انجمن زرتشتیان یزد با همکاری سازمان و باشگاه جوانان زرتشتی یزد، به فراخور درگذشت اشوزرتشت اسپنتمان، آیین جَشَنخوانی را روز خور ایزد و دیماه، به شیوهی مجازی، برخط برگزار کرد.
آیین جشنخوانی را موبدان فریبا مالی و رستم کاووسیانزاده به یاد یگانه وخشور ایرانزمین اشوزرتشت مهراسپنتمان، از ساعت 15:30 در آتشکدهی زرتشتیان یزد آغاز کردند. سخنرانی دینی موبد مهربان پولادی، جانشین فرنشین انجمن موبدان تهران، بخش پایانی آیین در آدینه پنجم دیماه 1399خورشیدی بود. با پایداری فراگیری کووید-19 امسال آیین بدون باشندگی رهپویان آن پیامآور یکتاپرستی، برگزار شد. رسانههای خبری زرتشتیان در فضای اینستاگرام پخش زندهی آیین را پوشش دادند. با راهاندازی درگاه رسمی انجمن زرتشتیان یزد در فضای اینستاگرام، پخش زنده جشنخوانی نخستین برنامهای بود که در این فضا همرسانی شد.
موبد مهربان پولادی از جهانبینی اشوزرتشت و سفر مینوی آن یگانه پیامآور آریایی گفت: در این زمان آیین یادبود سفر مینوی اشوزرتشت را به جا میآوریم. اشوزرتشت نخستین پیامبر مکتوب جهان است که در 3788 سال پیش در کنار رود دُرجین در شهر رَگه که به دریاچهی چیچست میریخت، از مادری به نام دغدو و پدری به نام پوروشسب دیده به جهان گشود. 30 سال بعد از سوی اهورامزدا به پیامبری برگزیده میشود. در گاتها کتاب آسمانی زرتشتیان هات 28 بند 3 و 4 میخوانیم که اشوزرتشت از سوی خداوند برای رهبری روان مردمان جهان برگزیده شده، همچنین در هات 31 بند 2 آمده است، اشوزرتشت برای پیامبری و راه درست نشان دادن مردمان گیتی نیز از سوی خداوند برگزیده شده است. 3758 سال پیش، زمانی که اشوزرتشت در کوه سبلان از سوی خداوند برای رهبری مردمان جهان برگزیده میشود، پیام خود را برپایهی راستی و اشویی گسترش میدهد. سعی براین است که سرشت انسان را که بالقوه است به فعل تبدیل کند و برپایهی راستی گسترش دهد. همان سخن زیبا که راه یکی است و آن راستی است. اشوزرتشت زمانی که به پیامبری برگزیده میشود، پیامهایی را برای مردم میآورد. پیامهایی برپایهی گسترش راستی و پاکی و انجام کار نیک. خودشناسی را مبنای انجام هر کاری میگذارد. در جهانبینی اشوزرتشت آمده خودشناسی خداشناسی است. در گاتها هات 45 بند 10 گاهان، خودشناسی خداشناسی شناخته میشود. زمانی که خود را شناختیم، سپس به سوی خداشناسی هدایت میشویم. اشوزرتشت در گاتها میگوید بررسی کنید، هدف از آمدن به دنیای خاکی چیست؟ از کجا آمدهایم و به کجا خواهیم رفت. در اشتودگات به زیبایی به آن اشاره شده است. خداوند را سرچشمهی هستی یا اهورامزدا و یا واجبالوجود نامگذاری میکند بدین معنا که هستی خدا از خودش است. زمانی که اهورامزدا سرچشمهی هستی و انرژی است در گاهان هات 45 بند 9 آمده است فقط خداوند بزرگ درخور ستایش است و نیروهایی که خداوند آفریده را نیایش و از طبیعت و گیتی پرستاری و پرستش میکنیم. در گاتها هات 45 بند 11، اشوزرتشت، خداوند را دوست همکار پدر و مادر، خواهر و برادر معرفی میکند. خداوند در دین زرتشتی در وجود خود ما قرار دارد. یعنی آدمی به اندازهای والا است که نیرویی از خداوند، اهورامزدا، که ذاتی از او فروهر است در دل ما گذاشته شده است و ما از خداوند هرگز نمیترسیم چون خداوند هماره بخشنده و بخشایشگر است. اشوزرتشت از پرسشهای درونی آگاهی پیدا میکند. در گاتها آمده است، اینک پرسشی دارم ای اهورا مرا آگاه فرما. زمانی که از آگاهی سخن به میان میآید چندین پرسش از خودشناسی و خداشناسی مطرح میشود.
