لوگو امرداد

صعود آزیتا اخترخاوری به قله‌ی زلیخا در گرامیداشت مقام معلم

آزیتا اخترخاوری، بانوی کوهنورد و مربی بدمینتون، صعود به قله‌ی قولی‌زلیخا (بام کردستان) را با عشق و احترام به آموزگاران سرفراز ایران پیشکش می‌کند؛ به فرهیختگانی که بی‌هیچ چشمداشتی برای ارتقای دانش جامعه از جان خود مایه می‌گذارند و قله‌های علم و ادب این سرزمین آریایی هستند.

هم‌زمان با گرامیداشت روز معلم، آزیتا اخترخاوری و گروه همنوردان «سرکچال» به بلندای 3195 متری قله قولی‌زلیخا (بام کردستان) صعود کردند. گزارش صعود به قله‌ی زلیخا و دل‌نوشته‌ی سپاسگزاری به قلم آزیتا اخترخاوریجوان ورزشکار زرتشتی، را در ادامه می‌خوانید:

«روز معلم»، بر تمامی آموزگاران و مربیان ارجمند و مدرسان گرامی کوه‌نوردی و همه آنان که متعهدانه و دلسوزانه، آموزگار علم و ادب و اخلاقند، خجسته باد.
عاقلان بر علم غالب می‌شوند
عاشقان بر عشق مایل می‌شوند
عشق و دانش گر متمم چون شوند
پس معلم‌ها حاصل می‌شوند
معلمی یکی از ارزشمندترین و پیچیده‌ترین شغل‌هایی است که تخصص و صبوری لازم دارد. آموزگاران هموارکننده آینده دانش آموخته‌ها و تضمین کننده پیشرفت علمی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه هستند. معلمی از آن جهت که مسوولیت پرورش سرمایه‌های یک کشور را بر عهده دارد از دسته مشاغل با اهمیت به شمار می‌رود. دوازدهمین روز از ماه اردیبهشت در تقویم هر ساله ایران به پاس قدردانی از آموزگاران و استادان گرانقدر ایرانی، با عنوان روز معلم نامگذاری شده است.
خداوند کوه‌ها را آفرید تا به انسان صبر و استقامت را بیاموزد. معلم صبورترین و استوارترین مردمان، همانند کوه بلندی است به قامت آسمان که به پرورش و‌بالندگی ما و فرزندان ایران زمین با شکیبایی و شکوه ایستاده است و در سایه‌ی مهرش انسان‌هایی بزرگ قد کشیده‌اند. صعود به قله زلیخا (بام کردستان) را با عشق و احترام تقدیم می‌کنم به معلمان سرفراز ایران که قله‌های علم و ادب و شرافت این سرزمین آریایی هستند؛ که بدون هیج مزایا و چشمداشتی برای ارتقا دانش جامعه از جان خود مایه می‌گذارند . بار سفرمان به سوی خطه کردستان و صعود قله چهل‌چشمه «بلندترین قله این استان» رقم خورد.
بامداد روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه به همراه ۲۷ نفر از همنوردان گروه سرکچال به مربیگری و سرپرستی جناب غلامرضا خلیل‌آبادی به سمت کردستان حرکت کردیم. قرارمان این بود که بازدیدی از غار دست‌ساز کرفتو کردستان نیز داشته باشیم. این غار با قدمت ۴۰۰۰ ساله در چهار طبقه احداث شده است. پس از بازدید کمابیش ۳ ساعته به سمت روستای بست دیواندره حرکت کردیم و در ساعت 19:30 به کمپ فدراسیون کوهنوردی واقع در روستای بست رسیدیم. پس از استراحت و شب‌مانی، در