لوگو امرداد
گزارش تصویری

آیین جشن‌خوانی در یادمان‌های سه آتش ورهرام تاریخی گرجستان

بنیاد پل‌گذار برای نخستین دیدار، جشن‌خوانی در یادمان‌های سه آتش ورهرام تاریخی در دامنه کوه‌ها و طبیعت گرجستان را برگزار کرد.

در این برنامه‌ی گردشگری-آیینی که از سوی بنیاد پل‌گذار برنامه‌ریزی شده بود، 32 گردشگر زرتشی از آمریکا استرالیا، پاکستان و ایران از سه آتشکده‌ی تاریخی تفلیس، آرمازی و نِکسی در گرجستان بازدید کردند و موبد مهربان فیروزگری آیین جشن‌خوانی را در این یادمان‌های باستانی به جا آورد.

بهرام ورجاوند، فرزند بزرگتر نیک‌اندیش دهشمند پرویز ورجاوند، زاده‌ی آمریکا و دانش‌آموخته‌ی پزشکی، بنیادی به نام پل‌گذار را با آرمان آشنا کردن جوانان زرتشتی به دین و فرهنگ ایران باستان بنیان گذاشته است. نخستین گام از این برنامه به نام “اجاق روشن” بازدید از (بازمانده‌های) آتشکده‌های ایران باستان، آشنایی با آیین جشن‌خوانی، سپندینه دانستن این یادمان‌ها و یادآوری بزرگی و شکوه آنها بود که روزهای 28 مهرماه و سوم آبان‌ماه 1398 خورشیدی انجام شد. بهرام ورجاوند برای رفاه گردشگران هزینه‌های اقامت و گردشگری در گرجستان را به عهده گرفته بود.

آتشگاه تفلیس یک بنای گِلی در بخش مرکزی تفلیس، پایتخت کنونی گرجستان است. پیشینه آتشگاه تفلیس به حدود سده پنجم میلادی نزدیک به 1600 سال پیش بازمی‌گردد. آتشگاه در سال ۲۰۰۷ میلادی با پشتیبانی مالی دولت نروژ مرمت شد.

دژ آرمازی (اورمزد)، یادمان یک آتشکده‌ی دوره‌ی ساسانی (2300 سال پیش) بر روی ویرانه‌های شهر آرمازی در کنار کوه آرمازی در نزدیکی متسختا است. به گزارش مورخان غیرایرانی، واژه‌ی آرمازی، گونه‌ی دگرگون شده واژه «اهورامزدا» می‌تواند باشد. آیین یکتاپرستی پرستش اهرامزدا را یک شاه ایرانی در گرجستان رسمیت داده و جایگزین دین پیشین گرجستان کرده است. فرناباز، نخستین شاه گرجستان که در سه سده پیش از میلاد نخستین سلسله پادشاهی را در گرجستان به نام «فرنابازیان» بنیاد گذاشت، خدایی را جایگزین خدای پیشین گرجی ها کرد، که نام آن در زبان ایرانی، اهورامزدا بوده است. مادر فرناباز زنی ایرانی به نام «آسپان» بوده و فرناباز نیز خود در ایران –اصفهان- پرورش یافته بود.

پیشینه‌ی آتشگاه نِکسی به 1800 سال پیش باز می‌گردد که تنها پایه‌ای از جایگاه آتشدان از این یادمان سپندینه به جا مانده است.

01

02

03

جشن‌خوانی موبد مهربان فیروزگری در آتشگاه تفلیس

جشن‌خوانی موبد مهربان فیروزگری در آتشگاه تفلیس

همسر و فرزند بهرام ورجاوند نیک‌اندیش بنیان‌گذار بنیاد پل‌گذار

همسر و فرزند بهرام ورجاوند نیک‌اندیش بنیان‌گذار بنیاد پل‌گذار

آتشگاه نِکسی که تنها پایه‌ای از آتشدان آن بر جا مانده است

آتشگاه نِکسی که تنها پایه‌ای از آتشدان آن بر جا مانده است

پلکانی که گردشگران را به آتشگاه تفلیس هدایت می‌کند

پلکانی که گردشگران را به آتشگاه تفلیس هدایت می‌کند

08

فرتورها رسیده است.

7777

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05