لوگو امرداد

گفت‌وگو با دکتر بزرگمهر پرخیده نامزد انتخابات شورای شهر تهران

photo 2021 06 14 15 27 31 1 شهر را می‌توان یک واحد اجتماعی و سیاسی، یک واحد فعالیتی، فیزیکی با تراکم جمعیتی دانست. شهر یک پدیده‌ی پویا با جنبه‌های گوناگون نیاز به مدیریت تاثیرگذار دارد. جایگاه نمایندگان شورای شهر از مهمترین کرسی‌ها در سطح کشور و شهرها است. سرنوشت شهرمان به‌ویژه اَبَرشهر تهران در گرو انتخاب درست است. دکتر بزرگمهر پرخیده نامزد مستقل ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران با کد انتخاباتی ۲۱۱۲ دارای تخصص مدیریت اجرایی با گرایش کارآفرینی است. او زاده‌‌ی تهران است. طی چند دهه روز‌به‌روز گسترش پرجمعیت‌‌ترین و پررفت‌وآمدترین شهر ایران را درگذر زمان با دقت دیده و برای پیکر ناهمگون این کلان‌شهر، برنامه‌های مدیریت شهری دارد.

در گفت‌وگویی با دکتر پرخیده، نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران با او و برنامه‌هایش آشنا می‌شویم.

  • خودتان را معرفی کنید:

بزرگمهر پرخیده متولد 12 امردادماه 1337 در تهران، دوران ابتدایی را در مدرسه‌ای در نزدیکی خانه مسکونی گذراندم. خانه‌ای که ۶۳ سال است از بدو تولد در آن زندگی می‌کنم در خیابان آزادی، خیابان اوستا و به‌تازگی آن‌را نوسازی کردیم‌. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان ماندگار فیروز بهرام در خیابان سی تیر در رشته ریاضی سال ۱۳۵۳ به پایان رساندم و وارد دانشگاه صنعتی شریف در رشته‌ی مهندسی صنایع شدم. تیر ماه ۱۳۵۸ فارغ التحصیل شدم. اسفندماه 1391 مدرک MBA مدیریت اجرایی گرایش کارآفرینی خود را از پردیس دانشکاه تهران و تیرماه 1395 مدرک DBA مدیریت اجرایی گرایش کارآفرینی خود را از پردیس دانشگاه تهران اخذ کردم. از خوردادماه 1361 تاکنون در سازمان‌های بزرگ و متوسط دولتی و همچنین بخش خصوصی در زمینه‌های مرتبط با تحصیلاتم مشغول خدمت بوده و هستم. دارای یک فرزند دختر هستم که سال آخر رشته مهندسی مکانیک دانشکده علم و صنعت ایران را می‌گذاراند.

  • انگیزه شما از نامزدی در شورای شهر چیست؟

به‌نظر می‌رسد انسان‌ها در زمینه‌هایی که توانمندی‌هایش و علایق‌شان به آنها اجازه می‌دهد و امکان فعالیت دارند و می‌توانند مفید واقع شوند خوبست که تلاش نموده و انجام وظیفه کنند.

  • برنامه و استراتژی کاری خود را بازگو بفرمایید:

در اینجا ترجیح می‌دهم، همانند مطالب برنامه‌های متعدد کاری ذکر شده در بروشور انتخاباتی خود را که نتیجه اندیشه من در این زمینه است، آورده شود:
– زندگی با تمدن و رفاهی بالاتر بدون نیاز به منابع کلان مالی،‌ و صرفاً از طریق فرهنگ و درک منطقی و بالا در کلان شهر تهران و حومه.
– کاهش آسیب‌ها وخسارات ناخواسته و در نتیجه کاهش هزینه‌های تحمیلی از طریق راهکارهای فرهنگی و رفاهی جهت آسایش شهروندان.
– پیگیری حلقه‌های مفقوده سیکل کامل عملکرد و بهبود سیستم‌های در حال اجرا تحت نظر شورای شهر به منظور دستیابی به ایده‌آل های پیش‌بینی شده.
– نگاهی عمیق به مفاهیم آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری و همچنین پیاده سازی مقدمات شهرهای هوشمند و بحران‌های احتمالی آینده.
– بررسی و حساس بودن در مورد کودکان کار و نیازمندان شهری و حومه وارائه راهکار و ایجاد سامانه هائی مکانیزه و رفاهی در این موارد.
– نگاهی همواره داشتن به حیوانات اهلی درون شهری و همچنین محیط زیست و نگرش توریستی و ارائه راهکارهائی در این زمینه و پیگیری آنها.
– همکاری بسیار جدی و پیگیرانه با تمامی سازمان‌ها، نهاد‌ها و شرکت‌های مرتبط با شورای شهر.
مطالب بسیار گسترده است و حجم موضوعات مورد توجه شورای‌های شهر دارای شاخه‌های زیاد فنی و کاری است، که در حوصله‌ی این گفت‌وگو نمی‌گنجد.

  • چرا به گروه‌های متعدد حاضر که می‌توانستید با امتیازاتی که دارید و جزو ۲۱ نفر لیست آنها قرار بگیرید نپیوستید؟

از ابتدایی که اندیشه‌ حضور در شورای شهر تهران به ذهنم خطور کرد، با توجه به شناخت کلی که از گروه‌های حاضر داشتم و با بررسی‌های گوناگون، به این نتیجه رسیدم، که مناسب‌ترین شرایط برای من، حضور به‌صورت کاندیدای مستقل است. در ادامه بازهم تا زمان شروع تبلیغات این موضوع را مورد بررسی مجدد قرار دادم و بر تصمیم خود بر حضور به صورت کاندیدای مستقل در انتخابات شورای شهر مصمم‌تر شدم. پس از زمان تائید صلاحیت  ۲۲۹۲ کاندیدا از ۲۵۹۰ داوطلب متقاضی در نامزدی شورای شهر تهران که انتشار یافت، پیامک‌های زیادی برای ورود به گروه‌ها و لیست‌های گوناگون دریافت داشتم. ولی واقعیت اینست که واقعاً رقابت سختی از نظر جذابیت رای‌آوری در گروه‌های حاضر وجود دارد و نمی‌توان برای ورود به این گروه‌ها به‌راحتی تصمیم‌گیری کرد. در نتیجه به تصمیم خود مصمم‌تر شدم و این در حالی‌ست که با عدم ورود به هیچ گروهی پشیمان نشدم.

  • در برنامه‌هایتان اشاره داشته‌اید که برای بهبود امکانات و رفاه همواره نیاز به اختصاص منابع مالی خرد و یا کلان نیست،‌ در این‌ باره بیشتر توضیح دهید:

یک معادله دوطرفه را باهم مرور می‌کنیم، چنانچه مردمی در شهری زندگی کنند و ثروتمند باشند در نتیجه دارای زندگی بسیار متمدن و با فرهنگ بالا و رفاه خوبی خواهند بود. حال این معادله را از سوی دیگر ببینیم، چنانچه مردمی در شهری که زندگی می‌کنند با فرهنگ بالا و دقت در تعامل و رفتارهای مناسب فردی و اجتماعی که باعث فشار زیادی به خود و اطرافیان‌شان نشود و نشان دهند که به‌گونه‌ی واقعی دارای فرهنگ و تمدن بالایی هستند، واقعاً نشان خواهند داد که از ثروتی پنهان که همان فرهنگ است،‌ برخوردار هستند و همچنین بی‌نیاز بودن به امکاناتی سریع در جامعه، با این‌که فشار اقتصادی که به‌واقع بر چند دهک جامعه وجود دارد، را نشان خواهند داد. یعنی با الگوبرداری از عملکردی با این شیوه بدون نیاز به منابع کلان مالی می‌توانیم، فرهنگ و تمدن واقعی خود تا رسیدن به امکاناتی که بتدریج به آنها خواهیم رسید، را نشان دهیم.

