لوگو امرداد

کاوش‌های باستان‌شناسی در بندر نجیرم خلیج‌فارس آغاز شد

najiromگمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و لایه‌نگاری بندر تاریخی نجیرم، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز تجاری، صنعتی و جمعیتی خلیج‌فارس آغاز شد.

به گزارش ایسنا، روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اعلام کرد، گمانه‌زنی باستان‌شناسی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و لایه‌نگاری بندر تاریخی نجیرم به سرپرستی حسین توفیقیان و به معاونت هیات ذبیح‌الله بختیاری، کارشناس ارشد باستان‌شناسی در حال انجام است.

حسین توفیقیان، سرپرست این هیات باستان‌شناسی، گفت: بندر تاریخی نجیرم با گستردگی بیش از دو کیلومتر آثار تاریخی به موازات خط ساحلی، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز تجاری، صنعتی و جمعیتی خلیج‌فارس است که تاکنون هیچ‌گونه فعالیت پژوهشی باستان‌شناختی در این محوطه ساحلی انجام نشده است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه این محوطه در سال ۱۳۸۸ در برنامه بررسی باستان‌شناسی بنادر شمالی خلیج‌فارس مورد شناسایی و پژوهش قرار گرفت، افزود: در سال‌های گذشته با گسترش صنایع در منطقه مورد مطالعه، بخش‌هایی از این محوطه تاریخی تخریب و تصرف شده و بخش‌های بزرگی از آن در آستانه‌ی ویرانی است.

او گفت: انجام برنامه گمانه‌زنی باستان‌شناسی از یک سو مقدمات آغاز پژوهش‌های گسترده باستان‌شناسی را فراهم خواهد کرد و از دیگر سو، با تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از تخریب بیشتر آن جلوگیری می‌کند.

به گفته‌ی توفیقیان، این برنامه میدانی با حمایت مالی سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، ازسوی پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

سرپرست هیات باستان‌شناسی نجیرم ادامه داد: علاوه بر تعیین عرصه و پیشنهاد حرائم محوطه تاریخی نجیرم، در فصل کنونی لایه‌نگاری به منظور تعیین توالی فرهنگی این اثر تاریخی ـ فرهنگی، از دیگر اهداف برنامه است.

وی افزود: براساس نتایج بررسی‌های سطحی به روش سیستماتیک و مطالعه پراکنش آثار و بقایای فرهنگی، بندر تاریخی نجیرم در طول ادوار تاریخی تا قرون اولیه، میانه و متأخر اسلامی در پهنه و گستره‌ای وسیع همواره پویا و فعال بوده است.

توفیقیان با بیان این‌که این توالی زمانی موجب شده تا بقایای فرهنگی این بندر تاریخی گساردگی‌ای بیش از چهار صد هکتار را به خود اختصاص دهد، گفت: امیدواریم برنامه کنونی سرآغازی بر پژوهش‌های باستان‌شناختی حوزه‌ خلیج فارس باشد.

najirom1

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با سلام و درود ، کاش کاوش نمیکردند چون در زیر خاک بیشتر محفوظ میماند . …

    1. متاسفانه زیر خاک محفوظ نمانده و بیشتر آثار در ساخت و ساز کارخانه ها و گورستان شهر و حفاران غیر مجاز از بین رفته است و کاوش جهت تعیین عرصه و حفظ محدوده باقی مانده انجام شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09