لوگو امرداد

کارزاری برای نجات سنگ‌نگاره‌های ساسانی بَرم دِلک

baram1شماری از کنشگران میراث فرهنگی و گردشگری، کنشگران فرهنگی و روزنامه‌نگاران حوزه‌ی شهری و اجتماعی شهر شیراز‌ در ‌پیِ فعالیت‌های آسیب‌زای معدن شن و ماسه و در حریم کوهی و چشم‌انداز سنگ‌نگاره‌های باستانی نامدار به «بَرم دِلک»  با راه‌اندازی کارزاری خواستار جلوگیری از انفجارها در کوه «بَرم دِلک» و آسیب به سنگ‌نگاره‌های ساسانی شدند.

در متن کارزار «درخواست جلوگیری از انفجارها در کوه بَرم دِلک» آمده است:

جناب آقای ضرغامی

وزیر محترم میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی

جناب آقای فاطمی امین

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

جناب آقای اصنافی

شهردار محترم شیراز

با سلام

انفجارهای هراس‌انگیز پی‌در‌پی در معدن شن و ماسه و در حریم کوهی و چشم‌انداز سنگ‌نگاره‌های باستانی نامدار به «بَرم دِلک»، لرزه بر اندام بی‌دفاع یادگارهای ساسانیان در شهرستان شیراز انداخته و آسیب‌های برگشت‌ناپذیری را بر جای گذاشته است. به نحوی که شاهد ایجاد ترک‌ها و تخریب‌های روز‌افزون این نگاره‌های ارزشمند هستیم. از همین روی، ما کنشگران میراث فرهنگی خواستار تعطیلی هرچه زودتر معدن شن و ماسه و کارگاه سنگ‌شکن در حریم کوهی منطقه باستانی برم دلک هستیم.

از آن گذشته این انفجارها امان همسایگان و مردم این کوی و برزن را بریده و خواب آنان را آشفته کرده و آسایش را از آن‌ها ربوده است. صدای هراس‌انگیز هر روزه انفجار در معدن شن و ماسه، مایه آزار و اذیت مردم منطقه بَرم دلک و آبادی‌های پیرامون شده است. برخی از مردم که خانه‌های مسکونی آن‌ها در حریم و نزدیکی کوه «برم دلک» جای دارد، از این موضوع بسیار گلایه‌مند هستند و حتی می‌گویند ترک‌های کوچکی در دیوارهای خانه‌هایشان پدیدار شده است.

هدف از این کارزار که توسط کنشگران میراث فرهنگی کشور تدوین شده است، درخواست از مسئولان و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت صمت و شهرداری شیراز است تا با دقت نظر بیشتر پاسدار هویت تاریخی و میراث مشترک همه ایرانیان باشند.

با تشکر

برای پیوستن به این کارزار و امضای آن به این نشانی بروید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09