لوگو امرداد
گفت‌وگوی تاج گوهر کوچکی(خادم) در شبکه‌ی دو

فرهاد رفت که تو بسازی ای جوان

khadem«فرهاد همچون آرش که تیر را کمانه کرد تا مرزهای ایران را فراخ‌تر کند و در این راه جان داد، برای مرزهای ایران و نام ایران جنگید و جان سپرد. فرهاد رفت که تو بسازی…ای جوان»

تاج گوهر خداداد کوچکی(خادم)، مادر جان‌سپار فرهاد خادم در برنامه‌ی عصر خانواده با اشاره به جمله‌ی بالا و جان‌سپاران راه میهن گفت: «آن چه سبب شد من اجازه دهم تا فرهاد به جبهه برود، این جمله‌ی او بود که می‌گفت اگر ایران را متجاوزان گرفتند من یا تو مادر نمی‌توانیم به زندگی ادامه دهیم پس من باید بروم. همچون آرش که تیر را رها کرد تا مرزهای ایران را از چنگ تورانیان درآورد و پس از آن بدنش تکه‌تکه شد، من نیز باید بروم و از مرزهای ایران پاسداری کنم.

خادم در ادامه گفت: «من زرتشتی‌ام و پیامبرم اشوزرتشت است و دینم بر پایه‌ی اندیشه، گفتار و کردارنیک بنیان نهاده شده است. ایرانی‌ام و نیاکانم از زمانی که ایران، ایران‌ویچ بوده است در ایران زندگی می‌کرده‌اند.»

تاج گوهر کوچکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به هشت سال جنگ اشاره کرد و گفت: «به زبان آوردنِ هشت سال جنگ آسان است ولی به راستی سخن گفتن از هشت سال دفاع مقدس و آزادی بسیار دشوار است. باید در کنار خجسته باد گفتن به هفته‌ی دفاع مقدس واژه‌هایی چون غیرت، جوانمردی، شهامت و ایثار را به دنبال دفاع مقدس آورد. جان‌باختگان، برای ما آزادی آوردند و اکنون جوانان خویشکاری(:وظیفه) امنیت کشور را به دوش دارند.»

مجری برنامه دراین گفت‌وگو به 18 یا 20 جان‌سپار زرتشتی اشاره کرد که فارغ از دین جانشان را برای ایران دادند. همچنین به بخشی از کتاب جای پای فرهاد اشاره کرد که از سوی انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است.

تاج گوهر خداداد کوچکی(خادم) درباره‌ی فرهاد خادم گفت: «فرهاد از جوانی با مسوولیت و با خرد بود و خویشکاری کامل خواهرانش را در دوران نوجوانی و جوانی به دوش گرفت تا ما بتوانیم در بیرون از خانه فعالیت کنیم. فرهاد با معدل ممتاز 20 در همه‌ی دانشگاه‌ها پذیرفته شد ولی دانشگاه شریف را پذیرفت. پس از آن در دوران جوانی؛ زمانی که 17 سال داشت وارد کانون دانشجویان زرتشتی شد و کمیته‌ی مددکاری را در آن‌جا راه انداخت.»

 پس از آن که فرهاد در سن 24 سالگی به همراه هفت تن دیگر در پل تنگه‌ی چزابه درگذشت، خادم، خویشکاری و ادامه‌ی فعالیت‌های وی در کانون دانشجویان زرتشتی، اردوهای کانون و کمیته‌ی مددکاری را بر دوش گرفت.

خادم با اشاره به سخنرانی‌اش در میان دانشجویان دانشگاه شریف اشاره کرد و در این‌باره افزود: «دانشجویان باید ارزش نیکمت‌های دانشگاه را بدانند و امنیت کشور را به دست بگیرند.»
خادم در این برنامه سروده‌ی زیر را خواند:

هرآنچه گفتم و زین پیش دیگران گفتند     حکایتی کهن از روزگار دیرین است
هماره زنده و پاینده نام ایران باد           که سهم آن ز تمدن برون ز تخمین است
شکست راه ندارد به ملتی که او را        چو سام و رستم و گودرز و گیو و گرگین است

برنامه‌ی عصر خانواده امروز چهارشنبه 31 شهریورماه 1395 خورشیدی ساعت 18 و 40 دقیقه از شبکه‌ی دو سیما با درون‌مایه‌ی دفاع مقدس پخش شد.

این برنامه را از اینجا ببنید.

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04