لوگو امرداد
گزارش تصویری

آیین واج‌یشت گهنبار ایاثرم‌گاه در آتشکده یزد

آیین واج‌یشت گهنبار چهره ایاثرم‌گاه، با شمار محدود از همکیشان در آتشکده یزد برگزار شد.

با همکاری انجمن زرتشتیان یزد و موبدان و موبدیاران، آیین واج‌یشت گهنبار چهره ایاثرم‌گاه سپیده‌دم اشتادروز و مهرماه گاهشماری زرتشتی برابر با سه‌شنبه ۲۰ مهرماه 1400 خورشیدی در آتشکده یزد برگزار شد. موبد مهربان پولادی، جانشین فرنشین انجمن موبدان تهران، ساعاتی پس از نیمه شب در یزشن‌خانه‌ی آتشکده یزد یسناخوانی آیین واج‌یشت را به‌جا آورد. در هنگام یسناخوانی و سرودن یسنا، موبدان شربت هوم را از کوبیدن و نرم کردن ساقه‌ی گیاه هوم با آب در هاون برنجی به دست می‌آورند. سپس موبد رستم کاووسیان‌زاده و موبدیار فریبا مالی از ساعت 5 بامداد آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار را برگزار کردند. همزمان این آیین از اینستاگرام امرداد پخش شد. به شوند سردی هوا، واج‌یشت چهره ایاثرم‌گاه در تالار آتشکده برگزار شد و شمار اندک از همکیشان باشنده بودند. آیین واج‌یشت دو چهره گهنبار پیشین در فصل گرما این امکان فراهم شد تا گردهمایی آیینی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محوطه باز آتشکده یزد انجام شود.

آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتی، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری، هبستگی به بار می‌نشیند و خویشکاری دلپذیر دینی زرتشتیان می‌شود.
گهنبار چهره‌ی ایاثرم‌گاه، گام چهارم آفرینش و جشنی به پاس پدیداری گیاهان و رستنی‌ها است. گهنبار ایاثرم در پنج روز از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برپایه‌ی روزشمار زرتشتی برگزار می‌شود. در گاهشمار خورشیدی از بیستم مهرماه آغاز شده و در بیست‌و‌چهارم مهرماه به پایان می‌رسد.

2 resize

3 resize

4 resize

6 resize

7 resize

8 resize

9 resize

10 resize

12 resize

13 resize

14.1 resize

17 resize

19.1 resize

19 resize

20.1 resize

20 resize

22 resize

23 resize

24 resize

25 resize

26 resize

27 resize

28 2 resize

28 resize

30.3 resize copy

30.4 resize

35 resize

40 resize

55 resize

58.1 resize

59 resize

60 resize

IMG 3369 resize

فرتورها از سرور دهموبد است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. گاه گهنبار پشتیبان همه بهدینان؛ امیدوارم همواره به این نکته توجه داشته باشیم که شایسته نیست هنگام نشستن یا ایستادن در اتشکده پشتمان را به اتش آن هم آتش پادشاه یزد بکنیم. پاینده باشید

  2. جناب بهدین اصفهانی ، درود بر شما … البته ، اصل نیت انسان است . نظرهای افراطانه و تفریطانه موجب دوری از دین و دین گريزی می گردد و بس . و ضمنا موجب برچسب آتش پرستی به بهدینان گرامی می گردد . باز هم می گویم اصل نیت و همت است که همت نموده اند و در گهنبار شرکت نموده اند .

  3. درود بر شما جناب مهرزاد گرامی؛ چه خوب است که نیت انسان همگام با داتیک و هاتیک دین باشد. بایسته است که اگر پذیرفتیم زرتشتی باشیم، به گاتیک، هاتیک و داتیک دین تا حد توان عمل کنیم. بله بسیار جای سپاسگزاری دارد که آن هم صبح زود در گهنبار حاضر شده‌اند و بی‌گمان هرمزد و امشاسپندان و ایزدان از گنج همیشه سود و پر مینوی بر شرکت‌کنندگان ارزانی خواهند داشت. به هر روی، مزدیسنی دین است و هر دینی را قوانینیست و باید احترام بسیار به اتش‌های پادشاهمان، پیرانگاه‌هایمان و… بگذاریم. ما کاری به کار اینکه دیگران درباره ما چه می‌اندیشند نداریم، کمااینکه گذشتگان ما نیز با خون خود، خط بطلانی بر همه این حرف‍های پوچ دیگران کشیدند. پاینده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09