لوگو امرداد
موبد اردشیر خورشیدیان در آیین واج‌یشت:

همازوری با اَشَوَن‌ را در گهنبارها گسترش دهیم

khorshidian

موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان تهران، هشتم تیرماه در آیین واج‌یشت گهنبار چهره‌ی میدیوشهم‌گاه در آتشکده‌ی یزد پیرامون آیین واج‌یشت و پیشینه‌ی آن سخنرانی کرد که گزیده‌ی آن را در ادامه می‌خوانید:

بی‌تردید همگی شما گرامیان می‌دانید که «شاخصه تمدن» یک واژه بیشتر نیست و آن «ضابطه» است و جامعه‌ای می‌تواند ادعای متمدن بودن کند که در آن جامعه « ضابطه» بیشتر و رابطه‌گرایی، باند و باندبازی کمترین باشد.

پادشاهان پیشدادی از کهن‌ترین حاکمان در جهان بوده‌اند که از حدود هشت هزار سال پیش با گذاردن قانون، پیشاهنگ داد شده‌اند و داد و آیین دادگری را گسترش دادند و به دیگران آموختند.

همان‌گونه که می‌دانید آیین «واج یشت گاهانبار» از کهن‌ترین آیین‌ها  است که در مکانِ «یَشت‌خانه» آتشکده ورهرام برگزار می‌شود. آتش این آتشکده از 17 آتش تشکیل شده و همانند پرچم، شناسه دینی و فرهنگی ما زرتشتیان است. آیین واج‌یشت از پاسی از نیمه‌شب گذشته تا بامداد آغاز هر چهره از گهنبار از سوی موبدان یسناخوان با آیینی بسیار ویژه و کهن برگزار می‌شود.

آرمان برگزاری این آیین سپندینه، در درازای تاریخ چهار هزار ساله کیش زرتشتی، نگاهبانی از کتاب، زبان و لهجه «یسنا» که کهن‌ترین بخش اوستا می‌باشد و کتاب آسمانی ما «گاتاها» را در دل خود دارد، بوده است.

امروز « انجمن موبدان تهران» که بالاترین ارگان اداره‌کننده‌ی امور دینی و فرهنگی جامعه زرتشتیان است سربلند است که به یاری اهورامزدا و کوشش هموندان گرامی، توانایی برپا کردن این آیین کهن را در خارج از تهران پیدا کرده است. 

بله این همازوری میان اعضای انجمن موبدان تهران، گرامی انجمن زرتشتیان محله یزد، انجمن موبدان و موبدیاران و دیگر انجمن‌های زرتشتیان استان یزد که دو هفته پیش با یکدیگر نشست داشتیم و همیاری همگی شما همکیشان گرامی در چارچوب قانون بود که توانستیم این چنین شکوهمند و روحانی این آیین سپندینه را در مکان آتشکده ورهرام یزد، برگزار کنیم. تردیدی ندارم که همگی شما نیز حال و هوای مرا دارید و از شادی و سرور سرشارید.

ما زرتشتیان خویشکاری داریم که در این پنج روز گهنبار میدیوشهم‌گاه، که گاه (فرصت) بار دادن است از هرگاه در راستای بار دادن گیتوی (مادی) و مینوی (معنوی) به دیگر همنوعان بهر‌ه‌گیری کنیم، مهر بیافشانیم و همازوری با اَشَوَن‌ها را گسترش دهیم.

نماز سپندینه «اَشِم وهو» مسوولیت شخصی و نماز سپندینه «یتااهو»، مسوولیت اجتماعی ما را به شکل بسیار علمی و کارشناسی به همگی ما زرتشتیان می‌آموزد. امید که هرروز بیشتر از دیروز بیاموزیم که بر پایه مفاهیم این دو نماز سپندینه زندگانی فردی و اجتماعی‌مان را مدیریت کنیم. همگی ما باید کار تیمی را به خوبی بیاموزیم و جدا از تک‌روی بپرهیزیم؛ که خوشبختی فردی جز در سایه خوشنودی جمع به دست نمی‌آید. ما باید بیاموزیم که چنان  بر پایه قانون با یکدیگر همازور و هماهنگ شویم که مانند امروز هر یک هماهنگ با بقیه افراد هازمان، در جای خود، به مسوولیت‌های خود عمل کنیم تا راستی‌گستر و نیکی‌افزا باشیم.   

امیدکه در آینده شاهد برگزاری این آیین سپندینه واج‌یشت گهنبار، تحت مدیریت مینوی انجمن موبدان تهران با مدیریت مینوی دیگر انجمن‌های زرتشتیان سایر استان‌ها، بر پایه قانون باشیم.

                        تنتان سالم و پرتوان، خردتان دانا و پویا و وجدانتان هشیار و بیدار باد. ایدون باد 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09