لوگو امرداد

کیخسرو نوروز دستور مهرجی رانا موبد بزرگ پارسیان هند درگذشت

 دَستور بزرگ هازمان زرتشتیان نوساری هند، کیخسرو نوروز دستور مهرجی رانا، کهنسال‌ترین موبد موبدان پارسی درگذشت.

 کیخسرو نوروز دستور مهرجی رانا هفدهمین نسل موبد موبدان از خانواده‌ی دستور مهرجی رانا بود. نخستین مهرجی رانا اواخر قرن 16 در زمان حکومت اکبر شاه سمت موبد موبدان را داشت. وی برای پارسیان مایه‌ی افتخار و سربلندی هازمان بود. کیخسرو نوروز بر روی زمین‌هایی که دربار به وی پیش‌کش کرده بود برای زرتشتیان خانه و نیایشگاه ساخت.

کیخسرو نوروز موبدی فرهیخته، دین‌دار و پارسا، دانش‌آموخته‌ی حقوق و وکیل پایه یک به ویژه در امور زرتشتیان بود. وی مدیر کل حقوقی بانک هند بود و دو کتاب در زمینه‌ی اقتصاد و قوانین بانکی به نگارش درآورده است. کیخسرو نوروز مهرجی رانا همچنین استاد موسیقی کلاسیک هند بود.وی در دوران نوجوانی یک فلوت‌زن بود و در برنامه‌ی رادیویی پرشنونده هند در ودادورادا، فلاوتی را اجرا می‌کرد. مهرجی رانا بیشترین دوران زندگی خود را در شهر بمبئی گذراند. پس از این که موبد موبدان شهر نوساری هند درگذشت، از بمبئی به انجمن آتش ورهرام نوساری کوچ کرد و این خویشکاری (:وظیفه) را از سال 2010 بردوش گرفت. وی باورهای آیین زرتشت را رهبری کرد و برای گسترش دانش دینی سخنرانی‌ها ارایه کرد و کتاب‌ها نوشت.

کیخسرو نوروز داستور مهرجی رانا، پس از یک هفته بستری در بیمارستان نوساری، گجرات، بامداد سه شنبه 14 خوردادماه 1398 خورشیدی برابر با چهارم ژوئن 2018 میلادی در سن 92 سالگی دیده از جهان هستی فرو بست و به هماروانان پیوست.

هازمان پارسی، دومین موبد بزرگ خود را در چند هفته گذشته از دست داده است. ماه گذشته، موبد موبدان کیخسرو جاماسب آسا، موبد نام آشنا در جهان، در لندن درگذشت.

امرداد درگذشت موبد موبدان کیخسرو نوروز دستور مهرجی رانا را به هازمان زرتشتی آرامش‌باد می‌گوید.

دیدار جوانان پارسی با کیخسرو نوروز دستور مهرجی رانا -دی‌ماه 1397 خورشیدی

دیدار جوانان پارسی با کیخسرو نوروز دستور مهرجی رانا-دی‌ماه 1397 خورشیدی

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. ایکاش چنین افراد بزرگ و فرهیخته زرتشتی در زمان حیات در ایران معرفی و قدردانی میشدند. روانش شاد و راهش سبز باد.

  2. روانش شاد و بهشت برین جایگاهش باد. اینجانب اولین شال سردوشی به عنوان یزشنگر (موبد یسناخوان) را از دستان پربرکت ایشان دریافت نمودم.

  3. ايريستنام اوروانو یزمئيده یااشه اونام فره وشیو . روانش شاد و راهش پررهرو باد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05