لوگو امرداد
ادامه مبحث حذف پول (بخش هفدهم)

جایگاه سازمان بین‌المللی تمدن معنویت

طظژول ورن‌ایسم را اگر در اصطلاح بتوان مکتبی در رابطه با نوشته‌ها و دیدگاه‌های افسانه‌ای ژول ورن تلقی کرد و نامگذاری نمود، شاید اگر نتوان به‌راحتی و با استدلال‌های منطقی و مراجع علمی کافی،‌ موضوع و ایده‌ای را به اثبات رساند،‌ در مکتب ژول ورن‌ایسم، در کنار نزدیک به ۸۰ کتب، مقاله و افسانه‌های تخیلی ایشان، بتواند جای کوچکی را اشغال نماید تا شاید روزی به اثبات رسیده و به مرحله اجرا در آید. ابتدا خلاصه‌ای از زندگی ژول ورن :
ژول گابریل ورن (به فرانسوی: Jules Gabriel Verne) زاده ۸ فوریه ۱۸۲۸ – درگذشته ۲۴ مارس ۱۹۰۵ نویسنده، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی بود که بیشتر شهرتش را مدیون نگارش داستان‌های ماجراجویانه‌ای است که دنیای داستان‌های علمی-تخیلی را دگرگون کردند. ژول ورن پس از آگاتا کریستی، پرترجمه‌ترین آثار ادبی را در دنیا داشته‌ است. ژول ورن در یک خانواده‌ی مرفه در منطقه‌ی بندری شهر نانت فرانسه متولد شد. به خواست پدرش تحصیلاتش را در رشته‌ی حقوق به پایان برد، اما ذوق نمایشنامه‌نویسی و رمان‌نویسی او را بر آن داشت که کم‌کم به سوی ادبیات کشیده شود. اگر چه در ابتدا در این کار موفق نبود و از دیدگاه مالی هم در مضیقه قرار گرفته بود، اما پس از آن به سرعت پیشرفت کرد. همکاری ورن با انتشارات پیر-ژول اتزل منجر به خلق مجموعه‌ی سفرهای شگفت‌انگیز شد که مجموعه داستان‌هایی ماجراجویانه و محبوب بودند و مهم‌ترین آن‌ها عبارت بودند از سفر به مرکز زمین (۱۸۶۴)، بیست هزار فرسنگ زیر دریا (۱۸۷۰) و دور دنیا در هشتاد روز (۱۸۷۳). او در مقام دومین نویسنده‌ای است که کتاب‌هایشان از سال ۱۹۷۹ تاکنون، بیشترین ترجمه را به زبان‌های گوناگون جهان داشته‌اند. پیش و پس از او به‌ترتیب آگاتا کریستی و شکسپیر جا دارند. ژول ورن که هفتادوهفت سال زندگی کرد، نزدیک به هشتاد داستان بلند و کوتاه و رساله‌ی پژوهشی و مقاله نوشته‌است. کار ساده نوشتن است و داستان‌سرایی و یا ایده‌پردازی، و کار بسیار سخت پیاده سازی آن دیدگاه‌ها اگر درست باشد و به اثبات برسد. جایگاه فیزیکی و ارزشی سازمان بین‌المللی تمدن معنویت را می‌توان با دقت و حوصله مورد بحث و بررسی قرار داد، و فرضیه‌ای که نگارنده به آن رسیده است، توسط بزرگان و خبرگان مورد بازبینی قرار گرفته و به تایید رسیده، و یا با تغییراتی مجددا به بحث گذارده شود. همان‌طوری‌که در بحث‌های گوناگون تابه‌حال موضوعات مرتبط مورد تحلیل قرار گرفت، به‌نظر می‌رسد،‌ سازمان بین‌المللی تمدن معنویت مکمل سازمان ملل‌متحد و ارگان‌های تحت پوشش آن بوده و از دیدگاه تمدن معنویت پاسخگوی نیازمندی‌های ارزشی آن سازمان و مانعی بر سر بحران‌های متضاد با توسعه پایدار و صلح جهانی عمل خواهد نمود. طراحی این موضوعات و تفسیر جایگاه ارزشی آن بسیار جای کار داشته و خبرگان در مورد آن بسیار می‌توانند قلم‌فرسایی نموده و جزییات را به تصویر بکشند. و با این متون است که می‌توان به سمت تحول تمدن معنویت گام برداشت. تحلیل‌هایی از این دست بیشتر برای تعیین جایگاه‌هایی از این نوع برای سایر سازمان‌های جهانی نیز جهت نظارت بر عملکرد آنها ضروری به‌نظر می‌رسد،‌ که خوبست توسط خبرگان این علوم برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا درآید.
