لوگو امرداد
در نخستین روز از پنجه به پاس آفرینش انسان

آیین واپسین چَهره‌ی گهنبار در انجمن «اشا» برگزار شد

آیین گهنبار چَهره‌ی هَمس‌پَت‌مَیدیم گاه به کوشش انجمن زرتشتیان شریف‌آباد یزد مقیم مرکز (اشا) برگزار شد.

آفرینگان‌خوانی واپسین گهنبار سال، با آوای موبد فرزاد لهراسب و موبد شهریار نیروسنگی به نامگانه‌ی همه‌ی هماروانان، روانشاد ماندگار دینیار کاووس‌پور و همسر وی شادروان شیرین خدابخش ترکی خوانده شد. سپس سهراب سلامتی، فرنشین انجمن زرتشتیان شریف‌آباد مقیم مرکز، در سخنرانی خود از هیات‌مدیره‌ی انجمن‌های زرتشتیان خواست با توجه به شرایط اقتصادی روز از دهش نیک‌اندیشان بهره‌وری بهینه کنند و برای این سرمایه‌ها برنامه‌ریزی اقتصادی داشته باشند. وی به سرمایه‌ی 30 ساله‌‌ی دهشمند روانشاد ماندگار دینیار کاووس‌پور که به بانک سپرده شده است اشاره کرد و گفت: اگر آن زمان ساختمانی با این مبلغ خریداری می‌شد، اکنون هازمان از سرمایه‌ای درخور بهره‌مند بود و با درآمد آن بنا بر وصیت روانشاد به خیله‌ی پیرهریشت و انبار ظروف پیرسبز که از دهش وی است رسیدگی می‌شد اگر چه انجمن اشا نسبت به نگهداری آن کوشا است.

سهراب سلامتی، دهشمند پروژه‌ی بازسازی پیرهریشت در بخشی از سخنانش، برگزاری آیین جشن‌خوانی در پیرهریشت را یاد‌آوری کرد و گفت:به مناسبت پایان رسیدن عملیات بازسازی، بهسازی و نوسازی پیرهریشت، برگزاری آیین جشن‌خوانی، چهارم فروردین‌ماه 1398 خورشیدی از ساعت 17 پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است. وی همه‌ی همکیشان را به این آیین فراخواند.

اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس ایران، در سخنان خود از دیدگاه فرامنطقه‌ای گفت: دهشمندان و نیک‌اندیشان زرتشتی بایسته است فرامنطقه‌ای به زیارتگاه‌ها و اماکنی که نیاز به بهسازی دارند، رسیدگی کنند. مانند بازسازی «درمهر» مبارکه که طرح و نظارت بازسازی آن با کمیته‌ی فنی زیارتگاه‌ها انجام شد ولی با کسری بودجه‌‌ی پیش‌آمده، «درمهر» مدتی متروکه باقی‌ماند و از دهش سهراب سلامتی بازسازی و مرمت این زیارتگاه در تفت به پایان رسید.

در این آیین همچون سالیان گذشته سالنمای سال نو و لُرک (آجیل مخلوط از چند خشکبار) در میان باشندگان پخش شد. پذیرایی بخش پایانی برنامه بود.

آیین گهنبار چهره‌ی هَمَس‌پَت‌مَیدیَم گاه چون سالیان گذشته در نخستین روز از چهره، روز اهنود برابر با شنبه 25 اسفندماه 1397 خورشیدی در ساختمان انجمن زرتشتیان شریف‌آباد (اشا) برگزار شد.

ششمین و واپسین گهنبار سال، چَهره‌ی هَمَس‌پَت میدیم گاه، به گهنبار پنجه یا پنجی نامور است. واژه‌ی هَمَس‌پَت میدیم برابر شدن روز و شب معنی می‌دهد. این جشن در پنج روز پایانی هر سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ای دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند، به همین دلیل به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند. در باور سنتی زرتشتیان، زمان گهنبار هَمَس‌پَت میدیم گاه هنگام آفریده شدن انسان از سوی پروردگار و پایان مرحله‌ی آفرینش است.

1

موبد فرزاد لهراسب و موبد شهریار نیروسنگی

موبد فرزاد لهراسب و موبد شهریار نیروسنگی

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

0

سهراب سلامتی، فرنشین انجمن زرتشتاین شریف‌آباد یزد (اشا)

سهراب سلامتی، فرنشین انجمن زرتشتاین شریف‌آباد یزد (اشا)

14

پیش‌کش سالنمای 98 به باشندگان

پیش‌کش سالنمای 98 به باشندگان

16

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس ایران

 اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس ایران

18

19

20

21

22

فرتور از سهیلا جوادی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06