دومین محور از بینش جهانی زرتشت، زایش به دنیای مینو، سفر از جهان گیتی به جهان مینو یا معاد بازگشت به سوی آخرت است. اشوزرتشت از نیروهای مینوی ما نام میبرد و زمان سفر فرامیرسد به زیبایی بیان میکند که این نیروهای مینوی از جسم خاکی خارج خواهد شد و به سوی دنیای مینو خواهد رفت. ما سوگواری، شیون و ناله برای سفر از گیتی به مینو نداریم و نادرست میشمریم. دومین محور که همه انجام خواهیم داد سفر مینو و بازگشت به سوی خداوند است. اشوزرتشت پیامهای خود را برای جهانیان گسترش میدهد. پیامها با زمان در ارتباط نیست. پیامها جهانبینی است. آموزشها برپایهی به سوی راستی، گسترش نیکی و درستی است.
برای گسترش پیامها به سراسر جهانیان، اشوزرتشت از غرب ایران به شرق سفر میکند. گاتها هات 46 بند یک آمده که اشوزرتشت از آزار کسانی که همراهی نمیکنند میگوید و در سرمای زمستان به شرق ایران سفر میکند. به دربار گشتاسبشاه میرود. در زمان لهراسب بوده، 47 سال پس از پیامبری در سن 77 سالگی هنگامی که زرتشت، لهراسب و یارانش در آتشکدهی بلخ به نیایش بودند، تورانیان گروهی از دشمنان ایران، در زمان ارجاسبشاه آنان را به درجهی از خودگذشتگی و یا شهادت میرسانند. اشوزرتشت در سن 77 سالگی، برپایهی تاریخی که در کتابهای دینی مانند دینکرد 7 فصل پنجم نوشته شده در کتاب زادسپرم و در پژوهشهایی که بررسی شده و برپایهی ملاک انجمن موبدان این روز را سفر مینویی اشوزرتشت میدانیم و در این روز آیین یادبود اشوزرتشت و سفر مینوی و رسیدن به درجهی از خودگذشتگی اشوزرتشت را انجام میدهیم. بر ما زرتشتیان بایسته است که آیین دینی درگذشتگان را برگزار کنیم. یادی میکنیم از نیروهای مینوی که در وجود ما نهاده شده باید این نیروها را بشناسیم و آیینها را به زیبایی برگزار کنیم. به یاد داشته باشیم یاری و همازوری به هم نوعان را. ما پیش از این که زرتشتی باشیم ایرانی هستیم پس بایسته است که بر همهی مردمان جهان سودرسان باشیم و انرژی دهیم.
آیین جشنخوانی را موبدان فریبا مالی و رستم کاووسیانزاده به یاد یگانه وخشور ایرانزمین اشوزرتشت مهراسپنتمان، از ساعت 15:30 در آتشکدهی زرتشتیان یزد آغاز کردند. سخنرانی دینی موبد مهربان پولادی، جانشین فرنشین انجمن موبدان تهران، بخش پایانی آیین در آدینه پنجم دیماه 1399خورشیدی بود. با پایداری فراگیری کووید-19 امسال آیین بدون باشندگی رهپویان آن پیامآور یکتاپرستی، برگزار شد. رسانههای خبری زرتشتیان در فضای اینستاگرام پخش زندهی آیین را پوشش دادند. با راهاندازی درگاه رسمی انجمن زرتشتیان یزد در فضای اینستاگرام، پخش زنده جشنخوانی نخستین برنامهای بود که در این فضا همرسانی شد.