ایران‌ویچ یا سرزمین خواستگاه آریایی‌یان که در شمال ایران بوده است، و محل دقیق آن مشخص نیست و با این احوال برخی پیشنهادهایی برای جایگاه جغرافیایی آن ارائه کرده‌اند، و محل‌های پیشنهادی از خوارزم بر ساحل دریاچه آرال در شمال ازبکستان تا آذربایجان، یا تا جنوب یا شمال‌غرب افغانستان گسترده‌است،‌ که در ۴،۰۰۰ تا ۵،۰۰۰ سال قبل مهاجرت قوم هندوایرانی و همچنین قوم هندواروپایی از آنجا شکل می‌گیرد و در واقع می‌توان گفت تمدن‌های هند، ایران و اروپا آغاز می‌گیرد که با توجه به سابقه کشورهای هند، ‌ایران و برخی کشورهای اروپایی می‌توان این تاریخ تمدن را از نظر گذرانید و عظمت تمدن ایران را در طول تاریخ می‌توان به‌وضوح مورد بررسی و تایید قرار داد، و مستقل از وطن‌پرستی نگارنده، می‌توان بررسی‌های مستقلی در مورد امکان استقرار، پیشرفت و موفقیت‌های سازمان بین‌المللی تمدن معنویت در یکی از سه کشور پیشنهادی هندوستان،‌ ایران و یا آلمان که قوی‌ترین کشور اروپایی است و بیشترین رشد اقتصادی در سال را دارد،‌ به‌عنوان متمدن‌ترین کشورها و مناسبترین نقاط برای استقرار این سازمان مورد مطالعه و بررسی قرار داد. در حال حاضر به‌عنوان اولین گزینه می‌توان کشور عزیزمان را که مهد یک تمدن تاریخی و قدیمی بوده، ‌را برای استقرار اولیه این سازمان بین‌المللی پیشنهاد نمود. بحث پیچیده و سنگینی است که نیاز به جلسات طولانی و بررسی تاریخ سیاسی جهان دارد و پتانسیل‌هایی که در قبل از جنگ جهانی اول تابه‌حال در جهان دستخوش تغییرات بوده است و واقعاً اینکه در حال حاضر توانمندی‌های هر منطقه و هر کشور به چه میزان است. همان‌طوری‌که می‌دانید قانون اساسی ایالات متحده آمریکا برگرفته از منشور حقوق بشر کورش پادشاه ایرانی بوده است و در تخت‌جمشید، بنایی به‌نام کاخ ملل تخت‌جمشید وجود دارد که دلیلی دیگر است بر این‌که یکی از خواستگاه مهم تمدن بشریت و سازمان‌های بین‌المللی در آن دوران، ایران بوده است. توضیح این‌که این ساختمان وابسته به خشایارشا است و گمان می‌رود داریوش بزرگ آن را پی‌ریزی و خشایارشا به پایان برده باشد، ازاین‌رو این کاخ را کاخ دروازه کشورها نیز می‌گویند، زیرا نمایندگان همه نژادهای گوناگون وابسته کشور ایران زمین، به درون آن آمده و سپس به سوی کاخ‌های دیگر رهسپار می‌شدند. می‌توان گفت که این کاخ یک گونه‌ی اتاق انتظار بوده‌است. این‌گونه کاربری از کاخ مایه آن شده‌است نام کاخ انتظار را نیز بر این سازه بنهند. در ادامه بحث سنگین تعیین جایگاه استقرار سازمان بین‌المللی تمدن معنویت می‌توان عوامل بسیاری را مدنظر قرار داد، که شامل تاریخ سیاسی هر منطقه است،‌ و جزییات آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و همان اتفاقی که برای سازمان ملل‌متحد قبل از جنگ جهانی اول و یا بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، را مورد بررسی قرار داد. ولیکن عقبه تمدن هر کشوری به‌عنوان یکی از شاخص‌های با اهمیت نباید از نظر دور نگاه داشته شود و خرد کهنی که در مردمان و نوابغ این سرزمین می‌تواند پشتوانه‌ای بر این ادعا باشد که کشور عزیزمان مهد تمدن است، یک‌بار دیگر در گذشته با دانشمندانی که داشته است پاسخ این مسوولیت‌پذیری را داده است.