  •  اهداف و چشم‌اندازتان در برنامه های پیشنهادی‌تان چیست؟

همان‌گونه که در برنامه‌های خود نوشته بودم، شورای‌های شهر در رابطه با سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های متعدد دولتی و خصوصی بوده و دارای نقش پراهمیتی هستند،‌ پس دارای نقش نظارتی و حمایتی خوبی برای سازمان‌های مرتبط‌شان هستند. با توجه به جایگاه ویژه‌ی این ارگان، می‌توان اهداف را این‌گونه نام برد:
– هماهنگی و نظارت بر سازمان‌های مرتبط بصورت کاملا سیستماتیک در راستای ارتقای عملکرد
– بررسی چالش‌های احتمالی موجود و برطرف کردن آنها از راه عارضه‌یابی در صورت نیاز
– پیگیری خواسته‌ها و امکانات قابل دریافت شورای شهر از ارگان‌ها و سازمان‌های تامین‌کننده‌ی امکانات مربوطه
و چشم‌انداز را کوتاه می‌توان گفت، رسیدن گام‌به‌گام به شهرهای الگو و هوشمند، به گونه‌ای که بتوانیم مسایل و مشکلات را به‌تدریج پشت سر بگذاریم.

  •  پیش‌بینی شما چیست، فکر می‌کنید چند درصد امکان موفقیت دارید؟

به‌طور جدی سعی می‌کنم به آن فکر نکنم، چون بدون تعارف رقابت سختی است، بسیار واضح است که اکثر قریب به اتفاق کاندیداها، دارای تحصیلات بالا، علاقه به انجام وظیفه، و تجربیات با ارزشی هستند. مشاهده این واقعیات زیاد سخت نیست،‌ چون افراد باتجربه، تحصیل‌کرده با مدارج بالا، با دیدگاه و انگیزه‌های منطقی را بسیار در جامعه می‌توان دید و به‌راستی اگر این سعادت نصیب اینجانب شود که باتمام انرژی انجام وظیفه خواهم کرد و اگر هم این افتخار را نداشته باشم هم فکر می‌کنم به‌واقع با شایسته گزینی، شورای شهر تهران توانمند و موفق و به‌عنوان الگویی برای تمام شهرهای کشور به وظایف خود به بهترین نحو انجام خواهد داد و به موفقیت‌‌های رضایت‌مندی دست خواهد یافت و من سعی خواهم کرد به‌عنوان مشاور برای این نهاد در‌صورت امکان انجام وظیفه کنم و به‌طور واضح درصدی برای موفقیت خود نمی‌توانم بیان دارم.

  • در مورد کتاب «حذف پول» که فکر می‌کنید ایده‌ای چاره‌ساز و کارگشا برای جهانیان است و گویا در حال تالیف جلد دوم آن هستید، چنانچه مایل هستید، بیشتر درباره‌ی تاثیرات حذف پول بفرمایید:

کوتاه توضیح می‌دهم، در حالی‌که بانک‌ها و بازار سهام در کشورها به کار خود ادامه می‌دهند، انواع پول‌های کاغذی و مجازی از بخشی از اقتصاد جهان حذف می‌شود. حداقل رفاه عمومی بتدریج فراهم می‌شود و پول دیگر قدرت تخریب و آزار رساندن و ایجاد فساد را در جهان نخواهد داشت، و فقط برای رقابت لاکچری و یا افتخارآفرینی خواهد بود و اقتصاد ارزش محور بجای اقتصاد پول محور خواهد نشست. در جلد دوم جزییات این موضوع را تشریح کرده‌ام که هر کشوری در جهان خواست می‌تواند بتدریج این روش را پیاده‌سازی کند.

بزرگمهر پرخیده
کاندیدای مستقل ششمین دوره شورای شهر تهران
در انتخابات 28 خوردادماه 1400
کد انتخاباتی: 2112

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. درود وقت بخير ببخشيد ايشان معلم من بودن چجوري ميتونم با ايشان صحبت كنم از طريق اينستا يا هر راه ديگري ممنون ميشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30