لوگو امرداد
دل‌نوشته آزیتا اخترخاوری، بانوی کوهنورد به انگیزه سپندارمزگان

صعود قله آزادکوه پیشکش شکوه مادر

آزیتا اخترخاوری، بانوی کوهنورد زرتشتی به مناسبت فرارسیدن خجسته جشن سپندارمزدگان، جشنی برای سپاس از آفرینش زمین و بانوان، جشنی به سپندینگی نام مادر، صعود به قله‌ی 4355 متری «آزادکوه» را با دل‌نوشته‌ای سرشار از مهر، به پیشگاه مادر، مهربان‌ترین مهربانان، نماد استواری، ایستادگی و همه‌ی بانوان ایران‌زمین پیشکش می‌کند.

جشن سپندارمزدگان است و روزی خوش، کهن آیین شاد ایرانی ، خاک در جنبش و زمین در جوشش، جشن بانوی راد ایرانی، جاودانه باد روزی به نام زن، به آن گستراننده فروتنی و تواضع و گذشت در زمین و طبیعت خانواده، همان معجزه خلقت خداوندی که اوج شکوه زن را در مادر بودن آفرید، مادر قامتی همانند کوه‌ها از زمین برافراشته شانه‌هایی همانا ستون محکم، قلب پر مهری که خانه دل‌هاست.

مادرعزیزم، منشور عشق و آیینه‌ی تمام نمای عاطفه و آرامش، زیباترین رنگ هستی‌، می‌خواهم برایت بگویم! اگرچه بهشت خدا زیر پای مادران است اما من همه دنیایم را زیر پاهایت می‌گذارم و تو بهترین مادر دنیا هستی مهربانی و گذشت را از تو آموختم و احساس خوشبختی می‌کنم.

مادر عزیزم، آرزوهای دوردستت و حرف‌های نگفته‌ات، در سکوتت موج می‌زند، جاده‌ی سفر به خاطر منحصر بودن مسیرش، به شمار همه روزهای گذشته تو، صبوری و به شمار همه روزهای آینده تو، دلواپسی! مامان شهلا، صعود قله «آزاد»کوه‌ام، همسان واژه‌ی اوستایی نامم را پر افتخار تقدیمت می‌کنم، پیشکش از طرف دخترت آزیتا به مادری که بی‌منت و بی‌دریغ نهایت مهرش را به من و خانواده‌اش بخشید.

حس غیرقابل وصف خوشحالی از ادامه دادن صعود از کوه‌های انسان‌سازی ، چشیدن طعم موفقیت در نوک قله یادآور این است که، امروز که ایستاده‌ام فراموش نخواهم کرد تکیه‌گاه روزهایی را که به زمین می‌افتادم. امروز که ایستاده‌ام، تو را می‌بینم با تمام فداکاری‌هایت، دختری دلسوز، همسری عاشق و فداکار برای پدر خدابیامرزم، مادری مهربان و قوی برای فرزندانت، مادربزرگ دوست داشتنی برای نوه‌ات. چقدر خوب از پس همه نقش‌هایت برآمدی، به پاس آنچه به من داده‌ای، به ستایش محبت‌های بی‌اندازه‌ات، و به وسعت همه خوبی‌هایت.

خواهرانی دارم زلال‌تر از آب چشمه که با دنیا عوضشان نخواهم کرد. می‌گویم با قشنگ‌ترین احساسم برای بهترین خواهرانم، یکی هم معنای اوستایی نامش، آرمیتی‌، دختر نیك‌كنش نماد صداقت و شکیبایی و بردباری تکیه‌گاه همیشگیم. آرمیتا جان روزت مبارک. ممنون که هستی ! تو هنرمندترین زن روزگار که با عشق و مهربانی یگانه دخترت رو پروراندی که از تلاشت، امسال شاهد موفقیت و قبولی دانشگاهش بودیم. آندیا جونم، شادی زندگی خاله، روزت مبارک ! و دیگری هم معنای زبان اوستایی نامش، آناهیتا، محبوب و نیرومندترین بانو و از بین برنده‌ی ناپاکی و پلیدی‌، نماد استقامت و پایداری و صبوری. آنیتا جان خواهر دوست داشتنی‌ام و شیوه‌ی زندگی کوهنوردی‌ام، روزت مبارک، سربلندیت در برابر بحران‌ها و روزهای دشوار، ایستادگی غرورمندانه‌ات در غربت در برابر طوفانی از خاک و خاشاک تهمت‌ها و جهل و پلیدی‌ها، اقتدار گام‌هایم شد. با یادت، گرمی و سردی، مسیر طولانی، فرازونشیب سخت و دلهره‌آور راهم هموار گشت. زندگی جاریست، هر قدر که رفتن به سوی آینده دشوار با تمام دغدغه‌ها و چالش‌هاش. از کوه‌ها آموخته‌ام بردن با داشته‌های خود و رفتن به سوی ناشناخته‌ها با قوانین کوه و رسم زمانه در نهایت در زمان موفقیت لذت بخشه و استوار قله‌های زندگی را فتح خواهیم کرد، ما باهم این راه را طی خواهیم کرد، حتا اگر میان‌مان فاصله باشد.

