لوگو امرداد
نیمه‌ آبان‌ماه

روستای زرتشتی‌نشین مبارکه میزبان دومین جشنواره‌ی انار

دومین جشنواره انار نیمه آبان ماه در روستای زرتشتی‌نشین مبارکه برگزار می‌شودآبان‌ماه از نیمه گذشته، روستای گردشگری و زرتشتی‌نشین مبارکه‌ی یزد میزبان دومین جشنواره‌ی انار تفت خواهد بود.

روستای هدف گردشگری مبارکه‌ی یزد 16 و 17 آبان‌ماه 1398 خورشیدی از ساعت ۹ تا 21 پذیرای گردشگران است. اجرای آیین سنتی انارچینی و پخت رب انار، موسیقی بومی و محلی و برپایی غرفه‌های فروش و مواد غذایی در پیوند با انار بخش‌هایی از ویژه ‌برنامه‌های این جشنواره هستند. پایه‌ی‌ این جشنواره ارایه و فروش فرآورده‌های انار مانند آب انار، رب انار، کیک انار و دیگر فرآورده‌ها است.

درخواست‌کنندگانی که خواهان در اختیار گرفتن غرفه‌های جشنواره در دو بخش کودک و بزرگسالان هستند برای هماهنگی با مهران خسرویانی به شماره‌ی ۰۹۱۳۲۵۸۰۳۳۲ تماس بگیرند.

روستای مبارکه از روستاهای‌ زرتشتی‌نشین و نزدیک تفت، سالیانه پذیرای شمار زیادی گردشگر به ویژه گردشگران خارجی است. همچنین یکی از شش روستای هدف گردشگری شهرستان تفت به شمار می‌رود. روستای تاریخی مبارکه نخستین روستا سمت راست جاده در مسیر تفت به سمت یزد و چسبیده  به روستای چم است.

سرو دوقلو، جاذبه طبیعی این روستا در میان زرتشتیان مبارکه، به «سرو دوتا» نامور است. دیرینگی سرو دو قلو را ۵۵۰ سال گمانه زده‌اند و در نزدیکی آن آتشکده کوچکی برجا مانده است. سرو دو قلوی روستای مبارکه یکی از چهار میراث طبیعی شهرستان تفت است که در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۸ به شماره ثبت ۶۹ در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسیده است. دبستان، آتشکده و دخمه از دیگر مکان‌های دیدنی روستا‌ی زرتشتی‌نشین مبارکه است.

سطح زیر کشت انار شهرستان تفت نزدیک به یک‌هزار هکتار برآورد شده است. گونه‌های انار کشت شده در شهرستان تفت را می‌توان گل، زاغ، شیرین شاهوار، شیرین گرج و قرمز نام برد. انار گل بیشترین انار برداشتی تفت، به شوند (:دلیل) ضخامت پوست و ماندگاری بالا، پسندیده و  پذیرفته شده است. انار گل در آغاز برداشت قابل مصرف نیست و پس از انبار شدن به مصرف می‌رسد. فرآوری انار در این شهرستان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که موجب عرضه‌ی انار با کمینه‌ی ارزش افزوده برای کشاورزان تفتی به بازار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06