لوگو امرداد
امروز اُشتُوَدگاه و گاتابیو دومین از پنجه گاهشماری زرتشتی؛ 26 اسفندماه خورشیدی

چنین روزی در روزگار خیام سالنمای خورشیدی رسمیت یافت

تاریخ گاه شماری شمسی 450x300 1امروز اُشتُوَدگاه گاتابیو دومین روز پنجه سال 3758 زرتشتی، روز دوم گهنبار همس‌پت‌میدیم‌گاه ششمین و واپسین چهره از گهنبار سال، سه‌شنبه 26 اسفندماه 1399 خورشیدی، 16 مارس 2021 میلادی

از 16 مارس سال 1079 (4 روز مانده به نوروز) به دستور شاه وقت، ملكشاه سلجوقی، برآن شد كه در ایران، تاریخِ اسناد به هر دو سالنمای مهی (:هجری قمری) و خورشیدی (:هجری شمسی) نوشته شود.
این روال از چهار سده پس از آن کم‌کم فراموش شد كه در دوران امروزین (:معاصر) ازسرگرفته شده است. تقویم خورشیدی را عُمَر خیام نیشابوری تنظیم كرده بود.
عُمَر خَیّام نیشابوری، همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی در دوره‌ی سلجوقی است. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست ولی آوازه‌ی وی مدیون نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان سروسامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دوره‌ی پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶–۴۹۰) مهی بود، دانست.

photo 2021 03 16 06 21 26

گهنبار چهره‌ی همس‌پت‌میدیم واپسین چهره‌ی گهنبار در سال، از 25 تا 29 اسفندماه برگزار می‌شود. روزهای پنجه برابر با اهنود تا وهیشتواش در گاهشمار زرتشتی هنگام برگزاری این چهره از گهنبار است. همس‌پت‌میدیم‌گاه ششمین و واپسین چهره از گهنبارهاست و به پاس آفرینش انسان برگزار می‌شود. این جشن در پنج روز پایانی هر سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ای دارند به نام‌های اهنَوَد، اُشتَوَد، سپنتَمَد، وُهوخشَتر، وَهیشتُوایشت؛ که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند، از این‌رو به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06