لوگو امرداد
در امرداد 440 چاپ شده است

تنها فروهر کماندار ایران

p05 scaledاز آیین‌های ایران باستان و پیش از اشو زرتشت، آیین مهر، میر یا میترا است. به باور پیشینیان ایزد مهر، فرزند خداوند است و در دی‌ماه یا دسامبر (در شب چله یا یلدا) از ایزدبانو آناهیتا و از درون تخته‌سنگی در دهانه‌ی غاری زاده می‌شود.

نماد این زایش و رویش را در نقش شیر و گاو بر روی درفش چهارهزارساله‌ی شهداد کرمان یا روی سکه‌های به‌دست‌آمده از لیدیه (سارد) در آناتولی و یا ۲۴ بار در ارگ پارسه می‌توان دید. به این‌گونه که چهر‌ه‌ی شیر نماد خورشید و نیم‌رخ گاو نماد ماه است و شیر، گاو را کنار می‌زند و روشنایی بر تاریکی پیروز می‌شود و ایزدمهر در شب چله از بانویی باکره زاده می‌شود.

یکی از شگفتانه‌های (:معجز‌ه‌ی) ایزدمهر این است که با کمان مهر، تیری بر تخته‌سنگ می‌زند و سپس آب و چشمه‌ای روان می‌شود و چه بسا از این رو است که نیایشگاه‌های مهرپرستان چه در ایران و چه در باخترزمین همواره در غارهایی رو به خورشید و در کنار کوهسار و چشمه‌ساران است.

این آیین هفت خوان دارد:1-کلاغ (آب) 2- همسر (باد) 3- سرباز (خاک) 4- شیر (آتش) 5- پارسی (که همچنان در باخترزمین برای این خوان نام پارسوا یا پارسی به‌کار می‌رود) 6- پیک خورشید (نمایند‌ه‌ی خداوند روی زمین) 7- پیر، پدر یا پاپ و پس از هر گام به درون آب شده و غسل می‌کنند و این کار در دین مسیحیت هم دیده می‌شود.

هنوز نمادهای ایزد مهر از روزگار کاسی‌ها تا امروز در سرزمین‌های هَلتَمتی (ایلامی) خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کوهرنگ، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرسین، لرستان و … برجای مانده و زنده است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «تنها فروهر کماندار ایران»، به قلم بابک پارساجم که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره‌ی 440 امرداد بخوانید.

امرداد شماره‌ی 440 از ‌‌دوشنبه 10 خوردادماه 1400 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.
خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 440
اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07