لوگو امرداد
دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند

دانش‌‌آموخته‌ی آینده‌پژوهی از آرمانشهر و جامعه آگاه می‌گوید

کنشگر جوان هازمان زرتشتی و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی پیش‌بینی اجتماعی به دعوت گروه آینده‌پژوه دانشگاه اصفهان در نشست علمی سخنرانی می‌کند.

رادمان خورشیدیان، دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد آینده‌نگاری اجتماعی از دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه ترنتو-ایتالیا از «آرمانشهر و سیستم‌های پیچیده سازگارا » سخن می‌گوید. همچنین در برنامه‌ای جنبی از زندگی و تحصیل در ایتالیا به روایتی خودمانی می‌پردازد.

رادمان خورشیدیان در گفت‌وگو با امرداد درباره‌ی عنوان سخنرانی خود گفت: بنا است در این  نشست علمی پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد خودم در رشته‌ی ‌پیش‌بینی اجتماعی با عنوان شبکه‌ی جوامع آگاهانه و آینده، براساس رویکرد سیستم‌های پیچیده‌ی سازگارا، را ارایه دهم. در واقع، جوامع آگاه روی‌کرد جدید برای اندیشیدن به آرمان‌شهر است. در جوامع آگاه، گروهی از افراد آگاهانه یک سبک متفاوت از زندگی را انتخاب و آگاهانه در تعامل با هم زندگی می‌کنند. آنان شیوه‌‌های مختلف بهتر زیستن را تجربه می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند و اینگونه بر اجتماع تاثیرگذار هستند. مانند گروهی که دوستدار محیط زیست هستند، سبکی از زندگی را انتخاب می‌کنند که کمتر زباله تولید کنند و یا سبک زندگی کربن صفر را دارند به این معنا که در پایین آوردن تولید دی اکسید کربن همفکر هستند. یا مانند بوم روستاها که سبک زندگی پایدار را انتخاب کردند و یا جوامعی که آگاهانه‌ مذهبی هستند.

وی در ادامه از تاثیرگذاری این جوامع آگاه بر شبکه‌ی جهانی گفت: این جوامع آگاه که نرخ رشد کمی دارند ولی رو به افزایش هستند در ساختار اجتماعی به گونه‌ی هم‌کاشانه زندگی می‌کنند. به این معنا که در فضای زیستی مشترک، یک‌دیگر را برای رسیدن به آرمان مشترک انتخاب کردند. این ساختار را معمار دانمارکی ابداع کرد و 8 در صد از جوامع دانمارک در این سازوکار زندگی می‌کنند. این جوامع کوچک اگر به واسطه‌ی فن‌آوری ارتباطات و فن‌آوری حمل و نقل به یک‌دیگر وصل شوند یک شبکه‌ی عظیم  جهانی را ایجاد می‌کنند که مانند یک سیستم پیچیده‌ی سازگارا است یعنی سیستمی که عناصری متفاوت دارد ولی با هم در ارتباط هستند و اگر یکی از عناصر راه حلی درباره مساله‌ای پیدا کند با بقیه به اشتراک می‌گذارد و در گذر زمان رو به تکامل است. سیستم سازگارا در آینده، بهتر از یک شهر و یک جمعیت می‌تواند نسبت به تغییرات زیست محیطی و تکنولوژی واکنش نشان دهد. این جوامع از سویی گزینه‌ی مناسبی برای ساختار اقتصادی است. از نظر اقتصادی نیز می‌توانند یک واحد اقتصادی و تعاونی کوچکی باشند که شبکه‌‌ای از آن جایگزین یک شرکت چند ملیتی شود.

رادمان خورشیدیان،پژوهشگر زرتشتی، دوشنبه 21 آبان‌ماه 1397 خورشیدی از ساعت 9 تا 11 در تالار سمینار دانشکده‌ی علوم و فن‌آوری نوین دانشگاه اصفهان سخنرانی می‌کند.

رادمان خورشیدان جوان آینده‌پژوه از آمانشهر و جامعه آگاه می‌گوید

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-27