ساعت ۶ بامداد روز ۱۳ اردیبهشت به همراه ۲۴ نفر از همنوردان صعود را با راهنمایی آقایان ابراهیم رحیم‌زاده و مظفر خالدیان آغاز کردیم. قله‌های (گاوه لان و زلیخا) را از چند مسیر می‌شود صعود کرد که برای صعود از مسیر یال منتهی به چهل چشمه را انتخاب کردیم و در ساعت ۹ بامداد به منطقه‌ای رسیدیم که در آنجا تابلوی نارنجی رنگ «چشمه چاوره‌ش» قرار داشت. این چشمه یکی از چهل چشمه‌ای است که در این مکان سرسبز و پرآب قرار گرفته و دیدن گل‌ها و گیاهان وحشی این منطقه با پوششی بی‌نظیر و رایحه معطر همانند بهشت بود. پس از استراحت و صبحانه و نوشیدن از آن آب گوارا به سمت قله حرکت کردیم و در ساعت 10:30 موفق به صعود قله گاوه لان و در ساعت ۱۱ به بلندترین قله منطقه با عنوان زلیخا به ارتفاع ۳۱۹۰ متر صعود کردیم. پس از عکاسی و استراحت از ضلع شرقی این قله به طرف دره اصلی بازگشتیم . مسیر فرود بسیار زیبا و دیدنی بود. پس از دور زدن چند یال سرسبز که پوشیده از گل‌های رنگارنگ و گیاهان دارویی و آبشار و رودخانه بود، به سمت جاده‌ای خاکی و متروکه (داخل دره) سرازیر شدیم. این جاده از میانه‌ی دره اصلی تا روستای بست کشیده شده و در جوار رودخانه اصلی ادامه دارد. کردستان سرزمینی است نیمه‌کوهستانی و سرسبز که در این فصل زیبایی‌های آن دوچندان می‌شود. کردهای ساکن این سرزمین یکی از قوم‌های اصیل ایران را تشکیل داده‌اند و مردمی هستند سخت‌کوش و مهمان‌نواز با پیشینه‌ای غنی و فرهنگی اصیل که به طور پراکنده در سه کشور ایران، عراق و ترکیه سکنا گزیده‌اند و قرن‌هاست با اتحاد و همدلی خود توانسته‌اند از فرهنگ و آداب و رسوم و زبان و سرزمین خود دفاع کرده، آثار آن را به نسل‌های آینده خود منتقل نمایند.
ساعت ۱۶:۳۰ پس از نزدیک به ۲۵ کیلومتر کوهپیمایی در کوهستانی سرسبز و باصفا به روستای بست بازگشتیم. پس از رسیدن به پناهگاه و صرف نهار و استراحت کوتاه به سمت تهران حرکت کردیم. با سپاس از همه همنوردانی که با آوردن ماشین و همکاری گروهی باعث شدند که صعودی دلچسب و به یادماندنی داشته باشیم .
در پایان شایسته است که به آموزگاران و مربیان کوهنورد، با فرهنگ و گرامی که در این صعود شرکت داشتند روز معلم را تبریک بگویم. از سرکار خانم راحله محمدی (معاون اموزشی دبستان پسرانه منطقه ۱۱) و جناب ابراهیم رحیم‌زاده (کارشناس‌ارشد مشاوره، کارشناس مسوول فرهنگی اجتماعی سازمان دانش‌آموزی مرکز) و به ویژه جناب غلامرضا خلیل‌آبادی (مربی و سرپرست گروه سرکچال) کمال تشکر و قدردانی را دارم و با افتخار می‌گویم «عمو غلام گرامی در کلاس درس زندگی و کوهنوردیم ، صبوری‌ات آینه زندگیم گشته و دلسوزی تو رهنمودیست برای آینده‌ام و عشق درکلامت جاریست و نگاهت گرچه بوی خستگی دارد ولی عشق تو را آکنده از تعلم ساخته است».

