لوگو امرداد
در نشست ماهیانه سازمان زنان زرتشتی بررسی شد

آرمان از دارو درمانی سالمند، بالا بردن کیفیت و کمیت زندگی فردی

سازمان زنان زرتشتی تهران در سخنرانی ماهیانه خود به بررسی چند بیماری مزمن دوران سالمندی مانند بیماری دیابت، فشار خون بالا، پوکی استخوان و یبوست و دارو درمانی آن پرداخت.

دکتر فرانک فیروزی، دانش‌آموخته‌ی داروسازی، در زمینه‌ی فشارخون، دیابت، پوکی استخوان و داروهای در پیوند با آن سخنرانی کرد. وی در آغاز با اشاره به شیوع قابل توجه بیماری‌های مزمن در سنین بالا، گفت: افزایش قابل توجه طول عمر در دو دهه اخیر شیوع قابل توجه بیماری‌های مزمن در سنین بالا را به همراه داشته است که ۸۰ درصد افراد بالای ۴۵ سال مبتلا به یک بیماری مزمن و ۵۰ درصد مبتلا به دو بیماری مزمن هستند. هنگام صحبت درباره‌ی دارو و درمانی سالمندان مفهوم امید به زندگی در رابطه با دارو و درمانی و طیف سالمندی را باید در نظر گرفت سالمندی می‌تواند از سالمند سالم آغاز و به سالمند شکننده پایان انجامد.

دکتر فیروزی هدف از دارو درمانی سالمند، را بالا بردن کیفیت و کمیت زندگی با در نظر گرفتن نیازهای فردی و زمان پیش‌بینی شده برای سود بردن از اقدامات درمانی است، عنوان کرد و افزود: دارو درمانی سالمند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که درمان مناسب بیماری‌های فعلی و غربالگری به منظور پیشگیری مناسب بیماری‌های احتمالی را در پی داشته باشد.

وی در ادامه‌ از تغذیه‌ی مناسب ترک سیگار بهداشت دهان و دندان، ایمن‌سازی، تحریک و تحرک اجتماعی و ذهنی، واکسیناسیون در برابر بیماری‌هایی مانند پنوموکوگ، آنفلونزا و زونا و رژیم درمانی مناسب هر فرد سالمند که احتمال می‌رود برای فرد دیگری حتی با همان بیماری هم مناسب نباشد مانند رژیم غذایی غذای پرفیبر، به عنوان عوامل لازم برای پیر شدن با تندرستی نام برد.

دکتر فیروزی در بخشی از گفت‌وگو به چند مفهوم در دانش داروسازی اشاره کرد: پلی فارماسی یا پُر دارویی داشتن بیش از ۵ دارویی روزانه داشتن داروهای بسیار برای بیماری‌های گوناگون که گاهی ممکن است با یکدیگر در تداخل باشند، گفته می‌شود. پس افزون بر اضافه کردن داروهای لازم باید به کم کردن داروهای غیرضروری نیز فکر کرد. تجمع دارویی از دیگر واژه‌های داروسازی به معنای جمع کردن و انباشتن داروها و گاهی استفاده‌ی نابجا از آن دارو است.

وی وابستگی در فعالیت‌های روزمره، عدم کنترل دفع ادرار و مدفوع، و مشکل حافظه، مشکل در بینایی و شنوایی و زمین خوردن‌های پیاپی را از نشانه‌های سندروم سالمندی نام برد.

نشست ماهیانه‌ی سازمان زنان زرتشتی تهران، نخستین دوشنبه‌ی هر ماه در تالار جشنگاه خسروی برگزار می‌شود. شرکت همه همکیشان (بانوان و آقایان) در این برنامه آزاد است. سخنرانی خوردادماه دوشنبه سیزدهم انجام شد.

دکتر فرانک فیروزی، دانش‌آموخته‌ی داروسازی، در زمینه‌ی بیماری‌های مزمن دوران سالمندی و داروهای در پیوند با آن سخنرانی کرد

دکتر فرانک فیروزی، دانش‌آموخته‌ی داروسازی، در زمینه‌ی بیماری‌های مزمن دوران سالمندی و داروهای در پیوند با آن سخنرانی کرد

نشست ماهیانه‌ی سازمان زنان زرتشتی تهران، نخستین دوشنبه‌ی هر ماه در تالار جشنگاه خسروی برگزار می‌شود

نشست ماهیانه‌ی سازمان زنان زرتشتی تهران، نخستین دوشنبه‌ی هر ماه در تالار جشنگاه خسروی برگزار می‌شود

سخنرانی خوردادماه سازمان زنان زرتشتی، دوشنبه سیزدهم انجام شد.

سخنرانی خوردادماه سازمان زنان زرتشتی، دوشنبه سیزدهم انجام شد.

4

فرتور رسیده است.

0256

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. ممنون از سازمان زنان زرتشتی که جهت بالابردن آگاهی افراد جامعه تلاش میکند . آیا بهتر نیست این جلسات در پنج شنبه ها تشکیل شود تا ما زنان کارمند هم از آن بهره ببریم یا بعد از ظهرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07