لوگو امرداد
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان:

آثار گورستان نویافته‌ی اشکانی اهواز، آسیبی ندیده‌اند

ahvazنویافته‌های گورستان اشکانی اهواز آسیبی ندیده‌اند و ما به دل‌نگرانی دوستداران میراث‌فرهنگی بی‌اعتنا نیستیم.
به‌ دنبال انتشار گزارشی در یکی از خبرگزاری‌های رسمی در روزهای گذشته و سخنان یکی از کنشگران میراث‌فرهنگی خوزستان در این گزارش مبنی بر آسیب دیدن آثار نویافته اهواز به دلیل‌عدم رسیدگی به آن‌ها، معاون میراث‌فرهنگی خوزستان توضیحاتی با آرمان روشن‌سازی افکار عمومی ارایه کرد.
به‌ گزارش ایلنا و به‌گفته‌ی روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‌بروجنی، معاون میراث‌فرهنگی خوزستان، در این‌باره گفت: با دریافت خبر کشف اتفاقی آثار فرهنگی‌تاریخی در زمان عملیات اجرایی عوامل شرکت نفت و گاز کارون در منطقه‌ی کورش (کوی ملت) اهواز، با هماهنگی بین‌بخشی معاونت میراث‌فرهنگی استان، حراست و یگان حفاظت، بررسی کارشناسی، حفاظت و شفاف‌سازی خبری برای آگاهی افکار عمومی در همان ساعت‌های آغازین به‌گونه‌ی شایسته‌ای انجام شد.
او ادامه داد: در روزهای بعد، باوجود گرمای شدید و خاک و ریزگرد و در پی آن تعطیلی‌های پیاپی، تیمی از کارشناسان اموال فرهنگی‌تاریخی و مرمت‌گران اموال منقول تاریخی با همفکری با کارشناسان ستادی و با مدیریت معاونت میراث‌فرهنگی استان، نسبت به آسیب‌شناسی و ارایه طرح مرمت مطابق شیوه‌های روز جهان برای نجات‌بخشی اقدام کردند و هم‌اکنون نیز طرح پژوهشی کاوش نجات‌بخشی باحضور باستان‌شناس، استخوان‌شناس، گیاه باستان‌شناس، معمار، مرمت‌گر و… ایجاد شده است.
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با تکذیب متلاشی و اکسیده شدن آثار به دلیل‌ رسیدگی نکردن در ده روزی که از زمان کشف آن‌ها می‌گذرد گفت: برخی آسیب‌هایی که به آثار وارد آمده مربوط به عملیات بیل‌مکانیکی و ادوات راه‌سازی در محل پیش از کشف آثار بوده است و از لحظه کشف محوطه که به دنبال آن نیز عملیات راه‌سازی متوقف شد، با مدیریت، ایمن‌سازی و حفاظت اولیه‌ای که از سوی عوامل میراث‌فرهنگی خوزستان صورت گرفت، آثار هیچ‌گونه آسیب بیشتری ندیده‌اند.
او همچنین با تکذیب‌عدم انتقال آثار به‌دست آمده از محل به دلیل نبود جایی برای نگهداری آن‌ها عنوان کرد: جابه‌جایی (:انتقال) اشیا نیازمند مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی است که در این راستا مکاتباتی با اداره‌‍کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی به‌منظور دریافت مجوز برای جابه‌جایی و انتقال گورخمره‌های سالم و اشیاء کشف‌شده به آزمایشگاه مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان انجام شده است.
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با سپاسگزاری از پیگیری دوستداران میراث‌فرهنگی استان افزود: بی‌گمان شتاب‌زدگی، ناسنجیده عمل کردن و احساسی برخورد کردن با یک محوطه درخطر، آفتی بزرگ ایجاد می‌کند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره‌ی آثار فرهنگی و تاریخی وارد خواهد کرد؛ بنابراین، اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان با مدیریت هوشمندانه و بهره‌گیری از دیدگاه‌های افراد متخصص، با اعتماد به کارشناسان خبره استانی و ستادی، ابتکار عمل را به دست می‌گیرد و در هفته‌ی پیش‌رو با تامین بودجه عملیات نجات‌بخشی را آغاز خواهد کرد.
شایان یادآوری است سه‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱، زمان عملیات حفاری نفت در یکی از کوی‌های شمال اهواز در ساحل خاوری رودخانه‌ی کارون، یک آرامستان تاریخی مربوط به دوره اشکانی یافته شد. در این گورستان، سه گورسپاری (:تدفین) به همراه گورخمره‌های سفالی و نخودی رنگ بااندود قیر دیده شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06