لوگو امرداد

سند شش دانگ دژ شاپورخواست صادر شد

sanadسند کاداستری شش دانگ دژ شاپورخواست (قلعه‌ی فلک‌الافلاک)  خرم‌آباد به نام دولت ایران صادر شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان لرستان از صدور سند دژ فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش ایسنا و به‌گفته‌ی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، علی اکبر باقری مدیر کل ثبت اسناد و املاک لرستان در این باره گفت: در راستای صیانت از اموال و حقوق دولتی و تعامل با تمامی ارگان‌های دولتی در سال جاری، سند کاداستر ششدانگ عرصه و اعیان قلعه فلک الافلاک صادر شد.

وی افزود: سند دژ فلک‌الافلاک به مساحت نزدیک‌به ۲۰۳ هزار مترمربع برابر ماده ۲۱ قانون ثبت تحت پلاک ۴۰۳ اصلی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان لرستان یادآوری کرد :نقشه‌برداری دژ توسط نقشه‌برداران اداره‌ی کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان و از محل اعتبارات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شده است.

باقری با بیان اینکه دژ فلک‌الافلاک یا «دژ شاپورخواست» در دوران ساسانیان ساخته شده اما در دوران قاجار نام آن به قلعه‌ی فلک‌الافلاک تغییر یافته است، یادآور شد: این قلعه بر فراز تپه‌ای در خرم‌آباد جای گرفته که در گذشته دوازده برج درون دژ خرم‌آباد قرار داشت که تنها هشت مورد ازآن‌ها توانستند از گذر زمان جان سالم به در ببرند.

وی ادامه داد: این سازه در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ خورشیدی با شماره‌ی ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هم‌اکنون تبدیل به موزه‌ای شده که آثار ارزشمندی در آن نگهداری می‌شود ؛همچنین درون دژ نیز آزمایشگاهی مجهز برای مرمت اشیا باستانی ساخته شده که در کنار آن کتابخانه‌ای با کتاب‌های نفیس قرار دارد.

دژ شاپورخواست خرم‌آباد که از شکوه و زیبایی ویژه‌ای برخوردار است، به باور بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهرازی (:معماری) جهان شناخته می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07