لوگو امرداد
در امرداد 418 چاپ شده است

از گل‌نوشته‌های تخت‌جمشید چه می‌دانیم؟

p06418این روزها گزارش بازگشت بخشی از لوحه‌های گلی ارزشمند تخت‌جمشید که سال‌ها در دانشگاه شیکاگوی آمریکا نگاهداری می‌شد و سخن‌های پیرامون آن، باز توجه‌ها را به‌سوی این گنجینه‌ی ارجمند نیاکان بازگردانده است. در رویه‌ی تاریخ امرداد 418 نوشتاری با عنوان «از گل‌نوشته‌های تخت‌جمشید چه می‌دانیم؟» به قلم اردلان کوزه‌گر پژوهشگر تاریخ کوشش می‌شود چکیده‌وار از سرگذشت و چیستی و ارزش این گنجینه آگاهی‌هایی به خوانندگان گرامی داده شود.
هنگامی که در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی، پیش از آغاز جنگ جهانگیر دوم، «انستیتوی خاورشناسی دانشگاه شیکاگو» به کاوِش در تخت‌جمشید می‌پرداخت، به این گنجینه دست یافت؛ هزاران گل‌نوشته‌ای که پرده از جهان درونی هخامنشیان، و آن هم بی‌هیچ میانجی‌ای، برمی‌داشت.
انبوه یافته‌های اداری تخت‌جمشید را که بیشتر به نام کلی «گل‌نوشته‌های بایگانی تخت‌جمشید» می‌شناسیم، به‌گونه‌ای تخصصی و با توجه به زمان و جای یافته شدن در سه دسته طبقه‌بندی شده‌اند. این سه دسته با نام‌های  «بایگانی استحکامات تخت جمشید»، «بایگانی خزانه‌داری تخت جمشید» و «بایگانی استحکامات کوه» شناخته می‌شوند.
این نوشتار در رویه‌ی تاریخ امرداد 418 چاپ شده است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی شماره 418 امرداد

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30