لوگو امرداد
در امرداد 436 چاپ شده است:

آمیزه‌ای بی در و پیکر در هنگامه‌ی برگزاری جشن‌ها

p05 5ارج‌نهادن به جشن‌ها و سپاسداری از داده‌های اهورایی، مردمان ایران‌زمین را برآن داشته است که هر از چند گاهی، جشن‌های باستانی را گرامی بدارند و از آن‌ها یاد کنند. به‌ویژه جشن‌هایی که بیشتر رنگ‌وبویی ملی گرفته‌اند، مانند جشن‌های تیرگان، مهرگان و یا آن‌هایی که هنوز رنگ دینی خود را دارند مانند جشن اسفندگان یا سپندارمزدگان.

برای نمونه: در این گرامیداشت‌ها دیده می‌شود که مردمان 13 تیر از ماه تیر را که برابر با جشن تیرگان است، گرامی می‌دارند و یا جشن مهرگان که 16 مهر از ماه مهر و یا جشن اسفندگان که پنجمین روز از ماه اسفند است را به یکدیگر شادباش می‌گویند. باید گفت هر سه‌ زمان‌ این جشن‌ها نادرست است و افسوس که گروهی با پیش‌کشیدن این نادرستی‌ها درپی جدایی میان دوستداران فرهنگ ایران‌زمین از یکدیگر هستند.

روشن است که بیشتر مردمان با فلسفه و درون‌مایه‌ی برگزاری جشن‌ها هم‌رای هستند. برای برگزاری جشن‌ها و یادآوری آنان، هیچ خرده‌ای در میان نیست، خرده‌گیری از آنجا آغاز می‌شود که برخی می‌خواهند نوآوری‌های نادرست را بنیاد نهند. از این‌رو شماره‌ی روز‌های دینی زرتشتی را با شماره‌ی روزهای ماه گاه‌شمار رسمی (تنها و تنها شماره‌ی روز) یکی کرده و آن‌ها را درهم می‌کنند و آمیزه‌ای بی در و پیکر پدید می‌آورند که سردرگمی دوستداران فرهنگ ایران‌زمین را درپی داشته است. به سخنی دیگر 13 تیر از ماه تیر، 16 مهر از ماه مهر و یا 5 اسفند از ماه اسفندِ کدام گاه‌شماری (گاه‌شمار دینی زرتشتیان یا گاه‌شمار رسمی کشور) را باید به‌شمار آورد و جشن را برپا کرد؟

گاه و زمان برگزاری هر جشنی در روز و ماه‌ ویژه‌ای است. در گاه‌شمار دینی زرتشتیان هر یک از سی روز ماه به نامی شایسته (نام‌های امشاسپندان و ایزدان) نامدار شده است که هنگام برابری نام روز  با نام ماه ویژه‌ی خود، نشان دهنده‌ی آن است که باید جشن را برگزار کرد. برای نمونه جشن تیرگان، برابر است با روز تیر از ماه تیر. در گاه‌شمار دینی زرتشتی روز تیر، نام سیزدهمین روز دینی زرتشتی است (در دنباله‌ی نوشتار نام روزها آورده شده است).

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «آمیزه‌ای بی در و پیکر در هنگامه‌ی برگزاری جشن‌ها» به خامه‌ی رستم شهریاری  که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره‌ی 436 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  436 از ‌‌دوشنبه 20 بهمن‌ماه 1399 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره 436

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30