معلم یعنی دستانی گرم که به تو می‌آموزد چگونه قلم به دست بگیری؛ معلم یعنی نگاهی چون مسکٌنی برای آرامش روحی به دانش‌آموزان، نهایت آموختن معلم، رفتار اوست. معلم خوب، ابتدا خوب زندگی کردن را به شاگرد می‌آموزد و پس از آن، خوب درس خواندن را، معلم یعنی کوه صبر و استقامت برای آموختن و نوشتن کلمه‌ای مثل دوستت دارم…، در اینجا لازم دانستم روز معلم را به معلم‌های خودم که کلاس خاطره‌ها با یادشان به نیکی در ذهنم و قلبم جان گرفت و الگوی من در مربیگری بدمینتون به شاگردانم بودند و هستند یاد کنم: سرکار خانم مهناز ایزدیار (معلم دینی دوران دبستان گیو و نیز معلم راهنمایی گشتاسب)، سرکار خانم پروین خدادادی (معلم حسابان دوران دبیرستان پندارنیک) و نیز سرکار خانم دری که خدارحمتشون کناد و یادشون گرامی باد (دبیر ادبیات دوران دبیرستان پندارنیک)، سرکار خانم سیمین مهدوی (کارشناس ارشد تربیت بدنی، مدرس شاتل تایم فدراسیون جهانی، مربی سطح ۲ فدراسیون جهانی و مدرس فدراسیون بدمینتون و تیم ملی) و نادیا اسمی‌خانی ( مربی تیم بانوان شرکت نفت)، و با عشق و احترام می‌گویم دوستتون دارم.
یکی هستی ولی مانند خورشید
خودت را بین ما تکثیر کردی
شمع شدی شعله شدی سوختی
تا هنرت را به من آموختی
در پایان به عنوان عضوی کوچک از جامعه معلمان پندی را که به شاگردان کلاس بدمینتونم می‌دهم را برای بقیه بازگو می‌کنم: الفبای سبز هستی یعنی چگونه اندیشیدن و تمرکز کردن (در یادگیری ضربه‌ها) و چگونه نگاه کردن (به توپ) و چگونه دیدن (فرصت‌ها در زمین) و چگونه خواندن و یادگیری (قوانین بازی) در تمام مراحل زندگی باعث موفقیت و پیشرفت خواهد شد و تجربیات شیرین در این راه همیشه به یاد خواهد ماند.
به امید داشتن جامعه‌ای پویا با افراد فرهیخته و افتخارآفرین در این سرزمین آریایی و باشکوه و به دور از فرار مغزها که دسترنج معلمان فداکار و سرمایه‌های این مرزوبوم هستند!

*چکیده‌ای از پیشینه‌ی مربیگری آزیتا اخترخاوری: سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ مدرک مربیگری بدمینتون شده و از سال ۸۶ در باشگاه‌های زیر نظر شهرداری و مدارس منطقه ۲ و شهید شیرودی و باشگاه وصال و انوشیروان به آموزش بدمینتون پرداخته و هم‌اکنون در پارک لاله مشغول آموزش است.

1 7 2 7

عکس‌های بالا از روستای بست دیواندره

5 86 8 7 8 8 7 9 7 10 5 11 8 12 7 14 6 15 7 16 6 17 7 19 6 21 522 5

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

31 پاسخ

  1. درود بر بانوی قهرمان آزیتا
    بسیار شادم چنین اراده و سرسختی را اهورامزدا در وجودت به ودیعه گذاشته است.
    امیدوارم همیشه افتخار آفرین باشی.

  2. همتتان والا .چقدر زیبا قدردانی کردید از اموزگارانتان

  3. بسیار عالی
    تبریک میگم به این بانوی ایرانی و همچنین جامعه زرتشتی وهمچنین جامعه کوهنوردی که چنین بانوان بااراده و ورزشکار دارد

  4. عزیزم تبریک می گم باعث افتخاری ?????❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️??????♥️♥️♥️♥️♥️????????????

  5. تبریک وخسته نباشید به آزیتای عزیزم که همچنان محکم واُستوارباردیگربه قله ای دیگربایادوعشق واحترام به مقام والای معلم صعودی زیباداشتی، ازایزدیکتابهترین وزیباترینهارابرایت آرزودارم واُمیدوارم همیشه تندرست وشادقله های زیباراصعودکنی وموفق وپیروزباشی.??

  6. طعم فتح قله ها را کسی می چشد که
    با تمام جانش،
    مسیر کوه را طی کند.
    بعد از آن، قله در تسخیر ” اراده ” اوست….
    صعودتان مبارک

  7. مسیر بسیار زیبا و هوا هم بسیار دلپذیر .تیم یکدست و توانمند .از روستا که خارج شدیم چند تیم ره در دور دست ها دیدیم اما تیم ما با نظم و توانمندی به نظر اولین تیمی بود که به قله گاوه لان و سپس زلیخا و شاه نشین صعود کرد در تایمی بسیار خوب سه قله صعود شد .

