لوگو امرداد
گزارش تصویری

آوای واج‌یشت میدیاریم‌گاه در آتشکده تهران پیچید

آیین واج‌‌یشت میدیاریم‌گاه، پیشواز پنجمین چهره گهنبار سال در آتشکده تهران بدون گردهمایی آیینی همکیشان برگزار شد.

موبد یسناخوان، موبد مهراب وحیدی آیین واج‌یشت پنجمین جشن گهنبار سال را در یزشن‌گاه آتشکده تهران برگزار کرد. بامداد مهر ایزد و دی‌ماه ۳۷۵۹ زرتشتی برابر با 10 دی‌ماه ۱۴۰۰خورشیدی، دیگر موبدان از ساعت 6:30 اوستاخوانی گهنبار را دورواج به‌جا آوردند.

زرتشتیان با برگزاری آیین واج‌یشت به پیشواز گهنبار می‌روند. موبدان از آغاز گاه اوشهین نیمه‌شب پیش از آغاز گهنبار به یسنا‌خوانی واج‌یشت می‌پردازند. موبدان (موبد زوت) در یزشن‌گاه آتشکده آیین واج‌یشت را به جا می‌آورند و موبدان «راسپی» با سرودن بخش‌هایی از یسنا با موبد «زوت» همکاری می‌کنند. در هنگام یسناخوانی و سرودن یسنا، موبدان شربت هوم را از کوبیدن و نرم کردن ساقه‌ی گیاه هوم با آب در هاون برنجی به دست می‌آورند. آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتی، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری، هبستگی به بار می‌نشیند و خویشکاری دلپذیر دینی زرتشتیان می‌شود.

واج‌یشت گهنبار یکی از کهن‌ترین آیین‌ زرتشتی است که پیش از سپیده‌دم نخستین روز از چَهره‌ی گهنبار در جایگاه یزشن‌خانه ی یشت‌خانه‌ی آتشکده برگزار می‌شود. از مهر ایزد تا ورهرام ایزد و دی‌ماه در گاهشمار زرتشتی برابر با 10 تا 14 دی‌ماه خورشیدی، روزهای برگزاری پنجمین چهره گهنبار، میدیاریم‌گاه است. زرتشتیان این چهره از سال را هنگام آفرینش جانوران از سوی پروردگار می‌دانند.

1 38

آتشکده زرتشتیان تهران

31 6

3 31

26 7

5 27

داریوش موبد نگهبان آتشکده زرتشتیان تهران

29 8

34 7

مهراب وحیدی موبد آیین واج یشت

33 6

35 6

7 24

8 21

30 8

9 20

10 21

32 5

13 20

28 7

16 17

15 18

36 6

18 17

22 13

23 11

کلیسای حضرت مریم روبروی آتشکده تهران

24 11

25 10

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. مهرایزد و دیماه خجسته باد. مثل همیشه عکسها زیبا و با نگاهی جدید زندگی در چرخه ی روزگار ادامه می یابد
    واج گاهان بار پشت و پناه همه ی بهدینان باشد. شاد و تندرست باشید.
    سپاس ویژه برای آقای مهرزاد و موبدان گرامی که نخستین واج گاهان بار را بر پا نمودند.

  2. اگر امکانش است درباره نام و فلسفه وسایلی که روی میز موبد هست که شربت هوم را با آنها درست می نماید توضيح دهید .

  3. گهنبار کمک کار همه باشد به امید روز های خوب و بدون کرونا که در واج یشت و گهنبار ها شرکت کنیم . سپاس از همایون بابت فرتور های زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04