لوگو امرداد
یادداشت به قلم فرانک زنده‌نوش

اعمال خردجمعی از راه انتخابات

WhatsApp Image 2021 01 25 at 18.13.55به طور کلی انتخابات یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی و یک راهکار دموکراتیک است که بر اساس آن انتخابات اعضای هیات‌مدیره انجمن زرتشتیان تهران بر اساس اساسنامه‌ی آن هر 3 سال یک بار برگزار می‌شود تا مردم با ریختن رای به صندوق‌های انتخاباتی از میان داوطلبان 21 نفر را به عنوان اعضای اصلی و 7 نفر را به عنوان اعضای علی‌البدل برای مدت 3سال بر‌گزینند.

مشارکت در انتخابات و تعیین مدیران جامعه برای کلیه اعضای انجمن زرتشتیان تهران یک حق قلمداد می‌شود. از طرفی ويژگي هر حقی اين است که صاحب حق بايد از آن دفاع کرده و در پی احقاق و عملی ساختن آن باشد يعنی بايد تمام حق خود را مطالبه کند، چرا که هر گونه بی‌اعتنايی نسبت به آن به از بين رفتن حق، منجر خواهد شد. شایدیکی از دلايلی که باعث دلسردشدن همکیشان از حضور در انتخابات می‌شود، عملکرد نامناسب منتخبان و نيز ناکارآمدی این نهاد است که انتظارات مردم را برآورده نکرده است لیکن عدم مشارکت اکثریت ، مانع از برگزاری انتخابات نخواهد شد و به هر صورت و با اراده اقلیت  افرادی سکان‌دار اين نهاد خواهند شد که افزون‌بر این‌که هرچه بیشتر حافظ منافع اعضایی محدود و خاص خواهند بود به هر حال تصميم و نظرشان به صورت مستقيم و غير مستقيم، تک تک افراد جامعه را نیز تحت تأثير قرار خواهد داد .

عدم‌مشارکت به‌موقع همکیشان در ثبت‌نام و اعلام آمادگی جهت عضویت در هیات‌مدیره، علاوه بر این‌که موجب طولانی‌شدن دوران فترت انجمن گردید که همواره موجب تصمیمات مخالف منافع جمعی بوده است نیز بهانه‌ای دست عده‌ای داد تا ناکارآمدی اساسنامه را عامل مشکل دانسته و تعداد زیاد اعضای هیات‌مدیره و یا عدم امکان حضور مادام‌العمر اعضا را در هیات‌مدیره عامل اصلی بدانند و اقدام به برگزاری مجمع عمومی برای تعلیق موقتی بندی از اساسنامه بکنند که عملا کمکی به حل موضوع (عدم مشارکت مردمی) نمی‌نمود، تا در فرصتی مناسب‌تر اصلاح تعداد نفرات هیات‌مدیره نیز در دستور کار قرار گیرد، که این قطعا نقطه قوت اساسنامه است و با هدف مشارکت همه تخصص‌های مورد نیاز اداره امور انجمن زرتشتیان تهران پیش‌بینی شده است توضیح این‌که بنا بر اساسنامه امور اجرایی انجمن به عهده کمیسیون‌های اجرایی است که می‌بایست از آحاد همکیشان تشکیل شده و بنا به مورد یک یا دو نفر از اعضای هیات‌مدیره نیز برای امور راهبردی در آن مشارکت نمایند.

از اين روي بهترين راهکار اين است که با مشارکت فعالانه از يک سو و انتخاب ناشی از آگاهی و نه احساسات  و ارتباطات خانوادگی از سوی ديگر، بهترين گزينه‌ها انتخاب شوند تا در نهايت نهادی قوی و کارآمد که دغدغه اصلی‌شان حل مشکلات مردم باشد نه حذف اکثریت مردم در تصمیم‌گیری‌ها شکل گيرد.

*فرانک زنده‌نوش هموند هیات‌مدیره گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران

تارنمای امرداد دیدگاه‌ها درباره انتخابات انجمن زرتشتیان تهران را در قالب یادداشت و در چهارچوب مقررات بازتاب می‌دهد. خوانندگان گرامی امرداد می‌توانند نوشته‌های خود را به واتس‌اپ امرداد 09395835384 بفرستند.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود بر كانديدا هاي محترم گردش ٤٥ انجمن زرتشتيان تهران. از اينكه همت كرده ايد و خود را براي هيأت مديره انجمن آماده كرده ايد سپاسگزاري ميكنم، و اميدوارم همونداني كه در گردشهاي پيشين هموند انجمن بوده اند، از كمك و راهنماييهاي خود نسبت به همونداني كه تازه به انجمن راه خواهند يافت دريغ نورزند. موفقيت و پيشرفت شما كه همانا موفقيت و پيشرفت دين زرتشتي است از اهورامزداي يكتا و بيهمتا خواهانم. تندرست و شاد و سربلند باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30