لوگو امرداد
بخش نخست؛ 

مجمع همگانی سالیانه انجمن زرتشتیان اونتاریو برگزار شد

پس از دو سال که مجمع همگانی سالیانه انجمن زرتشتیان اونتاریو (Zoroastrian Society of Ontario) به صورت بر خط برگزار شده بود، امسال این گردهمایی به صورت مجازی و حضوری در روز یکشنبه 17 جولای 2022 برابر با 26 تیر برگزار شد تا به این وسیله هموندان بتوانند به هر صورتی که به نظرشان بهتر است در این گردهمایی شرکت کنند. هرچند که محدودیت‌های همه‌گیری کووید 19 بسیار آسانتر شده است، اما هنوز هم انجمن این انتخاب را برای هموندان به هر دو صورت (حضوری و برخط) فراهم کرده بود. پیش از پرداختن به این مجمع همگانی سالیانه، برخی ویژگی‌های انجمن عبارتند از:

محل این انجمن در ساختمان معروف به «درمهر گیو» در شهر تورنتو بنیاد نهاده شده که توسط ارباب رستم گیو و همسرش مروارید به نامگانه‌ی مهربان گیو نیک‌اندیشی شده است. ساختمان انجمن شامل جای اوستاخوانی و آتش و یک سالن گردهمایی است.

انجمن زرتشتیان انتاریو برپایه‌ی قوانین «سازمان‌های خیریه» (Charities) دولت فدرال کانادا برای نخستین بار در اول آوریل 1978 برابر با 12 فروردین 1357 خورشیدی ثبت شد و براساس همان قوانین و نیز اساسنامه داخلی خود (1) اداره می‌شود. این انجمن به عنوان انجمن دینی (Advancement of religion) طبقه‌بندی شده و طبق قانون «سازمان‌های خیریه» و نیز اساسنامه‌ی داخلی خود، هر سال باید مجمع همگانی سالیانه را برگزار کند. اطلاعات درباره‌ی این انجمن (خلاصه گزارش مالی و نیز اطلاعات هیات مدیره) بر روی تارنمای دولت فدرال کانادا بخش «سازمان‌های خیریه» در دسترس همگان است (2). هر سال انجمن تنها باید مجمع همگانی سالیانه را براساس قانون برگزار و اطلاعات مالی و اداری خود را بر روی همان تارنمای سازمان‌های خیریه به روزرسانی کند تا مشخص باشد که فعال است و همه‌ی امور آن براساس قوانین «سازمان‌های خیریه و غیرانتفاعی» اداره می‌شود. مسوول اصلی نظارت بر «سازمان‌های خیریه» وزارت مالیات دولت فدرال کانادا (Canada Revenu Agency) است و نیاز به دریافت مجوز یا تایید صلاحیت از هیچ نهاد دولتی دیگری ندارند.

برای این مجمع همگانی، هر ساله حداقل یک ماه پیش از آن، هیات مدیره‌ی انجمن باید به اعضای انجمن که حق عضویت خود را پرداخت کرده‌اند و به اصطلاح «عضو فعال» (Active members) هستند مجموعه‌ای پرینت شده را ارسال کند که شامل 1-گزارش مجمع همگانی سال گذشته 2- گزارش سال مالی انجمن تهیه شده توسط یک حسابدار خبره‌ی مستقل 3- دستورجلسه‌ی مجمع همگانی 4- برگه های معرفی کاندیداها برای پست‌های خالی احتمالی 5- برگه‌ی مربوط به وکالت به یک عضو فعال دیگر برای حق رای در مجمع، است. همه‌ی تاریخ‌ها و مقررات در این مجموعه نوشته شده است. در روز مجمع همگانی سالیانه هیات نظارت بر انتخابات که گروهی از «اعضای فعال» انجمن هستند بر روند مجمع، رای‌گیری و رای‌شماری نظارت و گزارش نهایی را امضا می‌کنند. از هیچ سازمان دولتی نماینده‌ای حضور ندارد.

سال مالی انجمن 31 مارچ برابر با 11 فروردین است. خزانه‌دار انجمن و هیات‌مدیره مسوول انجام امور مالی و حسابداری انجمن در طول سال هستند، اما هر سال پیش از مجمع همگانی سالیانه باید یک حسابدار خبره همه‌ی حساب‌ها را حسابرسی و گزارش آن را برای تایید مجمع همگانی آماده کند تا به همراه مدارک دیگر از یک ماه قبل به دست «اعضای فعال»  برسد.

