لوگو امرداد
در امرداد 411 چاپ شده است

یادی از فرنگیس شاهرخ یگانه مادر صنایع دستی

p07411«تاریخ ایران و جهان به زندگی و سرنوشت چهراد‌ها (:اشخاص) گره خورده است؛ هریک خشتی گذاشته‌اند تا سقفی پدیدار شود؛ خشت‌هایی که گاه به قیمت زندگی و جان‌شان تمام شده است. در این مهرازی (:معماری)  باشکوه، زنان بسیاری نقش آفریده‌اند.
زنان ایرانی نویسنده‌ی برگ‌های بسیاری از کتاب تاریخ و فرهنگ 200 سال گذشته‌ی ما بوده‌اند؛ تاثیر نیک بسیارى از آن‌ها در افزایش آگاهی عمومی، کاهش تبعیض علیه زنان، بالابردن سواد و جایگاه هازمانی  (:اجتماعی)‌شان، ایستادگی دربرابر فشارهای دینی، همیاری در پروژه‌های فرهنگی، موسیقی، سینما بر کسی پوشیده نیست.
بی‌گمان در میان زنان نامدار و تاثیرگذار سرزمینم نام فرنگیس کیخسرو شاهرخ (یگانگی) همچون ستاره‌ای بر تارک آسمان فرهنگ و هنر ایران می‌درخشد.
با آنکه  ایشان برای پا گرفتن شورای‌عالی زنان ایران و حق رای بانوان این سرزمین بسیار کوشیدند اما کوشش برای نگه‌داری و شناساندن صنایع‌دستی و هنرهای ایرانی، نام «فرنگیس یگانگی» (شاهرخ) را در تاریخ ایران ثبت کرده است. از‌این‌رو بی‌‌رایَن (:دلیل) نیست که بنیاد‏گذار سازمان زنان زرتشتی را به‌عنوان مادر صنایع دستی و هنرهای ملی ایران می‌شناسند.»
آنچه در بالا آمده بخشی از نوشتار «یادی از فرنگیس شاهرخ یگانه مادر صنایع دستی» است که در آن به زندکی این بانوی پارسا پرداخته است. این گزارش در رویه‌ی زرتشتیان امرداد 411 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی امرداد شماره‌ی 411

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30