لوگو امرداد

برنامه فردا، 24 شهریورماه

در گاه‌شمار زرتشتی سال به ١٢ ماه ٣٠ روز بخش می‌شود كه هر روز به نامی آراسته است. فردا بیست‌ونهمین روز از ماه شهریور در گاه‌شمار زرتشتی است و «مانتره‌سپند» نام دارد.

«مانتره‌سپند» ایزد در اوستا «مانترَسپِنتَ»، فارسی میانه «اَمَهرَسپنت» و فارسی امروز «ماراسپند» و «مانترسپند» آمده است. وی ایزد نگاهبان آب است. ایزد ماراسپند نگهبان گاه و روز و خرد و گوش‌ها و چشم‌هاست. مانتره‌سپند به چم گفتار نیک، پاک و سپندینه و سخن فزونی‌بخش است.

اشوزرتشت، سروده‌های خود، گاتها را مانتره یا همان سخن اندیشه‌برانگیز نامیده است. مانتره در سراسر اوستا ستوده شده است. مانترسپند ایزد درمانگری است و به چَم(:معنی) آرام‌بخش روان‌ها هم آمده است و قلب‌های خسته‌ی انسان‌ها را در رنج و سختی شفا می‌بخشد.

مسعودسعد: «ای دلارام روز ماراسپند / دست بی جام لعل می مپسند» و «ملک او را سپند سوز ای دوست / کاین بود رسم روز ماراسپند». چه نیکو و زیباست در این روز خواندن گاتها. پیدایی و روایی دین نیک اندر جهان به دست مانترسپند است و می‌توان نیکی دین را به وسیله مانترسپند از آن خویش کرد. گویند هر کس در این روز زاده شود دلیر باشد.

نماد این روز «کرکم» یا همان گل زعفران است.

زرتشتیان

نشست شاهنامه خوانی از ساعت 16 در بنیاد جمشید جاماسیان به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی3، پلاک 4 طبقه‌ی سوم برگزار می‌شود.

 فرهنگی

1نمایشگاه نقاشی انفرادی مهدی حامدی تا 29 شهریورماه برپا است. «عناصر معماری»، درون‌مایه(:موضوعی) است که در این نمایشگاه به آن اشاره شده است. دوست‌داران می‌توانند از ساعت 16 تا 20 به گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، شماره 8، واحد یک بروند و از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

2

گالری «هپتا» میزبان نمایشگاه خطاطی «مربع طلایی» است. ساعت بازدید از این نمایشگاه 16 تا 21 است .

نشانی: خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، ضلع غربی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکو‌شهر،شماره 3، طبقه همکف

 

3«آوای رنگ‌ها» نام نمایشگاه نقاشی نازنین اخلاقی است که در گالری شلمان به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، شماره 27 برگزار می‌شود. هنردوستان می‌توانند از ساعت 16 تا 20 و 30 دقیقه از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

نمایش«مجید هی و فرچه‌ها» در تالار گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. دوست‌داران می‌توانند از ساعت 18 و 30 دقیقه به نشانی تهران، خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران بروند و از این نمایش دیدن کنند.

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30