 30 بند 9»، «دانا باید با دانش خویش نادان را آگاه سازد. نشاید که نابخرد گمراه بماند. هات 31 بند 17»

پیش نشست دومین همایش فراملی(:بین‌المللی)اسلام و حقوق بشردوستانه بین‌المللی با عنوان میزگرد اصول و ارزش‌های مشترک ادیان و نقش دین در رویکرد بشر دوستانه چهارشنبه هفتم مهرماه 1395 خورشیدی برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10