«عضو فعال» انجمن عضوی است که حق هموندی سالیانه‌ی خود را در تاریخ مقرر پرداخته باشد. این تاریخ معمولا برابر با سال مالی انجمن است که هموندان باید این مبلغ را هر سال بپردازند. اما اگر هموندی تا هفت روز پیش از مجمع همگانی سالیانه نیز حق هموندی خود را پرداخت کند به عنوان «عضو فعال» در نظر گرفته می‌شود و حق شرکت در آن را دارد. تنها هموندان فعال می‌توانند برای یک پُست هیات مدیره داوطلب شوند، در مجمع همگانی سالیانه شرکت کنند، رای بدهند و خبرنامه و ایمیل‌های انجمن را هم دریافت  کنند. برای برنامه‌های انجمن هم اگر ورودی دریافت شود، معمولا برای هموندان فعال مبلغ کمتری در نظر گرفته می‌شود. هر عضو فعال در تارنمای انجمن می‌تواند وارد پروفایل خود شود. انجمن هیچ نوع «کارت زرتشتی بودن» صادر نمی‌کند اما در پروفایل هر عضو فعال بخشی وجود دارد که مشخص می‌کند که این فرد «عضو فعال» انجمن است. در گزارش سالیانه انجمن معمولا شمار هموندان فعال مشخص می‌شود. برای نمونه در گزارش سال 2022 تعداد هموندان فعال انجمن 599 نفر اعلام شده و به این نکته هم اشاره شده که این تعداد در دو سال گذشته 35 درصد کاهش داشته که به دلایل مختلف حاصل از کووید 19 از جمله بسته بودن درمهر و برگزار نشدن برنامه‌ها بوده است. برای همین انجمن تلاش می‌کند که هم هموندان را آگاه و تشویق کند و هم این که با ایجاد روش‌های پرداخت برخط، عضویت را آسانتر کند. مبلغ سالیانه حق هموندی برای خانواده 100 دلار است. این مبلغ از نظر میزان برای یک خانواده بسیار ناچیز است و برای انجمن هم سرمایه‌ای نمی‌شود، اما طبق قوانین و برای روشمند بودن تعداد «اعضای فعال» برای همه‌ی انجمن‌های خیریه و از جمله انجمن زرتشتیان از اهمیت بسیاری برخوردار است. انجمن‌های خیریه تلاش می‌کنند که با ایجاد گفتگو و آگاهی‌رسانی هموندان را تشویق کنند که حق هموندی خود را به‌هنگام بپردازند. در مورد انجمن زرتشتیان اونتاریو برآورد می‌شود که در حدود چهارصد هموند «غیرفعال» دارد که به این ترتیب مجموع هموندان به حدود هزار عضو می‌رسد. روشمند بودن و مشخص بودن تعریف عضو یکی از ویژگی‌های مهم این انجمن است.

هیات مدیره انجمن زرتشتیان اونتاریو 7 تَن و شامل رییس، نایب رییس، خزانه‌دار، دستیار خزانه‌دار، دبیر، مسوول اجرایی 1 و مسوول اجرایی 2، است. هر عنوان در هیات مدیره به عنوان یک پُست (Position) در نظر گرفته می‌شود و برای مدت دو سال است. پس از دو سال یا اگر به دلیلی زودتر یک پُست خالی شود، در آن صورت از حداقل دو ماه قبل، این موضوع به آگهی هموندان فعال رسانده می‌شود و هر عضو فعال می‌تواند داوطلب شود. در روز مجمع همگانی سالیانه اعضا به داوطلب‌های همان پُست رای می‌دهند. برای نمونه اگر دوره‌ی پُست رییس انجمن به پایان رسیده باشد، افرادی دقیقا برای همان پُست باید داوطلب شوند و هموندان هم به داوطلب‌های برای همان پُست رای می‌دهند. به عبارت دیگر رای مستقیم هموندان است که داوطلب‌ها را برای یک پُست، مشخص می‌کند نه مانند روش انجمن‌های ایران که پس از انتخابات، هوندان هیات مدیره از میان خود پُست‌های (رییس، خزانه‌دار و …) را مشخص می‌کنند. برای داوطلب شدن برای هیات مدیره انجمن، تنها نیاز است که فرم مربوط به آن (Nomination Form) توسط عضو تکمیل و مشخص شود که فرد برای کدام پُست داوطلب می‌شود؛ پس از آن دو «عضو فعال» دیگر انجمن نیز این فرد را با امضای آن فرم پشتیبانی می‌کنند. در بخش‌های دیگر این فرم فرد داوطلب خلاصه‌ای از فعالیت‌های پیشین خود و نیز سابقه‌ی کاری و تحصیلی و شرحی از اهداف را نیز برای آگاهی دیگر هموندان می‌نویسد. همه این اطلاعات در مورد هر داوطلب با همان مجموعه پستی به هر کدام از هموندان فرستاده می‌شود. برای نمونه در مجموعه ارسال شده برای همین گردهمایی گذشته تعداد هفت فرم داوطلب فرستاده شده بود. هیچ مرحله «تایید صلاحیت» توسط یک ارگان دولتی یا غیردولتی دیگر وجود ندارد!

