لوگو امرداد

گزارش روز نخست از هفتمین کنگره جوانان برگزیده زرتشتی

بامداد هشتم آبان ماه، نخستین روز از هفتمین کنگره جوانان برگزیده زرتشتی، با باشندگی گروه شرکت‌کننده در آتشکده‌ی اصفهان و با اوستاخوانی موبد فرزاد نیک‌بین همایش خود را آغاز شد. سپس در تالار پذیرشگاه زرتشتیان اصفهان و با میزبانی همکیشان، هموندان انجمن و نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس، گردهم آمدند.

نخستین سخنران این گردهمایی، خداداد ماوندادی، فرنشین انجمن زرتشتیان اصفهان بود. وی به گویش دَری، به هموندان این کنگره خوشامد گقت. همچنین در ادامه نامه‌ای از سوی هازمان زرتشتی خواند و به بیان کمبودها و دشواری‌های هازمان پرداخت و برای از میان برداشتن این دشواری‌ها از جوانان برگزیده درخواست همفکری و راهکار کرد.

پیمان سردار، جانشین فرنشین انجمن زرتشتیان اصفهان، که پیشتر نیز از شرکت‌کنندگان چند دوره از کنگره جوانان برگزیده زرتشتی بوده است، با شناختی که از ساختار و ارزش‌های کنگره داشت از تجربه‌‌ی همکاری در کارهای اجتماعی گفت و از جوانان درخواست کرد که مسوولانه به بیان خود بپردازند حتی اگر به درستی شنیده نشوند و مورد انتقاد قرار بگیرند. پس از آن درباره‌ی تفاوت انتقادهای سازنده با ایرادجویی و تخریب پرداخت و شوند (:دلیل) همایشی اینچنینی را بیش از هرچیز در ایجاد آشنایی و همازوری هموندان بیان کرد نه دریافت نتیجه‌ی آشکار و فوری در زمان کوتاه.

سومین سخنران اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس بود. وی در ادامه سخنان پیشین، به بیان شکل‌گیری این کنگره از آغاز و شوند (:دلیل) آن پرداخت. نخستین ایده‌ی شکل‌گیری چنین برنامه‌هایی برای جوانان، در پیوست با هازمان زرتشتی پارسیان هند است که با دورهمی‌های شاد برای جوانان برگزار می‌شده است. اما برگزاری برنامه‌ی گردهمایی، آشنایی و مشارکت اجتماعی برای جوانان برگزیده هازمان، نخستین بار در سال 1388 خورشیدی، از سوی بهزاد جاماسبی و گروه همراه وی به کنگره جهانی جوانان زرتشتی پیشنهاد شد و به عنوان طرح برگزیده به اتفاق آرای داوران جهانی و با اختلاف آرا برنده جایزه شد. نیاز به گردهمایی جوانان، و بیان افکارشان و نیز آموختن راه درست فکر کردن و برنامه‌ریزی استراتژیک، از آرمان مهم و دلایل برگزاری این کنگره است. اینکه هازمان به جوانان شایسته و پرتوانش مجال بیان و ارزش بدهد چیزی است که در این سال‌ها و در درازای زمان کم کم بدست آمده است و اینکه امروز در خانه‌ی انجمن زرتشتیان اصفهان میهمان هستیم و فرنشین چنین انجمنی از دردهای هازمان برای جوانان می گوید و از آنان درخواست همراهی در حل دشواری‌ها را دارد، نشان از گسترش پذیرش و ارزشگذاری به جوانان در سطح هازمان است که امید وار هستیم با پی‌درپی بودن چنین برنامه‌هایی، این ارزش نهادن به جوانان بیشتر و پررنگ‌تر شود. 