خیلی حس قشنگیه وقتی یه نفر را داشته باشی که همیشه حواسش بهت باشه، به یادت باشه، نگرانت باشه و دوستت داشته باشه، مرسی که هستی عمه کتین جونم ، نورچشم خونمون ، روزت مبارک ! پریزاد جون که همواره خواهرانه همراهم بودی روزت مبارک و سپاس بابت بودن کوچکترین عزیز خانواده و مایه نشاط، که با نگاه کودکانه لبخند را همیشه به ما هدیه میده، پارمیس جون، خاله، روزت مبارک !

همنوردان کوهنورد زرتشتی و بانوان کوهنوردی شرکت نفت خدا قوت و روزتان مبارک! کوهنورد شدن با کوه رفتن به دست نمی‌آید، بالای آن قله فقط سنگ است و همه جا سنگ، چیزی که آن را با همه دنیا متفاوت می‌کند رنگ و نقش خاطره‌هاست همه با هم و در كنار هم در تلاش هستیم تا یك برنامه به خوبی به پایان برسد.
اما دوستای گل «پندارنیک» من، نوشین جان، افسانه جان، فریبا جان، ندا جان، آزاده جان، بیتا جان، دینا جان، مریم جان ، طیبه جان و شادی جان و مربی خوب زندگیم شیوا جان، پیام‌های سرشار از مهرتون از هر کجای ایران، مملو از عشق و انرژی مثبت و انگیزه‌ای پرتوانست از همه شما مهربانان سپاسگزارم، روز همگیتون مبارک، در کنار شما عزیزان من بی‌نهایت خوشبختم!

خاک و زن در جهان کج‌رفتار، تکیه گاه سپند انسانند، باد تا در پناه ایزد پاک، شادزیوند و شادمان مانند.

صعود به قله‌ی آزاد کوه، یکی از بلندترین قله‌های مرکزی البرز در استان مازندران، صعود قله سهند، صعود به قله علم کوه، دومین قله مرتفع ایران، صعود به ارتفاعات جنگلی نمک آبرود، صعود به قله چهارسامان، صعود به قله توچال، صعود به قله سرکچال، صعود به قله کلون بستک در پیشینه‌ی کوهنوردی این بانوی ورزشکار به ثبت رسیده است.

IMG 20200920 WA0020

IMG 20200920 WA0022

IMG 20200920 WA0019

IMG 20 scaled

IMG 9792 IMG 20200920 WA0017  IMG 20200929 WA0026IMG 20200920 WA0021 IMG 20200920 WA0023 IMG 20200920 WA0024 IMG 20200930 WA0049 1 IMG 20200930 WA0050 IMG 20200930 WA0062 1 IMG 20200930 WA0067 IMG 20200930 WA0069 IMG 20200930 WA0079 IMG 20210114 WA0009 IMG 20210114 WA0024 IMG 20210114 WA0032فرتورها رسیده است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

11 پاسخ

  1. سلام
    ضمن عرض خسته نباشید و تبریک موفقیت دعای سلامتی برای ایشان دارم

  2. جشن سپندارمزگان برشما و مادر گرامی خجسته باد. آزیتا جان آفرین. باعث افتخارجامعه و خانواده و دوستانت هستی. بسیار از متن زیبایت و قدردان بودنت لذت بردم ،از اهورامزدا پیروزی و شادی و سلامتی شما و خانواده گرامیتان راخواستارم. ⚘⚘⚘

  3. آفرین،چه متن زیبایی،که از خواندنش لذت بر دم،ودرود برشما بانوی فداکار،با یاران مهربانت که باهم در کوه وطبیعت تلاش میکنی ،پیوسته پیروزو سربلند باشید.

  4. چقدر زيبا و دلنشين هم متن و هم عکسها .. هميشه پيروز و شاد باشيد

  5. سلام آزیتای نازنین‌. چقدر قشنگ گفتی که کوه فقط بالا رفتن نیست بلکه درس استقامت و بردباری و گریز از ناملایمات و زندگی روزمره شهریست در کنار دوستان و یاران موافق و همدل که من با دنیا عوضش نمیکنم. آفرین به همت و تلاششت. امیدوارم در کنار تمام عزیزانی که در متن ازشون یاد کردی ایام همواره بکامت باشه و همه جا و همیشه خوش بدرخشی. باشد تا دوباره همگی با هم صعودهای زیبا داشته باشیم بامید آنروز?❤

  6. آزیتا جان ،به داشتن دوستی چون تو ،به خود می بالم و بهترینها رو برات آرزومندم عزیزم ???

  7. اقتدار هرکس به میزان همت اوست….
    تبریک بر بانوی ایران زمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-28