لوگو امرداد

درخواست از مستندسازان برای توجه به باستان‌شناسی

Persepolice9رییس‌کل موزه‌ی ملی از مستندسازان خواست، باستان‌شناسی را در دستور کار قرار دهند. مدیر مرکز گسترش سینمای مستند هم گفت: اگر بودجه و مشارکت تخصصی نباشد، مستندسازان انگیزه ورود به این فیلم‌ها را پیدا نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، جبرییل نوکنده، رییس‌کل موزه‌ی ملی ایران، در دیدار با مدیران مرکز گسترش سینمای مستند، توجه ویژه‌ی مستندسازان به حوزه فعالیت‌های باستان‌شناسی کشور را مایه‌ی بالیدن (:مباهات) و نگه‌داری (:صیانت) از فرهنگ و هنر کهن این سرزمین دانست و گفت: با توجه به تجارب مثبت اما اندک سال‌های گذشته در زمینه‌ی سینمای مستند با محوریت باستان‌شناسی، بایستگی حضور فعال سینماگران در بازشناسی میراث‌فرهنگی بیشتر حس می‌شود. گوناگونی مضامین، موضوعات بکر و توان علمی در حوزه باستان‌شناسی ایران تا اندازه‌ای از چشم آفرینش‌گر (:خلاق) و تیزبین هنرمندان فیلمساز مستند دور مانده و بی‌گمان با نزدیک شدن کنش‌گران این دو عرصه به یکدیگر، بازتاب و معرفی اثربخشی از میراث فرهنگی پرمایه‌ی (:غنی) ایران را شاهد خواهیم بود.

او بیان کرد: این موزه به عنوان تخصصی‌ترین مرجع یافته‌های باستان‌شناسی کشور برای تحقق این مساله آماده هرگونه همکاری و مشارکت است.

نوکنده با تاکید بر نگاه آفرینش‌گر و علاقه‌مند مدیران مرکز سینمای مستند، افزود: وقتی ساخت فیلم از جاذبه‌های میراث‌فرهنگی و انعکاس مقوله‌ی گسترده‌ی باستان‌شناسی جزو ماموریت، دغدغه و در دستور کار مسوولان مرکز سینمای مستند قرار گیرد، چتر حمایتی قوی و انگیزه‌بخشی برای فیلمسازان فعال و علاقه‌مند این رشته خواهد بود و نویدبخش تولیداتی هم‌سنگ فرهنگ و هنر ایران خواهد بود.

محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز سینمای مستند نیز با اشاره به اهمیت مشارکت سازمان‌های تخصصی در تولید مستندهای علمی، گفت: در مستندهای باستان‌شناسی که در مورد نتایج کاوش‌های علمی ساخته می‌شوند، مشارکت باستان‌شناسان یکی از پایه‌های اصلی موفقیت این فیلم‌ها است. موضوع این فیلم‌ها در واقع بن‌مایه‌ی تصویری ندارد و برای به تصویر کشیدنِ قابل فهم و علمی آن، مشارکت باستان‌شناس بسیار بایسته است. نبود بودجه‌ی کافی در کنار  ماهیت پیچیده این‌گونه مستندها به‌گونه‌ای است که اگر مشارکت تخصصی در ساخت آن‌ها صورت نگیرد، فیلم‌ساز انگیزه‌ای برای ورود به این موضوع را پیچیده نخواهد داشت و به سمت موضوعات دیگر سوق داده می‌شود.

در این نشست که مرتضی رزاق کریمی، قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند، محمد شکیبانیا معاونت مستند این مرکز،  مریم حق‌پناه  مستندساز، پژمان مظاهری‌پور مستندساز و عضو هیات مدیره خانه سینما، و یوسف حسن‌زاده رییس‌گروه پژوهش‌های موزه ملی ایران حضور داشتند، قرار شد تفاهم‌نامه‌ای میان موزه‌ی‌ ملی ‌ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسته شود تا همکارهای مشترک و تعاملات بیشتری در دو حوزه انجام شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06