لوگو امرداد
پس از ۸۴ سال؛

فردا از۱۷۰۰ لوح هخامنشی در موزه ملی ایران رونمایی می‌شود

رونمایی از 1700 لوح هخامنشی۱۷۸۳ گل‌نبشته‌ی هخامنشی پس از ۸۴ سال به کشور برگردانده و با همراهی اسکورت ویژه از فرودگاه امام خمینی (ره) به موزه ملی ایران رسید.

به گزارش ایسنا، جبرئیل نوکنده با شادباش این موفقیت بزرگ در حوزه‌ی فرهنگی کشور گفت: شامگاه هشتم مهر ۱۳۹۸، گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید پس از ۸۴ سال به کشور برگردانده شد و با همراهی اسکورت ویژه به سلامت وارد موزه ملی ایران شد که با توجه به علاقه‌مندی دوستداران این آثار تاریخی، الواح هخامنشی رسیده به موزه ملی ایران، چهارشنبه دهم مهر در این موزه رونمایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه  ۱۷۸۳ گل‌نبشته ارسالی به همراه نمایندگان اعزامی از موسسه‌ی شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو آمریکا از طریق مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به ایران وارد شدند، افزود:  پروفسور کریستوفر وودز  فرنشین (:رییس) موسسه‌ی شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، به تهران سفر کرد تا این امانت را به موزه ملی ایران تحویل دهد.

او با اشاره به اینکه این اسناد ارزشمند رمزگشای بخش مهمی از تاریخ مکتوب هخامنشیان در دوره داریوش اول به شمار می‌رود، گفت: این رویداد بزرگ وام‌دار کوشش‌های حقوقی و دیپلماسی فراوانی است که برای احقاق مواریث فرهنگی ایران انجام گرفته است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-27