البته به‌نظر نمی‌رسد سازمان بین‌المللی تمدن معنویت روند طولانی،‌ تاسیس،‌ رشد، بلوغ،‌ و حرفه‌ای شدن به این طولانی مدتی را نیاز داشته باشد،‌ که سازمان ملل طی کرده است،‌ ولی بازهم حداقل زمانی را در جهت درک فرهنگ آن در هر کشوری نیاز خواهد بود. و اینک خلاصه‌ای از روند تاریخی کار سازمان ملل متحد: سازمان ملل پس از پایان جنگ جهانی دوم و از سوی کشورهای پیروز با هدف جلوگیری از جنگ در آینده جایگزین جامعه ملل شد. در ۲۵ آوریل ۱۹۴۵، ۵۰ کشور در سانفرانسیسکو تهیه پیش‌نویس منشور سازمان ملل را آغاز کردند که در ۲۵ ژوئن همان سال به تصویب اعضا رسید. از ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵، سازمان ملل با عضویت ۵۱ کشور آغازبه‌کار کرد. سازمان و روال حاکم بر فعالیت آن نشان از شرایط جهانی پس از جنگ دوم دارد. سازمان ملل‌متحد در پی کنفرانس‌های متعددی که بعد از جنگ جهانی دوم برگزار شد در طی کنفرانس سان‌فرانسیسکو در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵میلادی، توسط ۵۱ کشور عضو رسما موجودیت پیدا کرد که در سال ۲۰۰۶ میلادی تعداد اعضای آن ۱۹۲ کشور بوده است که اعضای آن تقریبا شامل همه‌ی کشورهایی می‌شود که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند. و پیش از تاسیس سازمان ملل متحد: آرمان مجلسی صلح‌جو از ملت‌ها را می‌توان تا کتاب صلح پایدار، نوشته‌ی ایمانوئل کانت در ۱۷۹۵ پی گرفت. کانت در این اثر پیشنهاد تاسیس جامعه‌ای از ملت‌ها را می‌دهد که در آن بتوان مخاصمه‌ی بین ایشان را رفع کرد و مسالمت‌طلبی را ترویج داد. به گفته‌ی کانت، هدف از تشکیل این جامعه حکومت جهانی نیست، بلکه به این امید تشکیل می‌شود که هر دولت بتواند خود را به عنوان «حکومتی آزاد» معین کند، به شهروندانش احترام بگذارد، به شهروندان دیگر دوول، به عنوان موجوداتی عُقلایی، اجازه ورود و گذر از قلمرویش بدهد، و در نتیجه جامعه‌ی مسالمت‌طلب جهانی ترویج شود. اولین سازمان بین‌المللی ملل در عصر جدید قبل از سازمان ملل متحد، «جامعه ملل» بوده است که: تاریخ تاسیس «جامعه ملل» را ۲۵ ژانویه سال ۱۹۱۹ و روزی نوشته‌اند که در مذاکرات ورسای با پیشنهاد تاسیس آن موافقت شد، ولی نخستین مجمع عمومی آن یک سال بعد کار خود را آغاز کرد. مقر این جامعه که ایران ازاعضای اولیه آن بود شهر ژنو در کشور بی‌طرف سوییس بود. این جامعه که در آن امتیازی میان کشورهای عضو نبود و حق رد (وتو) وجود نداشت. بر پایه‌ی اصول ۱۴ گانه «وودرو ویلسون» رئیس جمهور وقت امریکا که یک دانشگاهی بود تاسیس شده بود تا حافظ صلح و حقوق اعضاء باشد. باوجود این، سنای امریکا در آن زمان با عضویت این کشور در «جامعه ملل» موافقت نمی‌کرد، زیراکه نمی‌خواست درگیر مسایل سایر کشورها شود. نخستین اجلاس این جامعه دهم ژانویه ۱۹۲۰ تشکیل شده بود.
