لوگو امرداد
خجسته روز اورمزد آغاز خوردادماه در گاهشمار زرتشتی؛ 30 اردیبهشت‌ماه خورشیدی

سالروز درگذشت دکتر پروانه وثوق؛ فرشته نجات کودکان سرطانی ایران

photo 2021 05 07 12 32 45امروز خجسته روز اورمزد آغاز خوردادماه سال 3759 زرتشتی، پنجشنبه 30 اردیبهشت‌ماه 1400 خورشیدی، 20 می 2021 میلادی

۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ ، دکتر پروانه وثوق پزشک متخصص کودکان، «فرشته نجات کودکان سرطانی ایران» جهان هستی را بدرود گفت.

دکتر پروانه وثوق، زاده اسفند ۱۳۱۴ تفرش، دارای مدرک فوق تخصص خون و سرطان‌شناسی کودکان، رییس هیات‌امنای بیمارستان محک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران بود.

او همچنین در بیمارستان‌های مفید و کودکان تهران به‌مداوای کودکان مبتلا به‌سرطان می‌پرداخت. وی را «فرشته نجات کودکان سرطانی ایران» و «مادر ترزای ایران» می‌نامیدند.

او دکترای عمومی‌اش را در سال ۱۳۴۲ از دانشکده علوم پزشکی تهران گرفت و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌اش در خون و سرطان‌شناسی را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی گذراند. وی همچنین دوره تکمیلی پزشکی خود را در دانشگاه واشنگتن به‌پایان رساند و پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و در سال ۱۳۵۰ در «مرکز آموزشی درمانی حضرت علی‌اصغر» تهران آغاز به کار کرد. او بخش خون‌شناسی و سرطان‌شناسی را در این بیمارستان راه‌اندازی کرد و از آغاز پایه‌گذاری موسسه محک در سال ۱۳۷۰ با این مرکز همکاری داشت و از آغاز فعالیت بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک در سال ۱۳۸۶ به‌صورت داوطلبانه سرپرستی تیم پزشکی این بیمارستان را بردوش گرفت. وی بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و مقاله در زمینه بیماری‌های خون و سرطان کودکان تالیف کرده است و در سال‌های خدمات موثر پزشکی خود، کودکان سرطانی بسیاری را از سراسر جهان درمان کرده و سلامتی را به آنان بازگردانده بود.

بانو دکتر پروانه وثوق هیچ‌گاه ازدواج نکرد و در ۷۸ سالگی درگذشت.

اورمزد روز

اورمزد روز و خوردادماه به شادمانی و سرور

امروز، روز اورمزد، نخستین روز ماه در گاهشمار زرتشتی ا‌ست. اورمزد یا هرمز همان نام خداوند در دین زرتشتی‌ است. اهورامزدا، خداوند جان و خرد و به چم «بزرگ دانای هستی بخش» است. اهورامزدا خدای یکتاست. اشوزرتشت در گفت‌وگو با اهورامزدا تا به جایی می‌رسد که خویش را پیام‌آور راه اشویی که همانا راه اهورایی‌ست می‌بیند و این راه را به مردم می‌شناساند. این روز پر از داده‌های اهورایی و روزی بزرگ دانسته شده است.

اورمز, هورمزد, هرمزد: مخفف اهورامزدا, خدای یگانه, نام ستاره مشتری, نام فرشته‌ای, نام نخستین روز از هر ماه در گاهشمار زرتشتی است.

اورمزد یکی از نام‌های خدای بزرگ ایرانیان باستان و زرتشتیان, آفریننده‌ی زمین و آسمان و آفریدگان . امشاسپندان و ایزدان نیز آفریده اویَند او عین قدرت و دانش و منبع خیر و راستی و تقدس و تقوی است .

امروز اورمزدست ای یار میگسار

برخیز و تازگی کن و آن جام باده آر

ای اورمزد روی بده روز اورمزد

آن می که شادمان کندم اورمزدوار

اَهورامَزدا (به اوستایی مزدا اهوره. «مَزدا اَهورَه») نیز با نام‌های: اهورا، اورمَزد، هورمَزد، اورمُزد، هورمُز و هُرمُز نامِ آفریدگارِ نِکویی‌ها و دادار و پروردگارِ همه‌ی هستی در مَزدَیَسنا است.

اهورامزدا آفریننده جهان است. مزدیسنان اهورا مزدا را می‌پرستند. اهورامزدا خالق و داور همه‌ی چیزهای مادی و معنوی و نیز آفریننده‌ی روشنی و تاریکی و برقرار کننده نظم هستی (اشا) است. او با اندیشیدن همه چیز را هستی بخشیده ‌است، پس به راستی او از نیستی می‌آفریند و با خود تنهاست.

یاد روز آیینی خوردادماه:

_ چهارم خوردادماه؛ جشن خوردادماه؛ برابری نام روز و ماه خورداد در گاهشماری زرتشتی

_ وهمن، ماه، گوش و رام روزهای نَبُر پرهیز از کشتار و خوردن گوشت حیوانات سودمند؛ وهمن آدینه 31 اردیبهشت‌ماه، ماه ایزد 10 خوردادماه، گوش ایزد 12 خوردادماه و رام ایزد 19 خوردادماه

_ اشتاد ایزد تا انارام ایزد و خوردادماه برابر با 24 تا 28 خوردادماه خورشیدی، هنگام زیارت پیرسبز

_ اشتاد ایزد و خوردادماه برابر با 24 خوردادماه هنگام زیارت ستی‌پیر

_اورمزد و تیرماه برابر با 29 خوردادماه خورشیدی پرسه همگانی تیرماه، به یاد روان و فروهر جانسپاران راه میهن در جنگ ایران و توران به روزگار منوچهرشاه پیشدادی

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. یادش گرامی باد و خدایش بیامرزاد و بهشت جایگاهش باد — – همه زنان و مردان نیک را می ستاییم . …. یِنگهه هاتام – آئَت یَسنِه پِئَیتی وَنگهو — مزدائو اهوره –وَ اِثا اَشات هَچا — یائونگهامچا تانسچا تائوسچا یَزَمَئیدِه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09