لوگو امرداد

جشن مهرگان آماده‌ی جهانی شدن

mehreganپرونده جشن مهرگان، دومین جشن بزرگ ایرانیان برای ثبت جهانی آماده می‌شود.

جشن مهرگان یکی از سه جشن بزرگ ایرانیان (نوروز، مهرگان و سده) است که پس از نوروز مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. جشن مهرگان ایران به شوند داشتن پیوند فرهنگی با کشور تاجیکستان به‌گونه‌ی آیین مشترک در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت. پاییز امسال، جهانی بودن «جشن مهرگان» به رای گذاشته خواهد شد.

تهران- ایرنا- رییس پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: پرونده جشن مهرگان دومین جشن بزرگ ایرانیان باستان به پیشنهاد دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی در پژوهشکده مردم‌شناسی برای ثبت جهانی آماده می‌شود.

به‌گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده با اعلام این خبر، مهرگان را پس از نوروز بزرگ‌ترین جشن ایرانیان باستان خواند که با اعتدال پائیزی، زمان برابری شب و روز پیوند داشته و در دوره‌هایی از دوران باستان که آغاز پاییز، آغاز سال نو بوده برگزار می‌شده است.
حسن‌زاده با بیان این‌که جشن مهرگان به عنوان آیین مشترک ایران و تاجیکستان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: این آیین هم اکنون در بین جوامع روستایی زرتشتیان ایران و مردم تاجیکستان اجرا می‌شود.

او مهرگان را آیین شکرگزاری نسبت به نعمات خداوند دانست و گفت: مهرگان گفتمانی است که انسان را به ایجاد رابطه صلح‌آمیز با طبیعت و قدردانی از نعمات الهی که همان ثروت طبیعی است دعوت می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهارکرد: بررسی این آیین در ایران و تاجیکستان در واقع ریشه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که این دو سرزمین ریشه‌های دوستی جدانشدنی دارند.

حسن‌زاده افزود: در شرایطی که جهان آکنده از آسیب‌های زیست‌محیطی است این جشن انسان را به توسعه پایدار و حفاظت از طبیعت برای آیندگان فرا می‌خواند. در جلسه آینده شورای ثبت میراث‌ناملموس که به احتمال زیاد پاییز برگزار می‌شود این پرونده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، پاییز سال گذشته نیز «جشن مهرگان» نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی شد. پرونده «جشن مهرگان» که به یونسکو فرستاده شده بود در پانزدهمین نشست کمیته‌ی جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به میزبانی کشور جاماییکا برای جهانی بودن رای نیاورد و بازگردانده شد. پرونده‌هایی که مشترک با کشورهای دیگر به ثبت می‌رسند با عنوان پرونده چند ملیتی میراث ناملموس یونسکو در دستور کار قرار می‌گیرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30