لوگو امرداد
امروز انارام ایزد 30 مهرماه زرتشتی برابر با 24 مهرماه خورشیدی

هواپیمایی پارسی تاتا پایه‌گذار صنعت هوایی هند

تاتاامروز انارام ایزد از ماه مهر سال 3758 زرتشتی، واپسین روز گهنبار چهره ایاثرم‌گاه، پنجشنبه 24 مهرماه 1399 خورشیدی، 15 اکتبر 2020 میلادی

15 اکتبر 1932 جهانگیر تاتا از پارسیان هند با بنیاد شرکت هواپیمایی «تاتا ایرلاینز»  هواپیمایی بین‌المللی هند را پایه‌گذاری کرد.

«جی. آر. دی تاتا» یک خلبان و سرمایه‌دار پارسی سرشناس، هواپیمایی ایرایندیا را در سال ۱۹۳۲ میلادی بنیادگذاری کرد. در ۱۵ اکتبر سال ۱۹۳۲، نخستین پرواز تک موتوره خود را انجام داد.  16 سال پس از راه‌اندازی شرکت هواپیمایی «تاتا ایرلاینز»، در سال 1946 میلادی دولت هند پس از به‌دست آوردن استقلال، 49 درصد از سهام آن و در سال 1953 شمار دیگر از سهام را خریداری و این شرکت را «ایرایندیا» نام نهاد که اینک هواپیمایی بین‌المللی هند است.  جهانگیر تاتا نخستین هواپیمای «تاتا ایرلاینز» از مدل «دهاویلند» را در اکتبر 1932 از کراچی از راه احمدآباد تا بمبئی (مومبای) خلبانی کرده بود.
خانواده‌ی پارسی «تاتا» پایه‌گذار تاسیسات صنعتی بی‌شماری در هند هستند و صنعتی شدن هند را باید در گرو کوشش‌های آنان (گروه تاتا) دانست.
یک سال پس از پایه‌گذاری «تاتا ایرلاینز»، تاتا و پارسیان هند که به میهن نیاکان عشق می‌ورزند، با فرستادن نماینده به ایران، آمادگی خود را برای صنعتی کردن و ایجاد یک خط هوایی در ایران، کشور نیاکان به دولت تهران پیشنهاد کردند که پذیرفته نشد. سپس‌ترها خبرگزاری‌های وقت برپایه‌ی اسنادی که به دست آمده بود نوشتند، دست‌نشاندگان لندن در آن زمان، با کارشکنی‌های خود بازدارنده‌ی صنعتی شدن ایران به دست پارسیان هند شده بودند. جهانگیر تاتا 29 جولای 1904 زاده شد و 29 نوامبر 1993 در 89 سالگی چشم از جهان فروبست.

انارام ایزد

کسانی که با اندیشه، گفتار و کردار نیک زندگی می‌کنند و با دروغ و ناپاکی مبارزه می‌ورزند، سرانجام به سرای نور و سرور خواهند شتافت.

انارام ز پیران شنیدم چنان

که می ‌خورد باید به رطلِ گران

در گاه‌شمار زرتشتی سال به ١٢ ماه ٣٠ روزه بخش می‌شود که هر روز به نامی آراسته است. امروز سی‌اُمین روز از ماه مهر در گاه‌شمار زرتشتی است و «انارام» نام دارد.

سی‌امین روزماه انیران یا انارام، به معنی فروغ بی‌پایان جهان مینوی است. در اوستا: «اَنَغرِرَاوچَ» است. انارام به چم «روشنایی بی‌پایان» است. برابر با آموزش‌های اشوزرتشت؛ کسانی که با اندیشه، گفتار و کردار نیک زندگی می‌کنند و با دروغ و ناپاکی مبارزه می‌ورزند، سرانجام به سرای نور و سرور خواهند شتافت که سرشار از خرسندی و شادمانی برای آن‌هاست. این سرا، همان خانه واپسین و جایگاه روشنایی و فروغ بی‌پایان است. زرتشتیان در این روز به سفر می‌روند و اهورامزدا را به شوند داده‌های نیکش ستایش می‌کنند.

گل «مرو اردشیران» نماد انارام در دین زرتشتی است.

سروده‌ی مسعود سعد سلمان، بر پایه‌ی کتاب بندهش

انارام ز پیران شنیدم چنان / که می ‌خورد باید به رطلِ گران
بیار ای نگار آن می مشک‌بوی / کزو نافه مشک یابی دهان
دل اندر کم و بیش گیتی مبند / همی دار جان را همی شادمان

اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)

موی و ناخن پیرای و زن به زنی کن که فرزند نامور زاید.

اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سروده‌ی استاد ملک‌الشعرای بهار:

در این روز جامه بیفزای بر / بدوز و بپوش و بیارای بر
(اَنیران) بود نیک، زن خواستن / همان ناخن و موی پیراستن

  • یادروز 24 مهرماه، 15 اکتبر
  • آغاز اشغال خرمشهر به دست نیروهای بعثی عراق (۱۳۵۹ خورشیدی)
  • درگذشت «محمد زکریای رازی» منجم و رياضی‌‏دان (۳۷۶ قمری)
  • گذر نخستين بالن از فراز اقيانوس اطلس (۱۹۲۸ میلادی)
  • اعلام استقلال بوسنی و هرزگوين از يوگسلاوی (۱۹۹۱ میلادی)
  • آغاز هفته جهانی نابينايان و روز جهانی عصای سفيد
  • روز جهانی بانوان روستایی
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30