موبد مهربان پولادی از جهانبینی اشوزرتشت و سفر مینوی آن یگانه پیامآور آریایی گفت: در این زمان آیین یادبود سفر مینوی اشوزرتشت را به جا میآوریم. اشوزرتشت نخستین پیامبر مکتوب جهان است که در 3788 سال پیش در کنار رود دُرجین در شهر رَگه که به دریاچهی چیچست میریخت، از مادری به نام دغدو و پدری به نام پوروشسب دیده به جهان گشود. 30 سال بعد از سوی اهورامزدا به پیامبری برگزیده میشود. در گاتها کتاب آسمانی زرتشتیان هات 28 بند 3 و 4 میخوانیم که اشوزرتشت از سوی خداوند برای رهبری روان مردمان جهان برگزیده شده، همچنین در هات 31 بند 2 آمده است، اشوزرتشت برای پیامبری و راه درست نشان دادن مردمان گیتی نیز از سوی خداوند برگزیده شده است. 3758 سال پیش، زمانی که اشوزرتشت در کوه سبلان از سوی خداوند برای رهبری مردمان جهان برگزیده میشود، پیام خود را برپایهی راستی و اشویی گسترش میدهد. سعی براین است که سرشت انسان را که بالقوه است به فعل تبدیل کند و برپایهی راستی گسترش دهد. همان سخن زیبا که راه یکی است و آن راستی است. اشوزرتشت زمانی که به پیامبری برگزیده میشود، پیامهایی را برای مردم میآورد. پیامهایی برپایهی گسترش راستی و پاکی و انجام کار نیک. خودشناسی را مبنای انجام هر کاری میگذارد. در جهانبینی اشوزرتشت آمده خودشناسی خداشناسی است. در گاتها هات 45 بند 10 گاهان، خودشناسی خداشناسی شناخته میشود. زمانی که خود را شناختیم، سپس به سوی خداشناسی هدایت میشویم. اشوزرتشت در گاتها میگوید بررسی کنید، هدف از آمدن به دنیای خاکی چیست؟ از کجا آمدهایم و به کجا خواهیم رفت. در اشتودگات به زیبایی به آن اشاره شده است. خداوند را سرچشمهی هستی یا اهورامزدا و یا واجبالوجود نامگذاری میکند بدین معنا که هستی خدا از خودش است. زمانی که اهورامزدا سرچشمهی هستی و انرژی است در گاهان هات 45 بند 9 آمده است فقط خداوند بزرگ درخور ستایش است و نیروهایی که خداوند آفریده را نیایش و از طبیعت و گیتی پرستاری و پرستش میکنیم. در گاتها هات 45 بند 11، اشوزرتشت، خداوند را دوست همکار پدر و مادر، خواهر و برادر معرفی میکند. خداوند در دین زرتشتی در وجود خود ما قرار دارد. یعنی آدمی به اندازهای والا است که نیرویی از خداوند، اهورامزدا، که ذاتی از او فروهر است در دل ما گذاشته شده است و ما از خداوند هرگز نمیترسیم چون خداوند هماره بخشنده و بخشایشگر است. اشوزرتشت از پرسشهای درونی آگاهی پیدا میکند. در گاتها آمده است، اینک پرسشی دارم ای اهورا مرا آگاه فرما. زمانی که از آگاهی سخن به میان میآید چندین پرسش از خودشناسی و خداشناسی مطرح میشود.
دومین محور از بینش جهانی زرتشت، زایش به دنیای مینو، سفر از جهان گیتی به جهان مینو یا معاد بازگشت به سوی آخرت است. اشوزرتشت از نیروهای مینوی ما نام میبرد و زمان سفر فرامیرسد به زیبایی بیان میکند که این نیروهای مینوی از جسم خاکی خارج خواهد شد و به سوی دنیای مینو خواهد رفت. ما سوگواری، شیون و ناله برای سفر از گیتی به مینو نداریم و نادرست میشمریم. دومین محور که همه انجام خواهیم داد سفر مینو و بازگشت به سوی خداوند است. اشوزرتشت پیامهای خود را برای جهانیان گسترش میدهد. پیامها با زمان در ارتباط نیست. پیامها جهانبینی است. آموزشها برپایهی به سوی راستی، گسترش نیکی و درستی است.
برای گسترش پیامها به سراسر جهانیان، اشوزرتشت از غرب ایران به شرق سفر میکند. گاتها هات 46 بند یک آمده که اشوزرتشت از آزار کسانی که همراهی نمیکنند میگوید و در سرمای زمستان به شرق ایران سفر میکند. به دربار گشتاسبشاه میرود. در زمان لهراسب بوده، 47 سال پس از پیامبری در سن 77 سالگی هنگامی که زرتشت، لهراسب و یارانش در آتشکدهی بلخ به نیایش بودند، تورانیان گروهی از دشمنان ایران، در زمان ارجاسبشاه آنان را به درجهی از خودگذشتگی و یا شهادت میرسانند. اشوزرتشت در سن 77 سالگی، برپایهی تاریخی که در کتابهای دینی مانند دینکرد 7 فصل پنجم نوشته شده در کتاب زادسپرم و در پژوهشهایی که بررسی شده و برپایهی ملاک انجمن موبدان این روز را سفر مینویی اشوزرتشت میدانیم و در این روز آیین یادبود اشوزرتشت و سفر مینوی و رسیدن به درجهی از خودگذشتگی اشوزرتشت را انجام میدهیم. بر ما زرتشتیان بایسته است که آیین دینی درگذشتگان را برگزار کنیم. یادی میکنیم از نیروهای مینوی که در وجود ما نهاده شده باید این نیروها را بشناسیم و آیینها را به زیبایی برگزار کنیم. به یاد داشته باشیم یاری و همازوری به هم نوعان را. ما پیش از این که زرتشتی باشیم ایرانی هستیم پس بایسته است که بر همهی مردمان جهان سودرسان باشیم و انرژی دهیم.
فرتورها از سرور دهموبد است.
4090