لوگو امرداد
چرا از جنگل‌های حریم تخت‌جمشید محافظت نمی‌شود؟

آتش‌سوزی در پردیس تخت‌جمشید؛ کوتاهی از کجاست؟

jangalآتشی که نزدیک به ساعت 20، سه‌شنبه 21 تیرماه، 1401 خورشیدی، به جان جنگل‌های بوستان پردیس تخت‌جمشید افتاد اگرچه با کوشش نیروهای آتش‌نشانی مهار شد، این پرسش را پیش می‌کشد که اگر  به‌گفته‌ی حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید: «پردیس تخت‌جمشید پارک نیست»، و اگر این گستره بخشی از مجموعه‌ی جهانی به‌شمار می‌آید، چگونه تحت حفاظت میراث فرهنگی نیست تا از برافروختن آتش در آن و دیگر آسیب‌ها جلوگیری شود؟

چرا در دوران خشکسالی این جنگل آبیاری و از خشک‌شدن درختان آن جلوگیری نمی‌شود؟ و چگونه است که برخی به‌سادگی به جان این درختان می‌افتند و به سطح و پوسته‌ی آن‌ها آسیب‌می‌رسانند تا صمغ درخت خالی و درخت به‌مرور خشک‌شود، بدون آنکه پیگیری و بازخواست شوند؟

در پی آتش‌سوزی روز گذشته در پردیس تخت‌جمشید، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید، در گفت‌و‌گو با ایرنا در این‌باره گفت: بخشی از جنگل تخت‌جمشید دچار آتش‌سوزی شد که این آتش‌سوزی به دلیل بی‌احتیاطی مسافرانی بود که در این مکان برای پخت‌و‌پز آتش روشن کرده بودند.

به‌گفته‌ی حمیدفدایی برخی مسافران و گردشگران گمان می‌کنند پردیس تخت‌جمشید پارک است، پردیس تخت‌جمشید پارک نیست و ما باید همه‌ی کوشش خود را به کار بگیریم تا از این مجموعه محافظت کنیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید ادامه داد: شوربختانه وزش شدید باد باعث شدت گرفتن و گسترش آتش در جنگل شد. البته آتش‌نشانی به سرعت به محل آتش‌سوزی اعزام شد و آتش با کمک نیروهای آتش نشانی و منابع طبیعی مهار شد.

وی با بیان اینکه ۸۰ هکتار جنگل پیرامون مجموعه جهانی تخت‌جمشید وجود دارد، گفت: حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ مترمربع از این جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شده است؛ البته قرار است که تا نیمروز امروز برآوردی از خسارت‌ها شود تا میزان خسارت این حادثه و شمار درختانی که در آتش سوختند روشن شود.

فدایی با اشاره به اینکه عاملان این رخداد تاکنون شناسایی نشده اند، گفت: نیروهای آتش‌نشانی و منابع طبیعی همچنان در محل حضور دارند و در وضعیت آماده باش هستند.

وی با بیان اینکه ما به دلیل خشکسالی مداوم در دوره بسیار بدی قرار داریم و حتی برای آبیاری درختان این جنگل با کمبود آب روبه‌رو هستیم، گفت: پردیس تخت‌جمشید گنجایش پذیرش هیچ مسافری را ندارد و بسیاری از درختان این مجموعه‌ هم‌اکنون خشک شده‌اند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید ادامه داد: امیدواریم در آینده طرح‌هایی اجرا شود تا در این مجموعه شرایط برای حضور بازدیدکنندگان و گردشگران فراهم شود. در حال حاضر با امکانات محدودی که وجود دارد حضور گردشگران در این مکان درست نیست و ایجاد خطر می‌کند.

گفتنی‌ست، یادمان تاریخی تخت‌جمشید که از دوره‌ هخامنشیان برجای مانده است، یکی از آثار تاریخی ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

مجموعه‌ی جهانی تخت‌جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله‌ی ۵۵ کیلومتری شمال شیراز جای دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05