لوگو امرداد
در امرداد 456 چاپ شده است:

کتاب گنجینه‌ی دانش نیاکانی

p0714 تیرماه در گاه‌شمار رسمی کشور به نام «روز قلم» نامگذاری شده است. در این روز اندیشه‌های سترگی که به روی کاغذ می‌آیند تا روشن‌گر، بیدارکننده، یاری‌گر و آغازکننده باشند، پاس داشته می‌شوند؛ نویسنده‌هایی که بی هیچ چشم‌داشت و با کمینه‌‌ی ارزش‌گذاری در این راه گام برمی‌دارند و از پای نمی‌نشینند. نویسندگان زرتشتی نیز از این جرگه دور نیستند و کما اینکه راه به روی آن‌ها تنگ‌تر نیز هست.

هم‌زمان با روز قلم، «امرداد» به گفت‌وگو با شهریار هیربد پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

نخستین تجربه‌های نویسندگی شهریار هیربد به دوران کودکی و نوجوانی وی برمی‌گردد. در آن زمان و اندک‌اندک نوشته‌هایش در ماهنامه هوخت، مجله فروهر، یزد امروز، ندای یزد، پیام مادر شیراز و … چاپ شد. نخستین کتاب کم‌حجم وی در 80 رویه (:صفحه) و به نام «پیوند مهرگان، گذری بر آیین و پیوند زن‌وشویی زرتشتیان» است. این آیین‌ها مانند بله‌برون، دست بوسیدن مادرزن از سوی داماد، جَشنی داده به نوعروسان (شیرینی یا پیشکشی که در هنگامه‌ی جشن‌های سالیانه یا ماهانه خانواده‌ی داماد به خانه‌ی نوعروس می‌برند)، عروس‌کشان همراه ترانه، گَواه‌گیری، آتش جلوی پای عروس روشن‌کردن، گذاشتن دست عروس در دست داماد از سوی دهموبد و دور آتش ۳ بار گشتن در هنگامه‌ی ورود به خانه نوعروس و داماد، شربت به دهان عروس و داماد کردن و «خانه خندون»‌کردن عروس به منزل پدر و مادر(مهمانیِ پس از نخستین ورود نوعروس و داماد به خانه‌ی پدر و مادر) و …  است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. پیوند مهرگان برای نخستین بار در سال 1384 خورشیدی و در تیراژ 2000 جلد چاپ شد.

کتاب دوم این نویسنده‌ی زرتشتی خاطرات رستم شاپورمهر است که در سه جلد به چاپ رسیده است. جلد نخست که «آوای سرو چم» نام دارد، پیرامون تاریخ اجتماعی زرتشتیان ساکن روستای چَم مبارکه، زین‌آباد و تفت و آیین‌های ویژه‌ای است که از زَروانیان و آیین مهر وارد دین زرتشتی شده است.

جلد دوم کتاب خاطرات رستم شاپورمهر، «جشن در وادی کهن» نام دارد که به شناساندن جشن‌های گوناگونی که در میان زرتشتیان برگزار می‌شده، پیشینه‌ی آن‌ها و تحریف‌های شکل پذیرفته در آن‌ها اشاره دارد. جشن گل انار یا جشن انار در مبارکه و مهریز سریزد، جشن دوشیزگان و … نمونه‌های آورده‌شده در این کتاب است. در این کتاب به ریشه‌ی ملی این جشن‌های ماهیانه، سالیانه و فصلی نیز پافشاری (:تاکید) شده است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌و‌گویی‌ست از پورچیستا رستمی با شهریار هیربد با عنوان «کتاب گنجینه‌ی دانش نیاکانی»، (به بهانه‌ی روز قلم) که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره‌ی 456 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 456  از ‌‌دوشنبه، 30 خوردادماه، 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 456

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10