لوگو امرداد

آیین گهنبار ایاثرم‌گاه در کرج دورواج برگزار می‌شود

گهنبارانجمن زرتشتیان کرج از برگزاری آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار ایاثرم‌گاه به شیوه دورواج در بامداد نخستین روز از چهره خبر داد.

انجمن زرتشتیان کرج به آگاهی رساند، بر پایه‌ی بایستگی رعایت نکات بهداشتی چونان چَهره‌ی گذشته، موبد گودرز ماوندی همازور با دیگر موبدان یسناخوان واج‌یشت گهنبار، در سپیده‌دم روز اشتاد ایزد از ماه مهر در گاهشمار زرتشتی برابر با یکشنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۹ خورشیدی از ساعت ۵ بامداد با خواندن درون گهنبار به پیشواز چهره‌ی ایاثرم‌گاه رفته و با برآمدن آفتاب ساعت 6:30، گهنبار ایاثرم گاه را با نو کردن کشتی آغاز می‌کند و با خواندن اوستای آفرینگان گاهنبار، آفرینگان دهمان، کرده سروش،همازور دهمان و برساد ادامه می‌دهد. همکیشان نیز می‌توانند در خانه‌ی خود همازور شده و کمینه یکی از بخش‌های اوستا یاد شده را همزمان با موبدان بخوانند. به امید آنکه تندرستی بر پهنه‌ی جهان و جهانیان گسترده شود.

«ایاثرم‌گاه» چهره‌ی چهارم گهنبار است. این جشن از روز اشتاد ایزد و مهرماه تا روز انارم ایزد ادامه دارد که در سالنمای رسمی کشور با ٢٠ تا ٢۴ مهرماه برابری می‌کند. ایا(ائیوی) به چم(:معنی) بر، بالا و رو است و بخش دوم به چم سرودن و خواندن است. ایاثرم به آغاز سرما اشاره دارد. گهنبارها جشن بزرگداشت آفرینش هستند. در باور زرتشتیان جهان در هفت گام آفریده شده‌ است.در این گهنبار گیاه آفریده شده است. از این رو در سفره‌ی گهنبار‏، شاخه‌ای از گیاه همیشه سبز مانند مورد می‌گذارند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01