در ساختار انجمن یازده کمیته (Committees) تعریف شده است که تلاش می‌کنند هیات مدیره انجمن را در انجام امور جماعتی یاری دهند. کمیته‌ها توسط اعضای انجمن سرپرستی و اداره می‌شوند و البته رابطی (Liaison) از هیات مدیره هم در هر کمیته حضور دارد. از جمله کمیته‌های انجمن عبارتند از کلاس‌های دینی، جشن‌ها و تفریح، خیراندیشی، سخنرانی، کتابخانه، خبرنامه، امور دینی، تقویم و تاریخ برنامه‌ها و … یکی از زیرمجموعه‌های انجمن که در این گروه قرار می‌گیرد «کانون فرهنگی زرتشتیان ایرانی» است. این کانون تلاش می‌کند که زبان فارسی و فرهنگ ایرانی را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار دهد.

انجمن دارای تارنمای فعال و به روز است که به ویژه در این چند سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفت و در راه بهبود آن بسیار تلاش شد. این تارنما دارای یک بخش عمومی است که هر فردی با مراجعه به آن می‌تواند درباره‌ی انجمن و برنامه‌های آن آگاهی به دست بیاورد. به همین ترتیب هر «عضو فعال» انجمن نیز می‌تواند وارد پروفایل خود شود و به آگاهی‌های بیشتری دسترسی داشته باشد. از راه این تارنما می‌توان از تاریخچه انجمن و از برنامه‌های در پیش آگاه شد و نیز حق عضویت یا خیراندیشی‌های دیگر را پرداخت کرد. در دوران همه‌گیری کووید انجمن به طور مرتب آگاهی‌های در پیوند با کووید و درمهر و برنامه‌ها را آگاهی‌رسانی می‌کرد. انجمن با «اعضای فعال» خود از راه پیام تلفنی و ایمیل نیز در پیوند است و هم برنامه‌ها و خبرها را می‌فرستد و هم اعضا می‌توانند با ایمیل رسمی هیات مدیره در پیوند باشند.

(1)- تارنما و اساسنامه‌ی داخلی انجمن را اینجا می‌توانید ببینید:

https://www.zso.org/about-us

(2)- مشخصات این انجمن را اینجا می توانید ببینید:

 https://apps.cra-arc.gc.ca/ebci/hacc/srch/pub/t3010/v25/t3010DrctrsTrstsLkOffcls_dsplyovrvw

– عکس اول و دوم از تارنمای انجمن و به ترتیب بخشی از نمای ساختمان و نیز بخشی از تزیینات داخلی را نشان می دهد. عکس‌های دیگر از نویسنده این یادداشت هستند.

– در بخش دوم گزارشی از مجمع همگانی سالیانه و در بخش سوم پیشنهادی برای انجمن‌های زرتشتیان در ایران ارایه خواهد شد.

1 26
ارباب رستم گیو و مروارید خانم
2 25
مهربان گیو که این ساختمان به نامگانه‌ی او است
3 25
نمونه ای از تزیینات داخلی
4 25
بخش آتش و جایگاه اوستاخوانی
5 23
بخشی از نمای بیرونی درمهر گیو

فرتـــورها رسیـده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01