لوگو امرداد

جشن زادروز اشو زرتشت در موزه اسناد و نسخ خطی یزد

جشن زادروز و به پیامبری‌رسیدن اشوزرتشت در موزه‌ی اسناد و نسخ خطی «مهربان پولاد» یزد برگزار شد.

آیین گهنبارخوانی و تازه‌کردن خوان نوروزی هفت‌سین از برنامه‌های جشن زادروز اشوزرتشت بود که در خجسته روز خورداد و ماه فرورین ششم فروردین‌ماه 1401 خورشیدی از ساعت 10 بامداد آغاز شد. خویشکاری گهنبارخوانی را موبد رستم کاووسیان‌زاده به دوش داشت. باشندگی در جشن برای همگان آزاد بود. گردشگران «رو‌به‌راه» برای دیدن آیین نیاکانی برنامه‌ی یزدگَردی را از موزه‌ی اسناد و نسخ خطی «مهربان پولاد» همزمان با برگزاری جشن آغاز کردند.
مجموعه‌ای کم‌نظیر از اوستاهای خطی، امشاسپندان (فروزه‌ها)، اسناد خطی، اسناد تاریخی، تجاری، نامه‌های شخصی، سکه و اسکناس‌های قدیمی، تمبر و بیش از صدها نسخه خطی اوستا، وندیداد، یسنا، واج یشت، گهنبار، خرده اوستا گرد‌آوری‌شده و در موزه‌ی اسناد و نسخ خطی به نمایش درآمده است. تالار مراسم، اتاق سکه و تمبر، اتاق چاه، فرتورخانه (اتاق عکاسی)، دمنوش‌خانه و فروشگاه بخش‌هایی از این موزه‌ی زرتشتیان یزد است.
موزه اسناد و نسخ خطی یزد به نشانی یزد، بلوار بسیج، 150 متر مانده به آب‌انبار رستم گیو، کوچه بامسی پلاک 36 از ساعت ۹ تا 21، یکسره پذیرای دوستداران آیین و فرهنگ نیاکانی و بازدیدکنندگان است. در روزهای نوروزی آیین نوروزگاه در محل این موزه برگزار می‌شود.
این گنجینه‌ به کوشش موبد مهربان پولادی، دانش‌آموخته‌ی دکترای فرهنگ و زبان‌های باستان، از نوادگان «ارباب مهربان پولاد» گردآوری شده است. ۱۳ اسفندماه سال گذشته موزه اسناد و نسخ خطی با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گشایش یافت.

1 60

2 54

6 52

3 55

5 52

7 52

9 40

10 34

4 52

12 35

8 44

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06