لوگو امرداد

زرتشتیان و آتشکده یزد در جشن ثبت جهانی فراموش شدند

یزدجشن پنجمین سالگرد جهانی شدن یزد بدون اشاره‌ای به نقش زرتشتیان در شاخص‌های جهانی شدن این شهر، 19 تیر ماه در باغ دولت آباد یزد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  با اشاره به اتفاق آرای اعضای یونسکو در جلسه نهایی تصمیم‌گیری در مورد ثبت جهانی یزد و نبود حتی یک رای مخالف برای جهانی شدن یزد، گفت: «نماینده یونسکو در جریان بازدید از این بافت تاریخی ارزشمند و ابنیه‌هایی مانند قنوات و بادگیرها که در حد اعجازهای بشری هستند، دیدنی‎ترین و مهمترین ویژگی این شهر تاریخی را قرار گرفتن مساجد یزد در کنار کنیسه و کلیسا و زندگی مسالت‌آمیز ادیان در کنار یکدیگر در طول تاریخ بیان کرد.»
عزت الله ضرغامی در سخنرانی خود نامی از زرتشتیان و آتشکده یزد در کنار مکان‌های مذهبی دیگر ادیان نیاورد در حالی که تاثیرگذاری جایگاه‌های زرتشتی در جاذبه‌های گردشگری این شهر بی‌مانند است و بی‌گمان نقش مهمی در شاخص‌های جهانی شدن این شهر داشته است.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی استاندار یزد در سخنان خود دلیل سوم و مهم ثبت یزد در فهرست میراث جهانی را سابقه‌ی طولانی همزیستی پیروان ادیان مختلف شامل مسلمانان، زرتشتیان، کلیمیان و یهودیان در شهر یزد عنوان کرد.

چهل‌ویکمین نشست جهانی یونسکو در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ خورشیدی در شهر کراکوف لهستان رای به ثبت جهانی شدن شهر یزد داد. گفتنی است شهر یزد یکی از شهرهای زرتشتی‌نشین ایران است که جاذبه‌های گردشگری زرتشتی همچون پیر سبز، پیر هریشت، آتشکده و دخمه از نمادهای این شهر به شمار می‌آیند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با درود احترام دوستان و هم کیشان نیک اندیش شوربختانه عده‌ای از مسئولین از ترس گرایش جوانان به فرهنگ و هویت ایرانشهری گاه‌گداری تبر به ریشه و هویت اصیل ایرانشهر زدند و می زنند و خواهند زد اما تاریخ ثبت خواهد داشت تا مهربانی روزگار را همان گونه که در ادوار مختلف به ثبت رسیده است

  2. شهر یزد ثبت جهانی شده و جاذبه های گردشگری دخمه و آتشکده در شهر یزد هستند زیارتگاههایی که در نوشته نام برده شده در استان یزد قرار دارند. زیارتگاههای زرتشتیان در استان یزد بیشتر از این هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06