  8. آزيتا جان اميدوارم تمام قله هاي مسير زندگي ات رو به راحتي فتح كني ??? موفق باشي دوست ورزشكارم?

  9. سلام و تبریک و شادباش به شما و همنوردان خوب که در این روز فرخنده موفق به صعود بام کردستان شدید، با آرزوی موفقیت های بیشتر در تمام عرصه های زندگی

  10. صعود به کوه مانند یک سفر است و منظره ای که در بالای آن قرار دارید پاداش است.ضمن تبریک صعود به قله زیبای ذلیخاو با آرزوی سلامتی وموفقیت روز افزون برای شما کوهبانوی عزیز

  11. باسلام خدمت سرکارخانم آزیتا خاوری
    کوهنورد پر توان باشگاه سرکچال امیدوارم در آینده صعودهای بیشتری در کنار همنوردان داشته باشید و همواره سالم و پر انرژی شما رو ببینم

  12. آزیتا خانم امیدوارم همیشه پیروز ، تندرست وشاد باشید. منتظر موفقیت های بعدی شما هستم

  13. سلام و درود از آشنایی با خانم اختر خاوری بسیار خوشحال شدم و زحماتشان در تدوین گزارش صعود و قدرشناسی ایشان نسبت به مقام و جایگاه معلم بسیار سپاسگزارم همیشه پاینده و مانا باشد .

  14. درود بر ورزشکاران گل و قهرمانان کوه نورد زرتشتی،
    آذیتای عزیز، افتخار آفرین عزیز امیدوارم در تمام مراحل زندگی قله ها را فتح کنی.
    موفقیت شما، آرزوی ما.

  15. درود بر دوست ورزشکارم …پاینده و تندرست باشی

  16. سرکار خانم اخترخاوری کسی که شوق اموختن داشته باشد می تواند به دیگران اموزش موثر بدهد ضمن انکه به حسن انتخاب این برنامه کوهنوردی با مناسبتی با ارزش بنام روز معلم ستودنی است انشاالله موفق باشید

  17. ازیتا عزیز و مهربانم
    همیشه سلامت،شادو شادکام باشی و شاهدموفقیت‌های روزافزون توعزیزعمه باشیم

  18. وقت بخیر با ارزوی موفق برای خانم اخترخاوری دوست و مربی عزیزمون.
    اینجا جا داره یه انتقاد هم بکنم که متاسفانه هیچ حمایتی از طرف ارگان های خودمون برای رشد و پیشرفت جامعه ی ورزشیمون انجام نمیشه: ندادن سانس و روز مناسب و هزینه ی بالای سالن از سوی باشگاه های زرتشتی بخصوص زمین وصال که واقعا ناراحت کننده هست

  19. هدف ما تا کنون پویندگی و سلامت جسمانی جامعه بوده است و امید به آن داریم که تحقق یابد اما در عجبم که چرا جهت تمرین بچه های ابتدایی زرتشتی باید به یک مکان عمومی همچون پارک بروند و این در حالیست که با بازسازی باشگاه وصال هدف بر این امر بوده است که هازمان زرتشتی بتوانند از این باشگاه ورزشی کمال استفاده را ببرند.

  20. آزیتا جان همیشه موفق و پیروز باشی?
    سپاس از زحماتی که برای بچه ها در آموزش بدمینتون می کشی??
    روز معلم بر شما گرامی??

  21. وقت بخیر با آرزوی موفقیت برای آزیتا جان ،ایکاش قدردان زحمات ایشون باشیم ،ایکاش مسئولین وصال ،افراد دلسوز برای جامعه در راس قرار می‌دادند که ایشون ناچار به برقراری کلاس در پارک لاله نباشند
    سپاس

  22. سلام و درود
    دوست و همنورد عزیز آزیتا جان صعودت را تبریک میگم. بانوانی همچون شما مایه افتخار ما هستن. همیشه برفراز باشی و استوار ?⛰?

  23. درود به آزیتای نازنین،
    دختری از جنس بلور،
    پر صلابت و استوار،
    مه شوگار، حور و هور،
    از کنه دل و نای جان،
    صعود زیبایت را تبریک میگم،
    مانا و پویا باشی❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06