لوگو امرداد

جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام؛ رویدادی برای روایت‌گری سفر

  1. در اردکان چه خبره؟ مگر خود یزد به عنوان بزرگترین بافت تاریخی جهان به تنهایی ارزش دیدن ندارد که بخواهیم به اردکان برویم؟ چرا این روزها عمده اهالی گردشگری از شهرستان اردکان که شامل شهرهایی همچون اردکان، عقدا و خرانق است سخن می‌گویند. اصلا چرا به اردکان لقب «یونان کوچک» را داده‌اند؟ چرا در این شهرستان ده‌ها هکتار باغ پسته وجود دارد؟ چرا وقتی صحبت از ارده می‌شود اردکان هم به ذهنمان می‌آید؟ چرا انار عقدا و آب انبارهای احمدآباد از توابع شهرستان اردکان معروف هستند؟ اصلا چرا از دخمه دیلوم شهرستان اردکان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و متفاوت‌ترین دخمه‌های ایران نام برده می‌شود؟ چرا «پیر چک چک» و «پیر هریشت» در شهرستان اردکان از جمله مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشیان جهان محسوب می‌شوند؟ اصلا مگر می‌شود لذت بافت‌گردی را در شب و روز اردکان تجربه نکرد و در اقامتگاه‌های دوست داشتنی درون بافت منزل نکرد؟ هیچ پای صحبت مردمان مهربان با گویش اردکانی نشسه‌اید؟ پس باید به علت‌های مختلف به اردکان رفت و به ندای فراخوان جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام گوش داد و دل به مردمان این دیار کویری سپرد.
    جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام رویدادی است برای آنها که روایتگر سفرهای خود هستند، آن‌چه را می‌بینند و حس می‌کنند به رشته‌ی‌ تحریر درمی‌آورند و در قاب دوربین خود برای مسافران آینده، آینده‌ای نزدیک ثبت می‌کنند. هدف از برگزاری جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام، شناسایی و معرفی ظرفیت‎های گردشگری شهرستان اردکان از طریق ابزارهای فضای مجازی (وبلاگ، وب‌سایت و اینستاگرام) است تا به مدت یک هفته اردکان را به دنیا معرفی شود. جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام از ۲ تا ۷ بهمن ۱۴۰۰ در اردکان برگزار می‌شود.

ارتقاء دانش بومی و افزایش هم افزایی با جشنواره سفرنگاری

حسین عبدالهی از جمله داوران جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام است گفت: آدم‌ها سفر می‌روند که حالشان خوب شود و از دنیای روزمره فاصله بگیرند. اما سفر کردن ابعاد عمیق‌تر دیگری هم دارد. سفر یک معنا است، لذا سفر می‌رویم که یک چالش را تجربه کنیم. سفر می‌رویم که دنیای جدیدی را تجربه کنیم. سفر می‌رویم که کشف کنیم. سفر می‌رویم که طبیعت را بیشتر بشناسیم. سفر می‌رویم تا لایه های مختلف فرهنگی را تجربه کنیم. سفر می رویم که از پوسته پیچیده بشر امروزی خارج بشویم و تا اندازه‌ای به دنیای اصالت‌های خود و واقعیت‌هایی که متناسب با فطرت خودمان است وارد شویم و از این حرکت لذت ببیرم.

وی در خصوص اینکه در جشنواره هایی نظیر اردکان گرام برای رسیدن به سفرنگاری در حوزه دیجیتال چقدر بسترسازی شده است یادآور شد: در موضوع گرام‌ها از شبکه‌های اجتماعی و فرصت موجود در این شبکه‌های اجتماعی که اخبار گسترده‌ای در آن جاری است استفاده بهتری می‌بریم. مردم بیشتری را می‌بینیم که درگیر انتشار در رسانه‌های جمعی از جمله شبکه‌های اجتماعی هستند. لذا باید در جشنواره‌هایی مثل اردکان‌گرام از ظرفیت مدیا استفاده بکنیم تا آنچه که ما در حوزه گردشگری مقصد و یا فرهنگ‌سازی مدنظرمان است استفاده کنیم. جشنواره اردکان‌گرام فرصتی است که افراد دعوت می‌شوند تا اصول‌ تر به موضوعات پیرامونی بپردازند و ما انتظار داریم که خروجی خوبی از این ماجرا در بیاد. این خروجی همراه با یک نگاه عمیق‌تر موجب خواهد شد تا یک مقصد جدید معرفی شود. در جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام باید به همه ظرفیت‌ها به صورت همه جانبه توجه شود. همه اینها باید در کنار همدیگر دیده شوند. ما وقتی می‌خواهیم یک الگو را بسازیم باید همه پارامترها در آن دیده شود.

عبدالهی درباره مهمترین تاثیراتی که جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام که در هر شهر پس از برگزاری می‌گذارند گفت: ایده گرام‌ها که با ماکو شروع و به دزفول ختم شد و حالا در اردکان انجام می‌شود کاملا خلاقانه است. اما مدیران و جامعه محلی چقدر می‌توانند از این فرصت بهره بگیرند. البته که هر رویدادی اثر بخشی مقطعی خود را دارد ولی مهم این است که با یک برنامه‌ریزی بعدی بهره‌برداری خیلی مفصل‌تری کرد.

