لوگو امرداد
با همراهی انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی

نشست برنامه‌ریزی همایش«شب چله» برگزار شد

hamandishنجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی با همکاری چند انجمن و نشریه‌ی دیگر آیین شب چله را همزمان با این مناسبت فرهنگی در تهران برگزار می‌کند.

نشست برنامه‌ریزی همایش شب چله به میزبانی انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی و با باشندگی(:حضور) مسوولان و نمایندگان انجمن‌های لرستانی‌های مقیم تهران، انجمن کرمانشاه، جامعه پیشاهنگی ایران، انجمن پارسیگان، انجمن بیستون، انجمن قصرشیرینی‌های مقیم تهران، هم‌اندیشان تبری، انجمن سوادکوهی‌های مقیم تهران و هفته‌نامه‌های وطن یولی و امرداد برگزار شد.

پس از هم‌اندیشی و تبادل دیدگاه‌های نمایندگان انجمن‌ها و نشریه‌های باشنده در نشست قرار شد با توجه به برگزاری این جشن از سوی انجمن‌ها و تیره‌های گوناگون مقیم تهران همایش مشترک یادشده، یک شب پیش از شب چله و پنج‌شنبه 29 آذرماه 1397 خورشیدی، در یکی از تالارهای تهران برگزار و افزون‌بر معرفی پیشینه‌ی باستانی و فرهنگی این آیین و جشن ارزشمند در ایران فرهنگی، شرکت‌کنندگان با خنیاگری(:موسیقی) تیره‌های گوناگون، آداب و رسم‌های منطقه‌های گوناگون در شب چله و دیگر موضوع‌های در پیوند با این شب آشنا شوند. شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی از دیگر بخش‌های همایش و جشن شب چله خواهد بود.

انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی با باشندگی گروهی از استادان دانشگاهی، کنشگران حوزه‌ی فرهنگی و دوست‌داران ایران فرهنگی و با رویکرد انسجام ملی از سال1396 پروانه‌ی(:مجوز) مقدماتی خود را از وزارت کشور گرفت و پس از برگزاری بیش از 15 نشست فرهنگی به مناسبت‌های گوناگون برگزاری همایش شب چله با باشندگی و همراهی انجمن‌ها، نشریه‌ها و بنیادهای فرهنگیِ همسو در شرایطی برنامه‌ریزی کرده است که بایستگی یکپارچگی ملی و ایجاد روحیه‌ی نشاط اجتماعی بیش از پیش احساس می‌شود.

آیین شب چله(شب یلدا) از آیین‌های باستانی و دیرپا در فرهنگ و تاریخ ایران است که در منطقه‌های گوناگون ایران و از سوی تیره‌های گوناگون و همچنین در دیگر کشورهای حوزه‌ی ایران فرهنگی با آداب و رسم‌هایی کمابیش همانند برگزار می‌شود. برجسته کردن این همسانی‌های فرهنگی از مواردی است که انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی با رویکرد توانمند کردن یکپارچگی ملی بسیار بر آن پافشاری دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04