لوگو امرداد

آیین پرسه‌ی همگانی مزرعه‌کلانتر یزد به یاد تازه‌درگذشتگان

آیین پرسه‌ی همگانی اورمزد و تیرماه در تالار رستم آذرباد «در مهر» آتشکده‌ی روستای زرتشتی‌نشین مزرعه‌کلانتر یزد با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی برگزار شد.

زرتشتیان روستای مزرعه‌کلانتر یزد بامداد شنبه، 29 خوردادماه 1400 خورشیدی در پرسه‌ی اورمزد و تیرماه برپایه‌ی گاه‌شمار زرتشتی یاد تازه‌درگذشتگان و جان‌سپاران راه میهن و دین را گرامی داشتند.

واژه‌ی «پُرسه» در پیشوند این روز از بن «پُرس» به‌چم «پرسیدن» حال و احوال خویشانِ درگذشتگان است و مراد از آن آیینی است که با کوشش بازماندگان و باشندگی خویشان و آشنایان برای گرامی‌داشت یاد شخص درگذشته برپا می‌شود. زرتشتیان در هر سال دو پرسه همگانی نیز برگزار می‌کنند. یکی اورمزد و تیر ماه (برابر 29 خردادماه در گاهشماری رسمی کشور) و دیگری اورمزد و اسفندماه كه این پرسه‌ها به یاد همه‌ هماروانان و درگذشتگان به‌ویژه جانباختگان ایران ‌زمین برپا می‌شود. در پرسه‌های همگانی مردم پرشمارتر از پرسه‌های یادبود فردی و خانوادگی باشنده می‌شوند.
پرسه‌ی تیرماه یاد سربازان جان بر کف ایران که در راه ماندگاری میهن در هنگامه ستیز با تورانیان جان خویش را از دست داده‌اند، گرامی داشته می‌شود. به ویژه در این پرسه یاد و نام آرش کمانگیر را گرامی می‌دارند.

photo 2021 06 19 17 14 20 1photo 2021 06 19 17 14 21فرتورها رسیده است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05