وی تاکید کرد: حال اردکان گرام با استفاده از تجربیات موفق قبلی و با اتخاذ تمهیداتی که برای تداوم هرچه بهتر در حوزه گردشگری صورت گرفته از دل یک پروژه خیلی بزرگتر خارج شده تا در کنار تجربه کتاب اهل اردکانم، وبسایت گردشگری اردکان، طرح جامع گردشگری، نقشه گردشگری اردکان، محتواهایی تولید کرده که تا سال‌ها می‌تواند عطش گردشگری اردکان را سیراب کند و بخشی از خلاها را پر کند. بعد از اردکان‌گرام تمام موضوعات مورد نظر باید امتداد داشته باشد و سرمایه‌های موجود را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

این داور جشنواره سفرنگاری اردکان‌گرام درباره تاثیر چنین جشنواره‌هایی در تربیت نیروی متخصص گردشگری و شبکه‌سازی در بین اقشار مختلف که می‌توانند در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی ذینفع باشند گفت: پروژه‌هایی نظیر اردکان‌گرام شبیه یک بازی برد-برد است. چون جامع محلی خود را با حضور گردشگر حرفه‌ای محک می‌زند. در این رویدادها از جامعه محلی هم خواسته می‌شود که با گردشگر تعامل برقرار کند و مهمان‌نوازی خود را عیان‌تر نشان دهد. تمام خروجی‌های دریافتی توسط سفرنگاران در نتیجه برداشت‌هایی که با سفر به اردکان انجام داده‌اند از طریق درگاه‌های مختلف تا سال‌ها مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. همین محتواها موجب جذب گردشگرانی دیگر در مقاطع مختلف خواهند شد و به تدریج مقصد گردشگری شکل می‌گیرد و به طبع رونق گردشگری را به همراه می‌آورد.

حسین عبدالهی در پایابان یادآور شد: جشنواره‌هایی نظیر اردکان‌گرام بخش نرم افزاری گردشگری را نشانه گرفته‌اند. البته به موازات بخش نرم‌افزاری باید در رویدادهای مشابه دیگری به بخش سخت‌افزاری گردشگری هم توجه شود. اما لازم است یادآور شوم که در بخش نرم‌افزاری دیگر نیازهای بخش سخت‌افزاری هم مطرح می‌شود. چون وقتی در اردکان‌گرام سفرنگاران و خبرنگاران حضور پیدا می‌کنند ایده‌هایی درباره اقامتگاه‌ها، نوع سفر، دانش راهنمایان، چالش‎‌های صنایع‌دستی، کمبودهای موجود در بافت و کلی دیگر از نیازهایی که باید مورد توجه قرار بگیردند تبادل می‌شوند و این موضوع باعث ارتقاء دانش بومی خواهد شد و هم افزایی را به دنبال خواهد شد.

سفرنگاران، ارتش تولید محتوا

اما محمد گائینی دبیر جشنواره اردکان‌گرام در خصوص ضرورت برگزاری این رویداد گفت: تجربه ماکوگرام و دزفول‌گرام تجربه‌ی بسیار خوبی در جهت شناسایی پتانسیل‌ها، نقاط ضعف و حتی در جهت رشد گردشگری آن مناطق بود. این رویدادها حتی برای برخی از کسانیکه در فضای مجازی حضور چندان هدفمندی نداشتند و بیشتر برای پر کردن اوقات فراقت در این فضا سیر می‌کنند فرصت مناسبی است که یک کار حرفه‌ای انجام دهند و یک پروژه نوشتاری و تصویری را پیش ببرند. در رویدادهای قبلی هم شاهد بودیم که برخی از افراد از توانمندی خود استفاده کرده و با تولید محتوا در رویدادهای مشابه قبلی شرکت کردند و جدی‌تر به سفرنگاری پرداختند.

وی تاکید کرد: جشنواره‌هایی چون اردکان‌گرام از جنبه‌های مختلفی مثبت ارزیابی می‌شود. چون این جشنواره‌ها کمک می‌کنند که آدم‌ها که برای تولیدات خودشان ارزش قائل بشوند. هر چقدر تولید محتوای بیشتر صورت بگیرد شاهد محتواهای بهتر و با کیفی‌تری خواهیم بود. در این میان آگاهی مخاطب در نتیجه خواندن و دیدن محتواها افزایش پیدا می‌کند و شاهد بهتر شدن کیفیت تولیدات در فضاهای مجازی خواهیم بود.

گائینی درباره دیگر مزیت‌های برگزاری رویدادهای خلاقانه‌ای چون اردکان گرام اظهار داشت: در بحث گرام‌هایی که تاکنون در ماکو و دزفول و الان در اردکان شاهدش هستیم به دست آوردن شناخت هرچه بهتر درباره آن مقصد است. سفرنگاران با شرکت در ماکوگرام و دزفول‌گرام خیلی خوب توانستند کمتر شناخته‌ها و یا حتی ناشناخته‌هایی را معرفی کنند و محتوا تولید نمایند. سفرنویسان که همان تولیدکننده‌های محتوا محسوب می‌شوند به مثابه یک ارتش تولید محتوا عمل می‌کنند که همزمان دنبال سوژه‌های ناب و بکر می‌گردند و این کمک می‌کند که به یکباره پتانسیل‌های شهرهایی مثل ماکو، دزفول، اردکان و پیرامون‌شان استخراج شود.

*مجتبی گهستونی، عضو ستاد اجرایی جشنواره‌ سفرنگاری اردکان‌گرام

1eed4ca5 36a0 48fb 9fed ed87d910430b 2d0da7e0 693a 4e62 b6fb 4d7baac737f5 6f4999e6 794f 4f55 99c9 5fde7534ef40 7f997d9b e1af 4871 a972 a5c88d7b9ba3 76e19ead ed98 410a 8a86 a453b40d0dcd 114b19c1 53a1 4a7d a0a3 7a4aea505224

 

فرتورها از سعید فتوحی است .

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04