وی در بخشی دیگر از سخنانش به دستاورد شناخت جوانان کارآزموده و شایسته اشاره کرد و گفت: شناسایی جوانان توانا، توان‌افزایی برای همه‌ی هازمان با شیوه‌ی راهبردهای اجتماعی و یا توان افزایی تک تک آنها است که موفقیت هرکدامشان باعث سربلندی هازمان ما است. تاثیر هرکدام از این افراد در هازمان می‌تواند همین باشد و اینکه در برابر هازمان خود بی تفاوت نباشند و باور کنند که می توانند تاثیرگذار باشند. تاثیر بر زندگی خود، اطرافیان، هازمان زرتشتی، ایران و جهان را در بر دارد. توان والای هازمان ما در درازای زمان نه به کمیت بلکه به کیفیت بالای هموندان آن بوده و هست و این مهم با همازوری و هم‌افزایی جوانان نخبه می‌تواند افزون شود.

پس از سخنرانی نماینده زرتشتیان در مجلس، نسرین خنجری، از هنرمندان هازمان زرتشتی و از برگزارکنندگان این دوره از کنگره بود با سرایش چکامه‌ای از سروده‌های خود درباره‌ی داستان زایش و پیامبری زرتشت اسپنتمان به این نکته اشاره کرد که اشوزرتشت در سن سی سالگی یعنی در بازه سنی کمابیش مشابه با شرکت‌کنندگان این کنگره، اندیشه‌های جاودانش را به جهان ارایه کرد. اینکه هرکدام از جوانان نیز می‌توانند با اندیشه‌های نو جهان پیرامون خود  را تازه و بهتر کنند. این بخش از برنامه با استقبال باشندگان در تالار روبرو شد.

پس از آن فربد خانی زاده، دبیر هفتمین کنگره جوانان برگزیده زرتشتی، سخنرانی کرد. وی در آغاز از میهمان‌نوازی انجمن زرتشتیان اصفهان و باشندگی همکیشان زرتشتی سپاسگزاری کرد. خانی‌زاده نخست درباره‌ی مفهوم انتخاب، گزینش و داوری در برگزیدن شرکت‌کنندگان این کنگره و نیاز به نگارش سنجش‌هایی قابل دفاع در بخش هنری و ورزشی و اجتماعی گفت. به باور وی، در رشته‌های علمی سنجه‌ها و مترهای مشخص‌تری برای گزینش وجود دارد. ولی در رشته‌های ورزشی و هنری با نبود مرزهای شفاف کار انتخاب را دشوارتر شده است. این سنجش پیرامون فعالیت‌های اجتماعی بسیار پیچیده تر و چالش برانگیزتر است. دبیر کنگره سپس درباره‌ی تعریف و عناصر تشکیل‌دهنده اجتماع و جامعه براساس دانش جامع‌شناسی سخن گفت و بر نیاز به وجود یکی از مهمترین مولفه‌های اجتماع به نام «احساسات جمعی» بین هموندان آن تاکید کرد.  نکته‌ی پایانی سخنرانی وی درباره‌ی تاثیرمثبت انتقادهای شفاف و با هویت مشخص و پژوهش‌های انجام شده در این راستا بود.

پس از سخنرانی دبیر هفتمین کنگره‌ی جوانان برگزیده زرتشتی، اسفندیار اختیاری از وی خواست که سخن‌های خود را به صورت نوشتاری تدوین شده به نگارش در آورد.

آشنایی با برگزیدگان این دوره و بیان بخشی از پیشینه و دستاوردهای آنها و نیز پخش نما‌آهنگی از کنگره‌های پیشین، برنامه‌های دیگر گشایش هفتمین کنگره جوانان برگزیده زرتشتی بود.

2

3

6

4

5

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

1

فرتور رسیده است.

1986

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. لطفا ازکنگره جوانان برگزیده خبری بنویسید
    پس چی شد ؟ بقیه روزها چطور گذشت ؟ هنوز ادامه دارد ؟ اختتامیه چی شد ؟ ما همینطور وسط کار ماندیم!!

  2. لطفا ازکنگره جوانان برگزیده خبری بنویسید
    پس چی شد ؟ بقیه روزها چطور گذشت ؟ هنوز ادامه دارد ؟ اختتامیه چی شد ؟ ما همینطور وسط کار ماندیم!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04