خروج بعضی از کشورها از این جامعه آن را بیش از پیش تضعیف کرد. این کشورها هرکدام به دلیلی مورد اعتراض «جامعه ملل» قرارگرفته بودند. از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۰ این کشورها از عضویت «جامعه ملل» خارج شدند. در «جامعه ملل» حقوق ضعیف رسما پایمال بود. بریتانیا و دوستانش در عرصه سیاسی تاخت‌وتاز داشتند و باقی نمایش بود. یکی از اتفاقات عجیب «جامعه ملل» این‌که شوروی که بعدها به این سازمان پیوسته بود به شیوه‌ای غیرقانونی و کاملا متضاد با قوانین بنیادی «جامعه ملل» و بدون رای اکثریت (با رای اقلیت) اخراج شد. جالب این‌که ایران هم به‌عنوان عضو مووسس و نخستین کشور مسلمان از سال ۱۲۹۹ شمسی در «جامعه ملل» حاضر بود ولی مثل بسیاری از کشورهای عضو در مسایل مهم فقط نگاه می‌کرد!
و بحث مهم‌تر که در تضاد با تمدن معنویت بوده، زیراکه حکومت کشورها را به رسمیت نمی‌شناسد و خوشبختانه تابه‌حال شکل نگرفته است و از سوی خبرگان مردود اعلام شده است، «نظم نوین جهانی» است: برخی علاقه‌مندان به نظریات تئوری توطئه، در مورد تئوری توطئه که نتیجه آن تکمیل شدن پیشگویی‌های کتاب مقدس باشد صحبت کرده‌اند. در این تئوری‌ها فردی به نام ضدمسیح در آخرالزمان سعی در ایجاد یک حکومت جهانی ضددین و ضدمسیح خواهد کرد. این پیشگویی‌ها بیشتر از کتاب دانیال، کتاب حزقیال و مکاشفه یوحنا گرفته شده‌است. در این تئوری‌ها گروهی از افراد با قبول کردن شیطان به قدرتی جادویی و ماورا طبیعه دست پیدا کردند که به کمک آن سعی در ایجاد یک حکومت بین‌المللی تمامیت‌خواه دارند. این حکومت توسط شیطان، پیامبر و ضدمسیح رهبری می‌شود. از نظر آنها این پیامبر آخرین رییس کلیسای کاتولیک است. در مقابل برخی پژوهشگران حوزهٔ مسیحی می‌گویند که نظریه «نظم نوین جهانی» نه تنها هیچ پایه‌ای در کتاب مقدس ندارد، بلکه ضد کتاب مقدس و اساساً ضد مسیحیت است. به محض خاتمه جنگ خلیج فارس، جرج بوش رئیس جمهور آمریکا، استقرار یک «نظم نوین جهانی» را نوید داد. بررسی مفهوم «نظم نوین جهانی» در چارچوب توسعه تاریخی آن دارای اهمیت زیاد است؛ زیرا مشمول سیر تاریخی این نظم از آخرین سالهای قرن پانزدهم مبین اشکال مختلف و اداره جوامع بشری، در جهت رشد جامعه‌ای قابل زیست بوده است که در آن کل جوامع بشری تابع یک سری مقررات جهان شمول باشند، بوده است، اصطلاح کلیسایی «نظم نوین جهانی» نشان‌دهنده این اراده است که در نظم مورد نظر یک مرکز قدرت با نهادهایی که موجودیت خود را از همین قدرت برگرفته و در جهت اداره آن لزوم می نمایند باید بر جهان حاکم شود. و بدین ترتیب جای بسی خوشبختی است که مصلحت بشریت همیشه نجات‌بخش بوده است و هر گونه حرکت و اتفاقات غیرمنطقی متوقف شده و جامعه بشریت را به چالش‌های جدید وارد ننموده است.

ادامه دارد …

عنوان: حذف پول (مورد مطالعه – آغاز انقلاب چهارم در جهان – تمدن معنویت)

پدیدآور: بزرگمهر پرخیده ۰۹۱۲۷۳۷۳۴۶۷  [email protected]

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04