لوگو امرداد
امروز دی‌ به‌دین ایزد بیست‌وسوم گاهشمار زرتشتی؛ 20 تیرماه خورشیدی

به نام خداوند جان و خرد

photo 2019 06 11 09 16 50امروز پیروز و فرخ روز دی به‌دین ایزد و تیرماه، 23 تیرماه سال 3759 زرتشتی، یک‌شنبه 20 تیرماه 1400 خورشیدی، 11 جولای 2021 میلادی

بیست‌وسومین روز در گاهشماری دینی زرتشتی دی‌بدین نامیده شده است. دی به چم آفریننده و آفریدگار است. در هر ماه سه روز «دی» داریم كه برای پرهیز از اشتباه با پسوند نام روز پس از خودش شناخته می‌شود. «دی‌به‌آذر، دی به‌مهر، دی به‌دین». دی در ادبیات اوستا به چم اهورامزدا است. است که به شوند سپندینگی این نام بارها در ماه بازگویی شده است. در اوستا نام همکاران را اورمزد اواگاه, سه دی ویسپه شام نامیده‌اند.

این روز كه همچون، دی‌به‌آذر و دی‌به‌مهر به معنای دادار یا آفریدگار است یكی دیگر از تعطیلی‌های هر ماه به‌شمار می‌آمده است. روزهای دی روزهای آسایش و دست از كار كشیدن زرتشتیان است. زرتشتیان در روزهای اورمزد و دی به‌آذر و دی به‌مهر و دی به‌دین نیایش همگانی برگزار می‌کنند. روز نیایش همگانی است و در ایران باستان استراحت کاری بوده است.

این روز كه همچون، دی‌بآذر و دی‌بمهر به معنای دادار یا آفریدگار است یكی دیگر از تعطیلی‌های هر ماه به‌شمار می‌آمده است.

مسعود سعد پیرامون این ایزد می‌سراید «دی به‌دين است و دين مرد خرد / آن شناسد که لعل باده خورد». زرتشتیان در این روز جامه نو می‌پوشند و به دیدار موبدان، استادان و فرهیختگان می‌روند.

نماد این روز در دین زرتشتی گل « شنبلید» است .

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05